نکات مهم هنگام رانندگی در جاده بارانی و لغزنده :

 

 

 

رانندگی در جاده بارانی و لغزنده از روزهای دیگر سخت تر است. خیس بودن زمین، زاویه دید را کم می کند و باعث کاهش سرعت رفت و آمد می شود و تمام اینها باعث می شوند که طاقت راننده پایین برود و در روزهای بارانی رانندگی طاقت فرسا شود.
وجود آب در سطح جاده تهدیدی بزرگ برای رانندگان است و به همین دلیل در فصل پاییز و زمستان باید نکات مهم و کلیدی را بدانید.
یکی از بهترین لحظات رانندگی برای خیلی از افراد، بارش باران است ولی رانندگان در برف و باران نیاز به مهارت بیشتری دارند. اگر خیابان خیس باشد عامل تصادفات رانندگی خواهد شد و با رعایت کردن نکات ایمنی می توانید خاطران خوبی از باران بسازید.

افراد زیادی هستند که با اینکه تجربه زیادی در رانندگی دارند، ولی هنگام باران و یا برف در رانندگی دچار لغزش می شوند و با یک اشتباه، جان خود و دیگران را به خطر می اندازند. هر کسی با هر تجربه ای از رانندگی در هنگام بارش باران باید راهکارهای ویژه را در نظر داشته باشد تا اتفاقی برایش رخ ندهد.

 


نکاتی مهم در مورد رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده :

 


1- هر دو دست را بر روی فرمان نگه دارید :

 


تمام چیزهای که حواس شما را پرت می کنند مانند: تلفن همراه، رادیو، ضبط و … را خاموش و یا از خود دور کنید. در حالی که تمام تمرکز و حواس شما به جلو است، هراز چند گاهی آینه های کنار و عقب را نیز چک کنید، زیرا ممکن است درختی سقوط کرده باشد و یا سیم برقی قطع و به زمین نزدیک شده باشد. بنابراین حواستان به اطراف نیز باشد.

 

2- روشن کردن چراغهای ماشین :

 


در برخی کشورها روشن کردن چراغهای جلو هنگام بارندگی حتی در روز روشن جزء قوانین است، زیرا طرفین همدیگر را راحتتر خواهند دید و از حادثه جلوگیری می شود.

 

3- تنظیم برف پاکن خودرو :

 


درحین رانندگی در هوای بارانی مهمترین نکته، دید کامل راننده است ، بنابراین بایستی متناسب با سرعت بارش باران اقدام به روشن و تنظیم کردن برف‌ پاک‌کن های جلو و عقب کرد. همچنین لازمه‌ی نبود بخار بر سطح داخلی شیشه‌های جلو و عقب خودرو نیز استفاده مداوم از سیتسم گرمایش شیشه یا همان گرمگن شیشه است.


4- پاک کردن بخار از روی شیشه های خودرو :

 


سیستم تهویه هوا را در حالت سرد قرار دهید، به طوری که هوای خنک فقط از خروجی‌های منتهی به شیشه جلو خارج شود. البته تا محو شدن بخار روی شیشه جلو اگر در حال رانندگی هستید و ضروری است، می توانید از پارچه یا حوله برای پاک کردن شیشه جلو استفاده کنید.

 

5- توجه ویژه به تایر ها :

 


تایر ها نقشی بسیار مهم تر و جدی تر در جلوگیری از سوانح، به خصوص در جاده های لغزنده دارند. با از بین رفتن شیارها و آج تایرها شما شانس اندکی برای کنترل خوب خودروی خود در شرایط بارندگی دارید. از تنظیم باد لاستیک ها هر گز غافل نشوید و باید بدانید که فشار و یا باد تایر ها در شرایط دمایی مختلف متفاوت است که با تغییر فصول باید تغییر کند.

 

نکاتی مهم در مورد رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده

 

6- حفظ فاصله :

 


در بارندگی باید حداقل فاصله ی مابین ماشینها اندازه ی 5 ماشین باشد.در آب و هوای بد، حفظ کردن این فاصله ی طولی باعث می شود، هنگام حادثه، شما فرصت کنترل و نگه داشتن ماشین برای جلوگیری از برخورد را داشته باشید.

 

7- سرعت مجاز :

 


رانندگی در هوای بارانی با سرعت پایین و مجاز باعث میشود شما کنترل بیشتری بر روی خودرو داشته باشید.سرعت زیاد منجر به لیز خوردن لاستیک ها و از دست دادن کنترل می شود.


8- اجتناب از رانندگی در مناطق آب گرفته :

 


هرگز از مناطقی که آب جمع شده رد نشوید زیرا از عمق آب و یا وجود چاله یا گودالی عمیق در آن قسمت مطلع نیستید، مگر اینکه مجبور باشید.همچنین رفتن آب زیاد از پایین به قسمت موتور، ممکن است باعث توقف ماشین و کار موتور شود.

 

9- ترمز کردن :

 


باید بدانید که وجود آب باعث می شود هنگام ترمز کردن لاستیک ها کشیده شوند.پس باید آهسته و با چند حرکت ترمز کنید، به یکباره ترمز نکنید.

 

 

 نکاتی مهم در مورد رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده


 

نحوه صحیح باتری به باتری خودرو :

 


شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودرویتان در هنگام استارت زدن روشن نمی شود. در این موقع چه باید کرد؟ اگر چراغ های پشت آمپر و ادوات برقی ماشین از کار افتاده باشند، احتمالا دلیل روشن نشدن خودرو به باتری مربوط می شود پس در این شایط بدون هیچ گونه ناراحتی، نحوه صحیح باتری به باتری را در این بخش به شما آموزش می دهیم .

 

باتری به باتری کردن خودرو :

 


1. یک خودرو با باتری سالم برای باتری به باتری کردن پیدا کنید .

 


2. کابل باتری که از قبل تهیه نموده اید را از صندوق خارج کنید.

 

3. خودرو با باتری سالم را طوری در کنار خودرو مشکل دار پارک کنید که طول کابل کافی باشد.

 


4. سوئیچ هر دو خودرو را ببندید و صندوق عقب یا کاپوت جلو را باز کنید.

 

5. باید بدانید که هر باتری دوقطب + و – دارد که بر روی آن درج شده است پس قطب های باتری را شناسایی کنید . شما می توانید با رنگ کابل نیز متوجه قطب های باتری شوید . کابل مشکی رنگی که به باتری متصل است، برای قطب – به کار می رود و ضخامت کمتری دارد و کابل قرمز رنگ برای قطب + است که نسبت به کابل مشکی ضخیم تر است.

