عیوبی که در سر سلیندر رخ میدهد (قسمت سوم)

 

برای تماشا قسمت دوم عیوبی که در سر سلیندر رخ میدهد اینجا را کلیک کنید

 

 

گشاد شدن گاید سوپاپ و بیضی شدن سیت :

 

گاید سوپاپ ، همان بوش راهنمای سوپاپ است که اصطلاحا گیت سوپاپ نامیده می شود و محلی است که ساق سوپاپ در آن حرکت می کند . این گاید در اثر ساییده شدن ، گشاد می شود و در نتیجه روغنی که وظیفه روانکاری محل کارکرد ساق سوپاپ را دارد ، از آن عبور کرده و وارد محفظه احتراق می شود . در نتیجه روغن سوزی رخ می دهد و ممکن است کاهش قدرت موتور را در پی داشته باشد . همچنین سیت سوپاپ ممکن  است در اثر گرم شدن سر سیلندر ، دچار مشکلاتی شود که بیضی شدن شایع ترین مشکلات آن است. با بیضی شدن سیت سوپاپ ، سوپاپ به درستی نمی تواند راه ورود هوا یا خروج دود را ببندد و در نتیجه یا کمپرس درون اگزوز و کاربراتور زده می شود و یا خرابی اگر از سمت سیت سوپاپ دود باشد ، کاهش قدرت موتور را در پی خواهد داشت.

 

3_ تاب دیدگی سر سیلندر :

 

یکی از مشکلاتی که برای سر سیلندر پیش می آید ، تاب برداشتن آن است . این تابیدگی در حدی نیست که با چشم دیده شود و برای فهمیدن آن باید از راه آن اقدام کرد که ساعت زدن ، استفاده از یک شیشه و یا فیلر و ... از راه  های آن است .

سر سیلندر به دلایل مختلفی دچار این عیب می شود . برای مثال اگر موقع باز کردن سر سیلندر ، هنوز سرد نشده باشد و گرم باشد ، در اثر باز کردن ، دچار اعوجاج و تابیدگی می شود. همچنین باز کردن یا بستن غیر اصولی پیچ ها می تواند باعث تابیدگی آن شود . ضمن اینکه اگر پیچ های سر سیلندر به یک میزان و به مقدار مشخصی کشیده و بسته نشوند ( با استفاده از آچار تر کمتر باید از این عیب جلوگیری کرد ) می توانند باعث تاب برداشتن این قطعه شوند . همچنین گرم شدن بیش از حد این قطعه که حتما منجر به سوختن واشر سر سیلندر نیز خواهد شد ، می تواند باعث بروز این پدیده شود .

سر سیلندری که تاب گرفته و به طور صحیح روی واشر نمی نشیند ، نمی تواند به خوبی واشر را تحت فشار قرار دهد تا عمل آب بندی صورت بگیرد . به همین خاطر چنین پیشرانه ای مرتبا به درد واشر سوزی دچار می شود . در نتیجه  خرابی واشر اتفاقات بعدی نیز رخ می دهد که ورود کمپرس موتور به قسمت هایی مثل رادیاتور و سیستم خنک کاری ، اگزوز و یا کاربراتور و یا رد کردن کمپرس بین 2 سیلندر بغل هم از آن جمله هستند . در نتیجه خودرو در هنگام روشن شدن ، دیر روشن می شود و چون کمپرس موتور به محل نامربوطی راه پیدا می کند ، پیشرانه بد کار می کند و معمولا صدای نامتعارفی نیز خواهد داشت . ضمن اینکه چون کمپرس و هوای داغ موتور داخل سیستم خنک کاری می شود ، دمای آب بالاتر از میزان استاندارد خواهد بود و در صورت سوختگی شدید واشر سرسیلندر ، قاطی شدن آب و روغن و وجود آب درون اگزوز و دود سفید ناشی از سوختن آب نیز از علائم آن می شود .

سر سیلندری که تاب برداشته را با کف تراشی ، رفع عیب می کنند که معمولا کف تراشی نیز تا چند بار بیشتر امکان پذیر نخواهد بود . تکرار این عمل باعث بروز پدیده دیگری مثل نازک شدن سر سیلندر می شود که در نهایت باعث می شود تا سر سیلندر تعویض شود . نازک شدن سر سیلندر باعث کوچک شدن اتاق احتراق خواهد شد . کوچک شدن بیش از حد اتاق احتراق ، خود مشکلات دیگری در پی دارد .

 

سر سیلندر

 

 

 

 

دیدگاه های کاربران (0)

نظر خود را بنویسید