عیوبی که در سر سلیندر رخ میدهد (قسمت دوم)

 

 

برای تماشا قسمت اول عیوبی که در سر سلیندر رخ میدهد اینجا را کلیک کنید

 

 

2 - کربن گرفتگی سر سیلندر :

 

 

عیب دیگری که در سر سیلندر دیده می شود ، کربن گرفتگی آن است . منظور از کربن نیز دوده های حاصل از احتراق  است . موتور به مرور زمان و در اثر کارکرد ، دارای کربن گرفتگی در بخش های سر سیلندر می شود . این اتفاق در صورتی که موتور تنظیم نباشد و یا مشکلات دیگری در طول سال ها برای آن پیش آید ، بیشتر خواهد شد . کربن ها و دوده ها به مرور زمان روی هم انباشته می شوند و سطح نسبتا محکمی را تشکیل می دهند .

در نتیجه باعث کوچک شدن اتاق احتراق می شوند . کوچک شدن اتاق احتراق باعث افزایش نسبت تراکم و در نتیجه  بروز پدیده خودسوزی و یا ضربه در موتور می شود . ضمن اینکه این دوده ها با نشستن روی نعلبکی سوپاپ ها ، در  کارکرد آنها نیز اثر منفی می گذارند و سوپاپ ها نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند . داغ شدن دوده ها ،  همچنین می تواند باعث پدیده خودسوزی نیز شوند .

موتوری که کربن گرفتگی پیدا کرده است ، نسبت به میزان آن ، دچار مشکلاتی مثل ایجاد ضربه و کوبش در موتور در  نتیجه احتراق های زودهنگام ، کم شدن قدرت و کشش موتور و در نتیجه افزایش مصرف سوخت به خاطر ایجاد مشکل  در موتور و کارکرد نادرست سوپاپ ها خواهد شد . برای پاک کردن دوده ها نیز هم می توان از محلول های شیمیایی استفاده کرد و هم باید سر سیلندر باز شود که معمولا راه دوم بهترین راه خواهد بود ، چرا که وقتی انباشته شدن دوده ها اثر خود را نشان می دهند ، باز کردن سر سیلندر و پولیش کاری و سنباده زدن قسمت های مختلف آن ، نتیجه  بخش خواهد بود .

 

واشر سر سیلندر

 برای تماشا قسمت سوم عیوبی که در سر سلیندر رخ میدهد اینجا را کلیک کنید

 

دیدگاه های کاربران (0)

نظر خود را بنویسید