 

6. یک قسمت فلزی ترجیحا بدون رنگ یا پیشرانه برای اتصال کابل منفی در خودروی که باتری آن خوابیده ، مشخص نمایید.

 

7. یک طرف کابل مثبت قرمز رنگ را به قطب + باتری دشارژ شده متصل کنید و طرف دیگر را به قطب + باتری سالم وصل نمایید.

 

8. کابل منفی مشکی رنگ را به قطب منفی باتری سالم وصل نمایید.

 

9. سمت دیگر کابل مشکی رنگ را اگر به قطب – باتری دشارژ شده متصل کنید خرابی ECU را به دنبال دارد . توجه کنید اگرکابل ها را برعکس متصل نمایید، ممکن است باتری ها منفجرگردند.

 

10. هیچ گاه گیره ی کابل منفی در خودروی مشکل دار را به قطب منفی باتری خراب وصل نکنید . محل نصب مناسب، روی قسمتی از بدنه ی فلزی یا موتور این خودرو می باشد.

 

11. اکنون که به روش گفته شده اتصالات را انجام دادید ، خودروی سالم را استارت زده و بعد ازچند دقیقه و بدون خارج کردن کابل ها، به خودروی دشارژ شده استارت بزنید.

 

باتری به باتری کردن خودرو

 

اگر روشن شد

 

اتصال کابل مشکی را از بدنه ی خودروی مشکل دار خارج نمایید.

اتصال طرف دیگر کابل مشکی را از خودروی سالم خارج کنید.

کابل قرمز متصل شده را از خودروی سالم خارج کنید.

کابل قرمز متصل شده را از خودروی معیوب خارج کنید.

اگر از روشن کردن خودرو مدت زمانی می گذرد، احتمال دارد که باتری سالم و تنها دشارژ شده باشد که در این صورت اگر مسافتی در حدود نیم ساعت را با خودرو طی کنیم باتری شارژ می شود، به غیر از آن باتری مشکل دارد و باید عوض شود.

 

اگر روشن نشد

 

اگر ماشین روشن نشد ، کمی صبر کنید و سپس خودروی سالم را استارت بزنید و بعد از دو دقیقه و بدون خارج کردن کابل ها، به خودروی دشارژ شده استارت بزنید. اگر باز هم روشن نشد، احتمالا سیم کشی و یا آلترناتور خودرو ایراد دارد.

 

باتری به باتری کردن خودرو

 

نشانه‌های پایان عمر باتری :

 

واضح‌ترین و ساده‌ترین نشانه ای که نزدیک شدن باتری به پایان عمر کاری را نشان می‌دهد این است که باتری خودروی شما در حالت شارژ کامل (برای مثال پس از طی مسافت طولانی) نتواند دوباره پیشرانه را روشن کند. البته این قضیه می‌تواند ناشی از وجود ایراد در مدار شارژ باتری خودرو نیز باشد بنابراین باید به دقت چک شود، البته هر مکانیکی می‌تواند این عیب‌یابی را برای شما انجام دهد. با این حال اگر سیستم شارژ مشکلی نداشته باشد، بدین معنی است که باتری در وضعیت خوبی قرار ندارد. همچنین با دانستن عمر باتری خود نیز می‌توانید زمان تعویض آن را متوجه شوید چون همانطور که پیش‌تر گفتیم باتری‌های معمولی عمر حداکثری ۴ تا ۵ سال دارند؛ البته قویا پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌ی زودتری اقدام به تعویض باتری خود کنید.

 

 

 

 


 

 

روش صحیح بکسل کردن ماشین :


بکسل ماشین هنگامی که خودرو به هر دلیلی خراب شده و دیگر حرکت نمی‌کند؛ روشی است که در جاده و خیابان به یاری هر راننده‌ای خواهد آمد. در واقع هر شخصی باید در خصوص شیوه درست بکسل ماشین با طناب یا استفاده از بکسل ثابت بداند تا در مواجه با خودرو حادثه‌دیده یا خاموش‌شده، بهترین عملکرد را داشته باشد.

 


صفر تا صد بکسل کردن ماشین :

 

هنگام نیاز به بکسل خودرو، پیش از انجام هر کاری باید وسیله نقلیه‌ای را پیدا کنید که توانایی و قدرت کافی برای کشیدن ماشین شما را داشته باشد؛ قطعا قدرت وسیله‌ای که قصد کشیدن را دارد، باید بیشتر از خودرو خراب باشد.

به طور مثال برای بکسل کردن شاسی بلند یا سایر اتومبیل‌های سنگین نمی‌توان از یک سواری کوچک یا هاچ‌بک کمک گرفت. این امر را جدی بگیرید؛ زیرا امکان آسیب‌ رسیدن به شاسی ماشین در همچین شرایطی بسیار بالا است.

پس از انتخاب مناسب‌ترین گزینه شما باید اقدامات زیر را انجام دهید:

 


1. انتخاب صحیح وسیله بکسل ماشین :


در قدم اول باید خودرو بادوام و مورد اعتمادی را جهت بکسل کردن انتخاب و تهیه کنید. سیم بکسل، تسمه، طناب مقاوم و زنجیر ابزارهای رایجی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما نکته مهم، توجه به مضرات بکسل کردن با هر یک از این‌ گزینه‌ها است.
به طور مثال انتخاب زنجیر به دلیل اینکه کشش مورد نیاز را به‌ صورت کامل ندارد؛ روش مناسبی به خصوص در مسیرهای طولانی و پرخطر نیست. توصیه اول ما به شما، استفاده از تسمه نواری است که از نایلون یا پلی‌استر ساخته شده و در دو سمت آن، حلقه‌های مخصوصی جهت بکسل خودرو قرار گرفته باشد.

نکته مهم: البته در شرایط اضطراری می‌توانید از روش بکسل ماشین با طناب هم استفاده کنید.

 

 

بکسل کردن ماشین

 

2. روش ساخت بکسل ثابت :


انتخاب بهترین محل در هر دو خودرو که سیم یا طناب بکسل را به آن وصل کنیم؛ اهمیت بسیار زیادی دارد. بهترین گزینه برای این امر، قلاب حلقه‌ای شکل روی سپر است؛ البته توجه داشته باشید که شکل و حالت آن در انواع ماشین یکسان نیست.

