مشخصههای مهم در تشخیص رنگ ماشین :
پیش از بیان روشها بهتر است، درباره ویژگیهایی که منجر به متمایز شدن رنگ فابریک از نوع غیر فابریک میشود؛ توضیح کاملی بدهیم. «ضخامت» و «تراکم» دو مشخصه مهم رنگ ماشین هستند که با دانستن آنها میتوانیم به آسانی، وضعیت نقاشی بدنه یک خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.
زمانی که ماشین به صورت پاشش لکهای، نقاشی میشود؛ سطح بدنه به صورت یک دست نمیشود. از طرفی هم پر واضح است که با هر بار نیاز به رنگ مجدد یک بخش، تنها قسمتی نقاشی میشود که نیاز دارد (نه تمام سطوح اتومبیل). در نتیجه این دو موضوع روشن است که با رنگشدگی دوباره، ضخامت قسمتهای مختلف بدنه خودرو با هم متفاوت خواهند بود.
بافت مولکولی رنگ اولیهای که توسط خودروساز به ماشین زده میشود؛ تراکم بیشتری نسبت به محصولات موجود در بازار دارد. رنگ فابریک ماشین دارای بافت شش ضلعی و یک دست است. اما مواد موجود در دسترس نقاشها، بافت شطرنجی با نقاط روشن و تیره دارند؛ نقاط روشن مربوط به رنگ و نقاط تیره مربوط به حلالی است که درون آن قرار گرفته. تینر و حلال موجود در مواد حین خشک شدن بخار شده و منجر به مات شدن سطوح میشود که این ماتی به راحتی با انعکاس نور قابل تشخیص است.
روشهای ساده بررسی رنگ خودرو :
در این بخش شما را با چند روش بسیار ساده که توسط هر فردی با کمترین امکانات قابل اجرا است، آشنا میکنیم. دقت بالا و صبر کافی، دو پارامتر مهمی است که در به کارگیری هر یک از روشها باید در نظر داشته باشید. توصیه میشود برای رسیدن به بهترین نتیجه در تشخیص خود از ترکیب تمام راههای زیر استفاده کنید.
یکی از سادهترین راهها برای بررسی اینکه ماشین توسط دارنده یا دارندههای قبلی آن نقاشی شده یا نه؟ استفاده از دوربین تلفن همراه است. شما به راحتی با عکاسی، متوجه انعکاس نور روی سطوح خواهید شد که در اثر رنگ شدگی پدید میآید.
برای اینکار در تاریکی و فاصله دو متری با خودرو قرار گرفته، فلش آن را روشن کرده، روی بخش مورد نظر فوکوس کنید و با دقت عکس بگیرید. دوربین، بخش مات را کمی تیرهتر نشان میدهد و در نتیجه شما، متوجه ترمیم و تفاوت رنگ احتمالی خواهید شد.
بررسی رنگ شدگی قطعات با لمس کردن :
یکی دیگر از ویژگیهای نقاشی دوباره، زبری احتمالی است که در اثر کیفیت بد مواد به وجود میآید. با نوک انگشتانتان سطح بدنه به خصوص لبهها و گوشههای مهم قطعات مثل ستونها، درها، محل وصل شیشهها، سانروف و کاپوت را به آرامی و با تمرکز لمس کنید تا از یک دست بودن یا نبودن سطح آن مطمئن شوید.
تشخیص وضعیت رنگ بدنه با نگاه کردن :
توجه داشته باشید که نقاشی مجدد میتواند، سطوح را نسبت به سایر بخشها کمی کمرنگ یا پررنگتر کند. پس با دقت و صبر بسیار زیاد، دور خودرو چرخیده؛ تک تک قطعات آن را با چشم نگاه کرده و اگر متوجه تفاوت روشنایی در هر بخشی شدید، احتمالا آن بخش، دوباره نقاشی شده است.
البته این راه به تنهایی کافی و قابل استناد نیست. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، در کنار این راه از روشهای دیگر هم کمک بگیرید.
بررسی رنگ کاپوت با کمک پیچها :
نقاش جهت ترمیم گلگیر و کاپوت، نیاز دارد که آنها را از ماشین جدا کند؛ بنابراین برای این کار باید پیچهای اتصال موجود باز شود. جهت بررسی این موضوع، کافیست که کاپوت را بالا زده و پیچ و مهرهها را با دقت نگاه کنید؛ در صورتی که ردی از رنگ ناهماهنگ با بدنه یا آچار خوردگی بر روی آنها وجود داشت، شک نکنید که آن قطعه صافکاری و نقاشی شده است.
تشخیص اثر سمباده روی قطعات خودرو :
هر نقاشی جهت صاف کردن سطوح رنگشده از کاغذ سمباده کمک میگیرد. برای اینکه تاثیر سمباده کشی روی ماشین باقی نماند، نیاز به دقت بسیار بالایی است که کمتر کسی آن را به درستی انجام میدهد. در بیشتر مواقع در اثر استفاده از ابزار مذکور، خط و خشهایی روی سطوح باقی میماند که به راحتی با چشم و لمس کردن، احساس میشود.
تشخیص با وجود پاشش اضافی رنگ :
یکی از اتفاقاتی که ممکن است حین نقاشی اتفاق بیفتد؛ پاشش مقدار کمی از رنگ (در حد یکی دو لکه) روی نقاط دیگر است که هدف شخص نیستند. در صورتی که به ترمیم بخشی شک داشتید، نگاهی به قسمتهای اطراف آن بیندازید؛ اگر متوجه حتی یک لکه (هر چند کوچک) شدید، حدس شما به احتمال بسیار زیاد درست بوده است.
نظر خود را بنویسید