واشر سر سیلندر چیست ؟

 

 

 

 

 

واشر سر سیلندر چیست :

 

واشر سرسیلندر قطعه ایست در موتور خودرو که ما بین سیلندر و سرسیلندر قرار میگیرد و وظیفه آن ایجاد یک آبندی کامل بین سیستم های مختلف روغن رسانی ، آب ، و احتراق موتور میباشد. واشر سرسیلندر واشریست از جنس پنبه نسوز به علاوه فولاد و مس.

این قطعه نقش بسیار مهمی در موتور خودرو دارد. خیلی از رانندگان به مشکل سوختن واشر سرسیلندر خودرو خود خورده اند. اگر به تعمیرگاه ها سر بزنید معمولا خودرو هایی را می بینید که به دلیل سوختن واشر سرسیلندر در آنجا هستند و در حال تعمیر می باشند. سوختن واشر سرسیلندر به اصطلاح به دفورمه شدن واشر میگویند که این امر موجب از بین رفتن آبندی مابین سیستم های مختلف موتور خودرو میشود. واشر بین بدنه ی موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه ی مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه ی فولادی تشکیل شده است که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه ی موتور اجازه می دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته ی اتاقک احتراق را آب بندی نماید.

 

دلایل سوختن واشر سرسیلندر چیست :

 

سوختن واشر سرسیلندر دلایل زیاد و متعددی دارد که از مهمترین این به عمل کردن ناصحیح ترموستات ، ایجاد نشتی در سیستم آب و خالی شدن رادیاتور اتومبیل ، فشار به موتور و عدم توجه به آمپر خودرو و مستهلک بودن این واشر. برای تهیه واشر سرسیلندر برای خودرو حتما به این نکته توجه شود که قطعه اصل باشد به این دلیل که قطعه های اوریجینال کیفیت بهتر و دوام بسیار زیادتری دارند.

در کل دلایل سوختن واشر سرسیلندر خودرو را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

_ داغ شدن موتور خودرو که از دلایل آن می توان به کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن نام برد.
_ غفلت مکانیک در بستن واشر سرسیلندر. این کار را باید با دقت بالا انجام داد به طوری که واشر باید کاملا صاف بسته شود و نوشته ی top بر روی واشر باید بالا قرار گیرد. و سمت مسی واشر به سمت پایین و روی بلوک سیلندر قرار گیرد .
_ استهلاک موتور خودرو که اگر سر سیلندر از موتور باز و جدا شود عملا این قطعه از بین رفته محسوب می شود و باید تعویض شود و موتور هم در صورت کارکرد طولانی و ماندن زیاد در ترافیک از بین می رود .
از دلایل دیگر سوختن واشر می توان به کم بودن آب رادیاتور، نشتی آب از موتور خودرو، بد بودن یا ایراد داشتن جنس سرسیلندر، از کار افتادن یا بد کار کردن فن خودرو، استفاده نکردن از ضدیخ در تابستان اشاره کرد که توصیه می شود تمام این موارد را در نظر بگیرید.

 

 

واشر سر سیلندر

 


نشانه های سوختن واشر سرسیلندر :

 

پس از گفتن دلایل سوخت به بررسی نشانه های سوختن می پردازیم. به طور کلی نشانه های سوخت را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

1- خروج آب از اگزوز.
2- گرم شدن غیر طبیعی موتور.
3- ورود کمپرس در داخل رادیاتور
4- کمی کشش موتور
5- قاطی کردن آب و روغن یا به اصطلاح آب-روغن قاطی کردن خودرو )
6- دیر روشن شدن خودرو و بد کار کردن موتور
7- کمی کشش و توان خودرو
همچنین در صورتی که موتور خودرو گرم است و بخار از اگزوز خارج شود نشانه مشکل در واشر سر سیلندر می باشد که به علت نیم سوز بودن یا سوختن واشر سر سیلندر می باشد.

 

هنگام جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

 

جوش آوردن اتومبیل ؛ یکی از مشکلاتی است که شاید تعداد زیادی از افراد آن را تجربه کرده باشند . اغلب افراد دراین شرایط با ریختن آب روی موتور خودرویشان سعی دارند تا به خنک کردن موتور اتومبیل سرعت بخشند ولی باید گفت این اقدام کاملا اشتباه است زیرا خنک کردن سریع موتور ماشین موجب انقباض سریع آن می‌شود و به اصطلاح موتور گیرپاژ می‌کند.

 در حقیقت این اقدام موجب چسبیدن قطعات می‌شود ودر نتیجه با حرکت پیستون ها در داخل سیلندر ؛ خراش هایي روی سیلندر و دیوار آن به وجود می‌آید و مشکل بعدی این که سرد و گرم کردن شدید پیستون می تواند موجب ایجاد ترک و شکاف نیز شود.

در زمان بروز چنین وضعیتی توصیه می کنیم حتما نکات زیر را رعایت نمایید:

در نخستین فرصت توقف کرده و ماشین را خاموش کنید.

 

کاپوت رو بالا بزنین و هر ۳۰ الی ۴۰ ثانیه موتور رو در حد سه چهار ثانیه روشن کنید و مجدد خاموش کنید. این حرکت را تا چند بار تکرار نمایید. در واقع با این حرکت از آسیب هایي نظیر چسبیدن رینگ و پیستون پیشگیری به عمل می آورید.

البته گفتنی است تا این جای کار واشر سر سیلندر خودرویتان را باید تعویض کنید. چراکه دراین دما ؛ سرسیلندر نخستین قطعه اي هست که آسیب میبیند. همانگونه که گفته شد واشر سرسیلندر عمل آب بندی بین سیلندر و سر سیلندر را انجام می دهد و از قاطی شدن آب و روغن پیشگیري به عمل می آورد. که درصورت سوختن واشر سرسیلندر ؛ آب و روغن قاطی میشود.
توجه داشته باشید اگر دراین وضعیت خواستین به موتور خودرویتان آب اضافه کنید ؛ حتمن ماشین را روشن کنید تا حرکت و پمپاژ در واتر پمپ ؛ آب رابه همه ی جای موتور برساند. که این امر می تواند از ایجاد فشار داخل رادیاتور نیز پیش گیری به عمل آورد.

 

در هنگام برداشتن درب رادیات احتیاط کنید ؛ سعی کنید 1 متر فاصله را حفظ نمایید. درب رادیات را کم کم باز کنید تا بخارهای اضافی خارج شوند و سپس آب را طی چند مرحله اضافه کنید ؛ با این روش موتور خودرویتان خنک میشود. با خنک شدن موتور و عادی شدن دمای آن ؛ ماشین را خاموش نمایید.

در صورتی که خودرویتان بازهم جوش آورد و متوجه بالا رفتن غیر عادی آمپر آب شدید ؛ تردید نکنید که ترموستات خودرویتان دچار نقص شده است.

 

 

واشر سر سیلندر

 

این علائم را نادیده نگیرید :

 


1- موتور ماشین صبح ها دیر روشن می‌شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می‌شود.

 

2- شیلنگهای متصل به رادیاتور باد کرده و متورم میشوند.

 

3- مشاهده روغن داخل مخزن رادیاتور.

 

4- کم کردن آب رادیاتور، درصورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن.

 

5- شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد.

 

موارد ذکر شده در بالا می تواند از نشانه هاي‌ سوختن واشر سرسیلندر باشد پس درصورت مشاهده چنین مواردی حتمن به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا از صرف هزینه هاي‌ سنگین تر جلوگیري نمایید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه های کاربران (0)

نظر خود را بنویسید