نکته مهم: قلاب روی سپر، گزینه مناسبی برای بکسل ماشین اتومات سنگین نیست؛ زیرا سیستم تعلیق را تحت فشار قرار داده و گاهی منجر به آسیب رساندن به قطعات خودرو می‌شود.

 

3. کنترل ماشین پیش از بکسل کردن :


فرمان، چراغ راهنما و ترمز را هنگام کشیدن خودرو بررسی کنید تا ایراد خاصی نداشته باشند. از آن جهت که برای بکسل ماشین اتوماتیک در زمان خاموشی موتور، محدودیت حرکتی وجود دارد؛ توصیه ما به شما، استفاده از وانت یدک‌ کش یا خودروبر برای کشیدن این نوع اتومبیل‌های هیدرولیکی است. همچنین تمام اتصالات را بررسی کنید و از امنیت ماشین مطمئن شوید.

 

 

بکسل کردن ماشین

 

4. آشنایی با علائم رفتاری بکسل ماشین :


راننده‌ای که قصد کشیدن وسیله نقلیه را دارد؛ باید با تمام علائم رفتاری و حرکتی مخصوص بکسل آشنا باشد تا در صورت نیاز، شما را بابت وجود مشکل یا راهنمایی بیشتر مطلع کند.

 

5. وضعیت دنده و ترمز حین بکسل خودرو :


راننده خودرویی که می‌خواهد بکسل شود، باید ترمز دستی را آزاد کرده و همچنین دنده را در وضعیت خلاص قرار دهد؛ سپس ترمز را خیلی آرام فشار دهد تا زمان نصب تجهیزات بکسل خودرو هیچ حرکتی نداشته باشد.

 

 

بکسل کردن ماشین

 

6. شروع حرکت در بکسل خودرو :


همزمان با شروع حرکت وسیله کشنده، ترمز را رها کنید؛ زیرا در غیر این‌صورت سیم یا طناب بکسل، بیش از حد کشیده می‌شود.
در یک مسیر مستقیم با خودرو جلویی حرکت کنید و فرمان را در حالت مستقیم قرار دهید. اگر کشنده، سرعت خود را به هر دلیلی کاهش داد؛ ترمز را به آرامی فشار دهید تا کنترل اوضاع از دستتان خارج نشود و امنیت هر دو وسیله نقلیه به خطر نیفتد.

 

چند نکته مهم در بکسل خودرو :


• در صورتی که سیم یا طناب بکسل، محکم بسته نشود؛ هنگام شروع حرکت به خوردو شما با چیزی شبیه به تکان‌ خوردن، فشاری وارد می‌شود. در همچین شرایطی حتما باید سیم بکسل را با نوع ضخیم‌تر و مستحکم‌تر تعویض کنید.
• در تمام مدت باید فلشرها (چراغ خطر) را روشن کنید تا ماشین‌های عقبی، سرعت خود را کنترل کنند.
• از یک نشانه یا پرچمی که نشان دهنده شرایط بکسل خودرو است، روی آنتن یا سقف استفاده کنید.
• برای تردد از خلوت‌ترین مسیری که ناهموار هم نیست، استفاده کنید.

 

 

 بکسل کردن ماشین

 


 

شتخیص رنگ ماشین به چند روش ساده :

 

مشخصه‌های مهم در تشخیص رنگ ماشین :

 

پیش از بیان روش‌ها بهتر است، درباره ویژگی‌هایی که منجر به متمایز شدن رنگ فابریک از نوع غیر فابریک می‌شود؛ توضیح کاملی بدهیم. «ضخامت» و «تراکم» دو مشخصه مهم رنگ ماشین هستند که با دانستن آن‌ها می‌توانیم به آسانی، وضعیت نقاشی بدنه یک خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

 

ضخامت رنگ:


زمانی که ماشین به صورت پاشش لکه‌ای، نقاشی می‌شود؛ سطح بدنه به صورت یک دست نمی‌شود. از طرفی هم پر واضح است که با هر بار نیاز به رنگ مجدد یک بخش، تنها قسمتی نقاشی می‌شود که نیاز دارد (نه تمام سطوح اتومبیل). در نتیجه این دو موضوع روشن است که با رنگ‌شدگی دوباره، ضخامت قسمت‌های مختلف بدنه خودرو با هم متفاوت خواهند بود.

 

تراکم رنگ:


بافت مولکولی رنگ اولیه‌ای که توسط خودروساز به ماشین زده می‌شود؛ تراکم بیشتری نسبت به محصولات موجود در بازار دارد. رنگ فابریک ماشین دارای بافت شش ضلعی و یک دست است. اما مواد موجود در دسترس نقاش‌ها، بافت شطرنجی با نقاط روشن و تیره دارند؛ نقاط روشن مربوط به رنگ و نقاط تیره مربوط به حلالی است که درون آن قرار گرفته. تینر و حلال موجود در مواد حین خشک شدن بخار شده و منجر به مات شدن سطوح می‌شود که این ماتی به راحتی با انعکاس نور قابل تشخیص است.

 

 

شتخیص رنگ ماشین به چند روش ساده

 


روش‌های ساده بررسی رنگ خودرو :

 

در این بخش شما را با چند روش بسیار ساده که توسط هر فردی با کمترین امکانات قابل اجرا است، آشنا می‌کنیم. دقت بالا و صبر کافی، دو پارامتر مهمی است که در به کارگیری هر یک از روش‌ها باید در نظر داشته باشید. توصیه می‌شود برای رسیدن به بهترین نتیجه در تشخیص خود از ترکیب تمام راه‌های زیر استفاده کنید.

 

تشخیص رنگ شدگی با کمک عکس :


یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بررسی اینکه ماشین توسط دارنده یا دارنده‌های قبلی آن نقاشی شده یا نه؟ استفاده از دوربین تلفن همراه است. شما به راحتی با عکاسی، متوجه انعکاس نور روی سطوح خواهید شد که در اثر رنگ شدگی پدید می‌آید.

برای این‌کار در تاریکی و فاصله دو متری با خودرو قرار گرفته، فلش آن را روشن کرده، روی بخش مورد نظر فوکوس کنید و با دقت عکس بگیرید. دوربین، بخش مات را کمی تیره‌تر نشان می‌دهد و در نتیجه شما، متوجه ترمیم و تفاوت رنگ احتمالی خواهید شد.

 

بررسی رنگ شدگی قطعات با لمس کردن :


یکی دیگر از ویژگی‌های نقاشی دوباره، زبری احتمالی است که در اثر کیفیت بد مواد به وجود می‌آید. با نوک انگشتانتان سطح بدنه به خصوص لبه‌‌‌ها و گوشه‌های مهم قطعات مثل ستون‌ها، درها، محل وصل شیشه‌ها، سانروف و کاپوت را به آرامی و با تمرکز لمس کنید تا از یک دست بودن یا نبودن سطح آن مطمئن شوید.

 

 

شتخیص رنگ ماشین به چند روش ساده

 

تشخیص وضعیت رنگ بدنه با نگاه کردن :


توجه داشته باشید که نقاشی مجدد می‌تواند، سطوح را نسبت به سایر بخش‌ها کمی کم‌رنگ‌ یا پر‌رنگ‌تر کند. پس با دقت و صبر بسیار زیاد، دور خودرو چرخیده؛ تک تک قطعات آن را با چشم نگاه کرده و اگر متوجه تفاوت روشنایی در هر بخشی شدید، احتمالا آن بخش، دوباره نقاشی شده است.

البته این راه به تنهایی کافی و قابل استناد نیست. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، در کنار این راه از روش‌های دیگر هم کمک بگیرید.

 

بررسی رنگ کاپوت با کمک پیچ‌ها :


نقاش جهت ترمیم گلگیر و کاپوت، نیاز دارد که آن‌ها را از ماشین جدا کند؛ بنابراین برای این کار باید پیچ‌های اتصال موجود باز شود. جهت بررسی این موضوع، کافیست که کاپوت را بالا زده و پیچ‌ و مهره‌ها را با دقت نگاه کنید؛ در صورتی که ردی از رنگ ناهماهنگ با بدنه یا آچار خوردگی بر روی آن‌ها وجود داشت، شک نکنید که آن قطعه صافکاری و نقاشی شده است.

 

 

شتخیص رنگ ماشین به چند روش ساده

 

تشخیص اثر سمباده روی قطعات خودرو :

 

هر نقاشی جهت صاف کردن سطوح رنگ‌شده از کاغذ سمباده کمک می‌گیرد. برای اینکه تاثیر سمباده کشی روی ماشین باقی نماند، نیاز به دقت بسیار بالایی است که کمتر کسی آن را به درستی انجام می‌دهد. در بیشتر مواقع در اثر استفاده از ابزار مذکور، خط و خش‌هایی روی سطوح باقی می‌ماند که به راحتی با چشم و لمس کردن، احساس می‌شود.

 

تشخیص با وجود پاشش اضافی رنگ :


یکی از اتفاقاتی که ممکن است حین نقاشی اتفاق بیفتد؛ پاشش مقدار کمی از رنگ (در حد یکی دو لکه) روی نقاط دیگر است که هدف شخص نیستند. در صورتی که به ترمیم بخشی شک داشتید، نگاهی به قسمت‌های اطراف آن بیندازید؛ اگر متوجه حتی یک لکه (هر چند کوچک) شدید، حدس شما به احتمال بسیار زیاد درست بوده است.

 

شتخیص رنگ ماشین به چند روش ساده

 

 

 

 

برای  افزایش عمر لاستیک خودرو چه کنیم ؟

 


عمر مفید لاستیک خودرو موضوعی است که نمی‌توان برای آن، تاریخ مشخصی در نظر گرفت. طبق اعلام تعدادی از خودروسازی‌ها، این زمان حدود شش سال و برخی دیگر، 10 سال است. البته پس از سه یا چهار سال اول و بعد از آن به صورت دوره‌ای، وضعیت آن‌ها باید مرتبا مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود که تایرها همچنان قابلیت بهره‌وری دارند یا نه؟ از طرفی هم، این رقم به دلیل نحوه نگهداری بد یا رانندگی‌های طولانی، حتی تا سه یا چهار سال هم می‌تواند؛ پایین‌تر بیاید.

با توجه به تجربه رانندگی افراد در سطح دنیا و تمام تاریخ انقضای اعلام شده، زمان دقیقی برای عمر مفید لاستیک خودرو، قابل پیش‌بینی نیست. باور غلطی در میان مردم هست که می‌گوید: «سن تایر ماشین تنها با وضعیت آج، قابل تشخیص است»؛ اما تاریخ انقضای آن به عوامل متعددی بستگی دارد که هر یک، تاثیر خود را می‌گذارند و عمر لاستیک را تا چندین سال کم‌تر یا بیشتر می‌کنند.

مواردی مانند گرما و نور آفتاب، هوای شرجی، نحوه نگهداری از تایر زاپاس، فشار باد، آج لاستیک، شرایط و تعداد پنچرگیری در تغییر تاریخ انقضای این قطعه مهم در رابطه مستقیم قرار دارند. ما در این مطلب، روش‌های افزایش عمر مفید لاستیک خودرو را برای شما شرح دادیم تا با کمک آن‌ها، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و امنیت خود را بالا ببرید.

 

 

برای  افزایش عمر لاستیک خودرو چه کنیم

 

1. تاثیر فشار باد بر عمر مفید لاستیک خودرو :

 

فشار باد استاندارد تایر، درست کنار در راننده و روی یک برچسب قرار گرفته است. البته اگر برچسبی در آن محل وجود نداشت؛ باید به دفترچه راهنمای اتومبیل مراجعه کنید. برخی خودروها توسط سازنده‌شان در نسخه‌های مختلف یا با رینگ و لاستیک‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند؛ در نتیجه، فشار باد آن‌ها با هم فرق دارد. پس هنگام مطالعه دفترچه، میزان باد مخصوص وسیله نقلیه خود را در نظر بگیرید و باد چهار تایر را متناسب با آن، تنظیم کنید.

لاستیک پس از شروع رانندگی، گرم شده و فشار آن متناسب با حرارت، افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل، میزان باد اعلامی توسط شرکت برای هوای سرد تعیین شده تا با حرکت خودرو و گرم‌شدن تایرها به فشار باد مطلوب برسد. بنابراین بسیار دقت کنید که برای آماده سازی خودرو در زمستان و یا حتی در فصول گرم سال، میزان باد در حدی باشد که حین رانندگی به درجه استاندارد برسد تا عمر مفید لاستیک ماشین بیشتر شود.

 

2. تاثیر بار اضافه ماشین بر کاهش عمر مفید تایر :

 

اگر قصد حمل بار اضافه با اتومبیل خود دارید؛ حتما به دفترچه راهنمای آن مراجعه و شرایط را با دقت بررسی کنید. بعضی از خودروسازان برای اینکه لاستیک، آسیبی نبیند؛ توصیه می‌کنند که فشار باد متفاوتی را بر تایرهای جلو و عقب اعمال کنید تا تعادل آن‌ها حفظ شود.

 

 

برای  افزایش عمر لاستیک خودرو چه کنیم

 

3. تاثیر تنظیم بودن چرخ‌ها بر افزایش عمر لاستیک :

 

چهار چرخ خودرو باید در راستای یکسان با محور اصلی و در زاویه مناسب قرار گیرند. اگر چرخ‌ها به درستی تنظیم نشده باشند؛ تایر چرخی که در سطح پایین‌تری قرار دارد، به روی زمین کشیده می‌شود. در نتیجه علاوه بر کاهش عمر مفید لاستیک مورد نظر، مصرف سوخت هم بالا می‌رود. فراموش نکنید که فرمان و چرخ‌ها را در هر 25 هزار کیلومتر مسافت، باید تنظیم کنید.

 

4. مراقبت از لاستیک زاپاس :

 

جهت نگهداری تایری که قصد استفاده از آن را ندارید؛ برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر مفید لاستیک، باید نکات زیر را رعایت کنید:

در صورتی که لاستیک را روی رینگ قرار داده‌اید؛ جهت پیش‌گیری از ترک خوردگی، فشار باد آن را به میزان 15 psi تنظیم کنید.
- از موتورهای الکتریکی که اوزون تولید می‌کنند، دور نگه‌دارید.
- در معرض محیطی که هیدرو کربن منتشر می‌شود، قرار ندهید.
- در محیطی پاکیزه، به دور از نور مستقیم و گرما انبار کنید.
- آن را به حالت عمودی روی دیوار نگهداری کنید.

 

 

برای  افزایش عمر لاستیک خودرو چه کنیم

 

5. جابه‌جا کردن لاستیک‌های جلو و عقب :

 

تایرهای جلو به دلیل آن‌که هنگام دور زدن ماشین، فشار زیادی را تحمل می‌کنند؛ زودتر از عقبی‌ها، آج خود را از دست داده و به اصطلاح ساییده می‌شوند. این میزان در خودروهایی که اکسل جلو هستند، بسیار بیشتر هم اتفاق می‌افتد.

با توجه به تعریف بالا، بهترین کار این است که در هر 10 هزار کیلومتری که ماشین‌تان حرکت می‌کند؛ تایرهای جلو و عقب آن را با هم جابه‌جا کنید. در غیر این صورت، عمر مفید لاستیک‌های جلو خودرو کمتر و عقبی‌ها، بیشتر می‌شود. بهتر است که از هر چهار تایر به درستی نگهداری کنید که همزمان، نیاز به تعویض داشته باشند.

 


 

مزای و معایب دودی کردن شیشه کردن خودرو :

 

دودی کردن شیشه خودرو از جمله اقداماتی است که سبب می‌شود دمای درون کابین خودرو کاهش یافته و خنک‌تر شود. ‌به‌علاوه این اقدام از برخورد مستقیم و مضر پرتوهای فرابنفش خورشید با دست و پوست راننده و سایر سرنشینان خودرو جلوگیری کرده و مانع از سوختن پوست آن‌ها می‌شود.

دودی کردن شیشه خودروها به خصوص در کشور ما که در برخی از نواحی اکثر روزهای سال هوا آفتابی بوده و آفتاب به صورت مستقیم به خودروها می‌تابد امری اجتناب ناپذیر و اقدامی کاملا منطقی است.

مزیت دیگر دودی کردن شیشه خودروها مربوط به بعد اقتصادی این کار است. خودرویی که به شیشه‌های دودی مجهز است نسبت‌ به نمونه مشابه خود از برچسب قیمتی بالاتری برخوردار است. دودی کردن شیشه برخلاف تغییرات دیگری که سبب دور شدن خودرو از نمونه فابریک و کاخانه‌ای خود می‌شوند بر قیمت خودرو می‌افزاید.

با این اوصاف منطقی است که تصمیم بگیرید شیشه‌های خودرو خود را دودی کنید چراکه هم از بعد سلامتی و هم از بعد اقتصادی این عمل به نفع شما خواهد بود.

 


قوانین و مقررات مربوط به دودی کردن شیشه خودرو :


اما قوانین راهنمایی رانندگی کشور ما دودی کردن شیشه خودروها را محدود کرده و تحت شرایط خاصی مجاز می‌داند. بر اساس این قوانین تنها در حالتی دودی کردن شیشه خودروها مجاز است که امکان رویت سرنشینان داخل خودرو میسر باشد. این موضوع بدین معنی است که درصد مجاز برای دودی کردن شیشه خودروها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

اگر خودرویی مجهز به شیشه‌های دودی با درصد بالاتر باشد پلیس راهنمایی و رانندگی و حتی پلیس انتظامی می‌تواند آن را به مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه کرده و یا توقیف کند.

کاملا مسبوق به سابقه است که پلیس علیرغم فرا نرفتن از درصد حد مجاز در دودی کردن شیشه‌ها، خودرویی را جریمه کند و علت این موضوع نیز به یک اصل ساده بر می‌گردد. آن اصل این است که هر اقدامی که منجر به ناتوانی پلیس در دیدن داخل خودرو از فاصله کمتر از ۳ متر شود تخلف تلقی شده و جریمه در پی خواهد داشت. به عنوان نمونه پلیس باید بتوانند در فاصله کمتر از ۳ متر تشخیص دهد که آیا شما پشت فرمان در حال استفاده از تلفن همراه هستید و یا کمربند ایمنی خود را بسته‌اید یا خیر؟

 

 

دودی کردن شیشه خودرو

 


چگونه شیشه‌های خودرو خود را دودی کنیم؟


اولین نکته برای دودی کردن شیشه اتومبیل انتخاب یک برچسب مناسب است. به شما توصیه می‌کنیم برای آن که از عبور نور مضر خورشید جلوگیری کنید از برچسب‌های uv استفاده کنید. هرچند این برچسب‌ها گران‌تر هستند اما این گرانی بی‌علت نبوده چراکه با استفاده از آن‌ها آسیب کمتری به پوست سرنشینان خودرو وارد خواهد شد.

پیش از نصب برچسب سطح بیرونی و درونی شیشه‌های اتومبیل خود را کاملا تمیز کرده و مطمئن شوید که هیچگونه لکی روی آن‌ها نیست.

برچسب‌ها بر روی سطح داخلی شیشه می‌چسبند، پس بهتر است که سطح داخلی کاملا تمیز و بدون لک باشد. این کار سبب می‌شود که پس از نصب برچسب سطح شیشه کاملا یک دست شده و زیبایی آن دوچندان شود.

برچسب را کمی مانده به انتهای شیشه با سرعتی یکنواخت برش دهید. با اینکار گذر زمان تاثیر کمتری بر روی لبه برچسب گذاشته و کمتر لب‌پر می‌شود.

سطح داخلی شیشه خودرو را کمی با آب‌پاش خیس کرده و به آرامی برچسب را بچسبانید. نکته کلیدی در انجام این کار خرج حوصله کافی و دقت داشتن به تمامی زوایا و گوشه‌های شیشه است. تلاش کنید در این نواحی حساس ظرافت بیشتری به خرج داده تا حباب، گرد و غبار و اثر انگشتی روی شیشه باقی نماند. حباب‌ها و شیارهای ایجاد شده را با هیتر از بین برده و سعی کنید هیچ‌گونه ایراد، تاخوردگی و زدگی ایجاد نشود. بعضی‌ از حباب‌های ریز به مرور زمان، خودشان از بین می‌روند، در مورد آن‌ها حساسیت به خرج ندهید.

پس از نصب برچسب به مدت یک شبانه‌روز شیشه را پایین نکشیده تا فرصت کافی برای چسبیدن در اختیار برچسب قرار گیرد.

به یاد داشته باشید که هرگونه اشیاء تیز می‌تواند سبب وارد شدن آسیب به شیشه‌های دودی شوند. بنابراین در هنگام نصب و حتی تمیز کردن شیشه‌های دودی انگشتر و متعلقات این چنینی را از دست خود خارج کنید. با نصب یک برچسب با کیفیت و نگه‌داری اصولی از آن شیشه‌های خودرو شما تا هر زمانی که بخواهید دودی خواهند ماند.

 

 

دودی کردن شیشه خودرو

 


 

چگونه مصرف سوخت خودرو خود را کاهش دهیم :

 

 

1 – فقط هنگام نیاز از خودرو استفاده کنید:


بهترین راه برای کاهش مصرف این است که کمتر از خودروی خود استفاده کنید. فقط هنگامی که واقعا نیازمند خودرو هستید از آن استفاده کنید. مثلا برای مسافتهای کوتاه (بر فرض چند کوچه بالاتر از منزلتان) به جای اینکه از اتومبیل استفاده کنید پیاده روی کنید یا با دوچرخه بروید زیرا با این کار نه تنها در هزینه سوخت صرفه جویی کرده اید بلکه به سلامتی خود نیز کمک کرده اید.


2 – مطمئن شوید که در باک بنزین سفت بسته شده است:


یکی از دلایلی که باعث مصرف بالا می شود اینست که داخل باک شما به اندازه ای که فکر می کنید بنزین نیست. با شل بستن در باک مقداری بنزین تبخیر شده و هدر می رود. بنابراین با سفت بستن (بیش از حد سفت نکنید) در باک از هدر رفتن بیخود بنزین جلوگیری کنید.


3 – از کار کردن موتور در حالت در جا اجتناب کنید:


هنگامی که از خودروی خود استفاده می کنید تا جایی که امکانش هست از کار کردن در جای موتور جلوگیری کنید. وقتی موتور خودروی شما روشن باشد ولی در حال حرکت نباشید در واقع بدون طی شدن هیچ مسافتی بنزین در حال سوختن است. بنابراین اگر مثلا در ترافیک سنگین یا پشت چراغ قرمز بیش از 1 دقیقه بدون حرکت بودید موتور را خاموش کنید. البته فقط در مواقعی که این کار خطری نداشته باشد آن را اجرا کنید.


4 – به صورت پیوسته شتابگیری کنید:


هنگام رانندگی سعی کنید فشار پایتان روی پدال گاز تدریجی و یکنواخت باشد. شتابگیری های ناگهانی باعث افزایش مصرف سوخت می شود.


5 – در محدوده سرعت مجاز حرکت کنید:


همیشه سعی کنید نزدیک سرعت مجاز رانندگی کنید. سرعت ثابت بهینه برای هر خودرو متفاوت است (مثلا برای 405 و سمند دنده 5 سرعت 90 برای مصرف سوخت بهینه ذکر می شود). هر چه سریعتر برانید به تبع مصرف سوخت بالاتری خواهید داشت.


6 – در مواقع نیاز اجازه دهید خودرو خودش حرکت کند (قِل بخورد):


شتابگیری و ترمزگیری مداوم فقط باعث افزایش مصرف می شود. بنابراین هر کجا که امکانش بود (مثلا سرپایینی) بگذارید خودرویتان قل بخورد تا از مصرف سوخت اضافی جلوگیری شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که هنگام قل خوردن خودرو را خلاص نکنید زیرا نه تنها از نظر ایمنی (به خاطر حذف نیروی ترمزی موتور) درست نیست بلکه تجربه نشان داده خودرویی که در دنده سبک قل بخورد مصرف سوخت کمتری نسبت به حالت خلاص دارد.


7 – در بزرگراه ها از کروز کنترل استفاده کنید:


استفاده از کروز کنترل باعث می شود خودروهای شما با سرعت ثابت (بدون شتابگیری) حرکت کند. عدم شتابگیری به معنای کمتر شدن فعالیت موتور خودروی شماست و این کمتر شدن فعالیت مسلما باعث کاهش مصرف می شود. کروز کنترل خود را روی سرعت مجاز تعیین شده تنظیم کنید. معمولا سرعت حدود 90 کیلومتر برای رسیدن به مصرف سوخت بهینه مناسب است.


8 – توجه به آیرودینامیک خودرو:


هنگامی که از باربند استفاده نمی کنید آن را از روی سقف باز کنید زیرا باعث افزایش مقاومت در برابر هوا و در نتیجه بالا رفتن مصرف سوخت خواهد شد


9 – شیشه ها را پایین ندهید:


هر چه آیرودینامیک خودروی شما بهتر باشد مصرف سوختتان کمتر خواهد بود. پایین بودن شیشه ها هنگام رانندگی مقاومت هوا را افزایش می دهد. اگر سرعتتان زیر 60 کیلومتر است معمولا پایین دادن شیشه ها مشکلی ایجاد نمی کند ولی اگر در سرعتهای بالاتر رانندگی کردید شیشه ها را بالا بدهید تا مقاومت هوا کاهش یافته و مصرف سوخت بهبود یابد.


10 – کاهش استفاده از کولر:


اگر درگرمای تابستان مجبور شدید کولر روشن کنید در حد متعادل از آن استفاده کنید. بین پایین دادن شیشه ها یا استفاده از کولر در سرعتهای بالا دومی را انتخاب کنید. (البته درجه کولر کم باشد).


11 – فیلتر هوای کثیف را عوض کنید:


فیلتر هوای کثیف کارکرد موتور شما را مختل می کند بنابراین طبق توصیه سازنده در زمانهای معین آن را تعویض کنید.


12 – تنظیم بودن باد تایر:


دفترچه نگهداری خودرویتان را چک کنید و همیشه میزان باد تایرها را بر اساس آن تنظیم کنید. تایرهایی که باد آنها به درستی تنظیم نباشد در بعضی موارد تا 5 درصد در مصرف سوخت تاثیر منفی می گذارند.


13 – وزن خودرو را کاهش دهید:


از حمل لوازم غیر ضروری در صندوق عقب یا داخل خودرو خودداری کنید. به ازای هر 45 کیلوگرم کاهش وزن، مصرف سوخت خودروی شما 1 تا 2 درصد کاهش می یابد. بنابراین همیشه تا جایی که امکان دارد خودرویتان را سبک کنید.

 

 

 

 

 

 نکات مهم رانندگی در شب :

 

رانندگی در شب چالش های متفاوتی نسبت به رانندگی در روز ایجاد می کند. با توجه به اینکه اکثر حوادث رانندگی پس از غروب آفتاب رخ می دهند در این مقاله قصد داریم تاکتیک هایی به شما آموزش دهیم تا با رعایت آنها خطر رانندگی در شب را کاهش دهید.

 

1 – قبل از اینکه وارد جاده شوید از کارکرد درست تمام چراغهای بیرونی خودرو مطمئن شوید. همچنین در صورت کثیف بودن شیشه ها و قاب چراغها آنها را تمیز کنید.

 

2 – هنگامی که هوا مه آلود است از نور بالا استفاده نکنید زیرا دید شما را کاهش می داده و ممکن است دید دیگر رانندگان را موقتا کور کند.

 

3 – هیچ وقت نور بالای خود را به سمت اتومبیل دیگری که خود نور بالا زده است نتابانید زیرا در دید آنها و دیگران رانندگان تاثیر منفی می گذارد.

 

4 – آیینه دید عقب خود را طوری تنظیم کنید که نور چراغ خودروهای دیگر در آن انعکاس پیدا نکند. آیینه بیشتر خودروها دو حالت دید در شب و روز را دارد که به راحتی می توانید برای کاهش انعکاس نور آن را در حالت مربوطه تنظیم کنید.

 

5 – هنگام رانندگی در شب چراغهای داخل خودرو را روشن نکنید. اگر نیاز به خواندن نقشه دارید بهتر است اول در کنار جاده توقف کنید.

 

6 – چشم خود را مدام حرکت دهید تا درخشش نور در بالای تپه، پیچ های جاده و تقاطع ها ببینید زیرا این نورها ممکن است نور چراغ خودروهای دیگر باشد.

 

7 – به منظور جلوگیری از تصادف فاصله خود با اتومبیل جلویی را بیشتر کنید تا راحتتر متوجه خطرات بالقوه شدید و در صورت بروز حادثه زمان بیشتری برای واکنش داشته باشید.

 

8 – رانندگی در شب مستلزم تمرکز زیادی است که ممکن است خسته کننده باشد. برای اجتناب از خستگی، مکررا به چشم های خود استراحت دهید تا انرژی از دست رفته را جبران کنند.

 

9 – قبل از رانندگی در شب از خوردن داروهای خواب آور خودداری کنید. خوردن دو فنجان قهوه تا 1 ساعت می تواند جلوی خواب را بگیرد.

 

 

 

 

 

 دلایل مهم لرزش خودرو :

 

 

1) مشکلات موتور خودرو:


گاهی اوقات لرزش خودرو ناشی از مشکلات موتور آن می شود مثلا به موتور به اندازه ی کافی سوخت، هوا و یا جرقه که برای روان کار کردن آن نیاز است، نمی رسد. نشانه هایی از لرزش خودرو که ممکن است مربوط به موتور خودرو باشد شامل موارد زیر می شود: الف) لرزیدن و یا تکان خوردن خودرو در حین شتاب بالا ب) در محدوده های سرعت های خاص بریده بریده تکان خوردن ج) ماشین ابتدا خوب شروع به کار کند ولی بعد از مدتی به لرزش درآید این نشانه ها ممکن است ناشی از مشکل شمع خودرو باشد و یا اگر شمع مشکلی نداشته باشد ممکن است ناشی از سیم متصل به شمع خودور باشد که نیاز به تعمیر و یا تعویض خواهد داشت. در نهایت باید گفت که ممکن است کثیف شدن فیلتر و یا مسدود شدن آن رساندن سوخت و اکسیژن به موتور خودرو را با مشکل مواجه کند.


۲) مشکلات اکسل (محور چرخ خودرو):


وسایل نقلیه ی ما دارای قسمتهای چرخشی و رفت و برگشتی بسیاری می باشد که برای کار کردن درست باید در جای مناسب قرار بگیرد. اگر اکسل در خودرو خم شود ممکن است تکانهایی در خودرو ایجاد شود و این مشکل با افزایش سرعت خودرو، بیشتر می شود. مشکل اصلی در این بخش مربوط به بررسی محور چرخها می شود. زیرا این محور بخشی از قدرت موتور خودرو را به چرخها منتقل می کند و اگر مشکلی پیدا کند یکی از آثار آن لرزش خودرو می باشد.


۳) مشکل ترمز خودرو:


اگر لرزش خودروی شما در حین ترمز بیشتر می شود اولین احتمال این خواهد بود که ممکن است روتر ترمز شما تاب خورده باشد. روتر یک دیسک نقره ای شفاف است که به یک سیستم ترمز مجهز می باشد. این قسمت می تواند در اثر پارگی و یا سائیدگی دچار تغییر شکل شود. اگر شما با اچار فرانسه زیاد آشنا نیستید پیشنهاد خوبی است اگر به یک متخصص درباره ی وضعیت لنتهای ترمز خود بگوئید تا او شما را هدایت کند.


۴) ایراد داشتن تایر خودرو:


ما مشکلات تایر خودرو را در اخر لیست قرار دادیم اما آن را دلیل اصلی برای این مشکل می داینم زیرا تایر یکی از اجزای اصلی برای حرکت خودرو می باشد و می تواند منبع اصلی لرزش خودروی شما باشد. از دلایل اصلی ایجاد لرزش توسط تایر خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد: الف: اگر خودروی شما در سرعت های خاص می لرزد نیاز به بالانس چرخ دارد. ب) تایرها آج های جداگانه ای دارد و در صورت از بین رفتن این آج ها باید تایر خودرو را تعویض کرد. ج) سائیده شدن غیر یکسان تایر گاهی اوقات مشکل لرزش خودرو از تایر آن نیست ولی شرایطی وجود دارد که عملکرد تایر خودرو را با مشکل مواجه می کند مانند مشکل داشتن آسفالت خیابان. مواردی که در بالا ذکر شد، تنها مواردی نیستند که باعث لرزش خودرو می شوند. بنابراین هر زمان که دچار شک و تردید شدید حتما از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

 

 

 

 

 

 هنگام ترکیدن لاستیک چکار کنیم ؟

 

 

ترکیدن لاستیک درحین رانندگی به شدت خطرناک است و دانستن این که در چنین مواقع حساسی باید چگونه عمل کرد، بسیار تعیین کننده است و حتی در شرایط خطرناک می تواند جان فرد را نیز نجات دهد.

واکنش اولیه انسان هنگام مواجهه با خطر غریزی است و ما در هنگام مواجهه با خطر به طور ناخودآگاه از خطر دور می شویم یا عاملی که برای ما خطرآفرین است را حذف می کنیم که در لحظات خطرناک حین رانندگی نیز غریزه ما به همین صورت عمل می‌کند.

 

اما توصیه ما این است که هنگام ترکیدن یا پنچر شدن لاستیک خودرو، تا جای ممکن برخلاف غریزه عمل کنید یا به عبارت دقیق تر غریزه خود را کنترل کنید؛ توصیه های زیر را بخوانید تا در مواقع حساس رانندگی بتوانید جان خود و همراهانتان را نجات دهید.

 

۱. مانند دیگر شرایط اضطراری، نکته کلیدی این است که آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط را تحت کنترل خود درآورید.

 

۲. ماندن خودروی شما در مسیر، وابسته به چهار نقطه اتصال لاستیک‌ها با سطح جاده است، وقتی یکی از لاستیک ها را از دست می دهید، نه تنها ۲۵ درصد ارتباط خودرو با سطح خیابان را از دست داده اید بلکه نحوه هدایت و راندن خودرو هم به کلی تغییر می‌کند.

 

۳. گاهی اوقات پنچر شدن لاستیک باعث می شود نتوانید جهت مسیر خودرو را کنترل کنید، در چنین موقعیتی، هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانید، به این ترتیب راحت تر می توانید جهت خودرو را کنترل کنید.

 

۴. مهمترین اقدامی که باید انجام دهید این است که مجدداً کنترل خودرو را به دست بگیرید، خودرو را در جاده نگه دارید، مسیر حرکت خودرو را کنترل کنید و اجازه ندهید خودرو از مسیر اصلی خود منحرف شود.

 

۵. فرمان را با دو دست نگه دارید. روی مسیر پیش رو تمرکز کنید و در همین حال با نگاه کردن در آینه ها، امن ترین راه گریز را پیدا کنید.

 

۶. واکنش شما در لحظات اولیه بسیار مهم و تعیین کننده است. پایتان را از روی پدال گاز برندارید؛ این کار باعث می شود که قسمت اعظم وزن خودرو از لاستیک های عقب به لاستیک های جلویی منتقل شود.

 

۷. اگر احساس کردید که خودرو در حال منحرف شدن است، به جای اینکه پایتان را از روی پدال گاز بردارید به آرامی به آن ضربه بزنید، با این کار هم می توانید سرعت خودرو را حفظ کنید و هم به آرامی سرعت را افزایش دهید؛ همانطور که در ابتدا گفتیم اینکار بر خلاف غریزه شماست اما اگر این کار را در همان لحظات اولیه انجام ندهید، به دست آوردن کنترل دوباره خودرو بسیار دشوار است.

 

۸. هرگز ترمز نکنید. اگر لاستیک جلویی شما آسیب دیده باشد، ترمز ناگهانی منجر به افزایش میزان وزن و حرکت خودرو روی چرخ های جلویی می شود و بدتر اینکه ممکن است لبه چرخ را کاملاً لخت کند. اگر لبه چرخ خودرو لخت شود، ممکن است خودرو به جهت لاستیک پنچر شده منحرف شود یا لبه چرخ در آسفالت فرو رود که این امر باعث چپ شدن خودرو می شود.

 

۹. اگر لاستیک های عقبی خودروی شما پنچر شده باشد، ترمز ناگهانی حرکت روبه جلوی خودرو را سخت خواهد کرد. در این حالت راندن خودرو بسیار دشوار می شود و به احتمال زیاد خودرو منحرف خواهد شد.

 

۱۰. اگر ترافیک مسیر و شرایط خودرو اجازه می‌داد، سعی کنید خودرو را به آرامی به کنار خیابان هدایت کنید و آن را متوقف کنید. در حین اینکار حتماً با دست به راننده های دیگر علامت دهید.

 

۱۱. این نکته را به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی هدف شما این است که خودرو را با روشی کنترل شده و در نقطه امنی از مسیر متوقف کنید.

 

۱۲. وقتی خودرو را در نقطه امنی متوقف کردید، ترمز دستی را بکشید و چراغ هشداردهنده را روشن بگذارید.

 

 

 


خدمات
کاتالوگ آپشن و اکسسوری
دانلود
کاتالوگ تجهیزات آفرود
دانلود