انژکتور خودرو چیست :
انرژی جنبشی لازم جهت حرکت خودروها از طریق انرژی شیمیایی ذخیرهشده در سوخت یا همان بنزین تامین میگردد؛ بدین صورت که با سوختن بنزین، انرژی شیمیایی موجود در آن، منجر به حرکت رفت و برگشتی پیستونها و در نهایت تبدیل به حرکت چرخشی خواهد شد. البته این فرآیند تبدیل انرژی، به این سادگیها نیز نبوده و سیستمهای و قطعات مختلفی در این فرآیند دخیل هستند. یکی از مهمترین این سیستمها، سیستم سوخترسانی است که به مثابه دستگاه تنفس آدمی بوده و نقش بسیار حیاتی در خودرو دارد.
سیستم سوخترسانی کاربراتوری :
همانطور که انتظار میرود، کاربراتور نقش اصلی را در این سیستم ایفا میکند و وظیفه آن نیز مخلوط نمودن هوا و بنزین جهت احتراق در داخل موتور است. در حالت کلی یک کاربراتور باید وظایف زیر را به درستی انجام دهد :
_ مخلوط نمودن بنزین و هوا با نسبت مناسب در شرایط مختلف
_ تولید حداکثر توان با مصرف کمترین مقدار سوخت
_ روشن شدن موتور در سردترین و گرمترین شرایط
کاربراتورها از منظر جریان هوا به سه دسته تقسیم میشود که عبارتند از : جریان از بالا به پایین (نزولی)، جریان از پایین به بالا (صعودی) و جریان هوای افقی (افقی) که هر کدام از آنها مکانیزم خاص خود را دارند. شایان ذکر است که کاربراتورها بر اساس ونتوری و تعداد دهانه نیز تقسیمبندی میشوند.
معایب کاربراتورها :
سیستم سوخترسانی مبتنی بر کاربراتور دارای معایبی است که به همین دلیل بود که جای خود را به انژکتورها دادند. مهمترین معایب سیستمهای کاربراتوری عبارتند از :
_ عدم تناسب میان سوخت و هوا
_ متاثر بودن از شرایط محیطی
_ پیچیدگی بالا
_ متاثر بودن از کیفیت و نوع بنزین
_ توزیع غیریکسان سوخت بین سیلندرها
نحوه عملکرد انژکتور :
حتما تا به حال بسیاری از شما با سرنگ و آمپول، آببازی کردهاید؛ لذت فشردن پیستون و اسپری آب به بیرون و خیس کردن دوستان دوران کودکی، شاید برای شما هم فراموشناشدنی باشد. انژکتور نیز تقریبا همین کار را انجام میدهد در واقع میتوان گفت انژکتور یک سرنگ الکتریکی است که بر اساس قوانین الکترومغناطیس کار میکند. عملکرد انژکتور به این صورت است که بنزین با فشاری در حدود سه برابر فشار جو پشت انژکتور قرار میگیرد و با برقرار شدن جریان الکتریکی، خروجی آن باز شده و پاشش سوخت به داخل سیلندر یا منیفولد هوا اتفاق میافتد. با فشاری که سوخت وارد میشود، بنزین به صورت پودر درآمده و وارد محفظه احتراق میگردد. پودری بودن بنزین منجر به احتراق کامل سوخت شده و در نتیجه مصرف سوخت را نسبت به خودروهای کاربراتوری میکاهد.
اجزای انژکتور :
سیستمهای سوخترسانی مبتنی بر انژکتور به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیمبندی شده که نوع غیرمستقیم آن، رایجتر از نوع مستقیم آن است؛ با این وجود نوع مستقیم، در سالهای اخیر روند روبه رشدی را طی کرده است. از مهمترین اجزای سیستم انژکتوری میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
_ فیلتر ورودی
_ بدنه
_ دسته سیم
_ ریل سوخت
_ اورینگ
_ سلنوئید
_ سوزن
_ درپوش محافط
_ سوراخ خروجی
مزایای سیستم انژکتوری :
توزیع مناسب سوخت : در سیستم انژکتوری، معمولا برای هر سیلندر یک انژکتور وجود دارد و این امر منجر به توزیع یکنواخت سوخت بین سیلندرها میگردد.
کاهش مصرف سوخت : تبدیل شدن سوخت به پودر، منجر به احتراق کامل بنزین شده و در نتیجه میزان مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.
کاهش آلودگی : با کاهش خامسوزی بنزین، مقدار خروج آلایندهها نیز کاهش خواهد یافت.
_ راندمان حجمی و حرارتی بالاتر نسبت خودروهای کاربراتوری
_ عمر بیشتر موتور
_ عدم تاثیرپذیری از شرایط آب و هوایی (روشن شدن سریعتر در آب و هوای سرد)
علائم خرابی انژکتورها :
انژکتورها نیز همانند هر قطعه دیگری، دچار خرابی میشوند و این خرابیها میتوانند تبعات جبرانناپذیری را در پی داشته باشند. گرفتگی یا کثیفی انژکتور، یکی از رایجترین خرابیهایی است که در انژکتور اتفاق میافتد و با علائم خاصی همراه است که ذیلا به آنها اشاره میکنیم:
افزایش مصرف سوخت : همانطور که عنوان شد یکی از مزایای سیستمهای سوخترسانی مبتنی بر انژکتور، کاهش مصرف سوخت است؛ حال اگر متوجه افزایش مصرف سوخت خودرو شدید این امر میتواند یکی از نشانههای خرابی انژکتور باشد.
کاهش قدرت موتور : یکی دیگر از علائمی که میتواند بیانگر مشکلی در انژکتور باشد، کاهش قدرت موتور و یا ریپ زدن آن به هنگام فشردن پدال گاز است.
لرزش و سروصدای غیرعادی : چنانچه انژکتور خراب باشد احتراق به صورت کامل رخ نداده و این امر میتواند باعث لرزش و یا ایجاد سروصدای غیرعادی شود.
کاهش شتاب : عدم شتابگیری مناسب به هنگام افزایش دور، میتواند به دلیل گرفتگی و یا کثیفی انژکتور رخ دهد.
افزایش آلایندگی : هر چند این مورد به این سادگیها قابل تشخیص نیست ولیکن بیان آن چندان خالی از لطف هم نیست که میتواند در تستهای آلایندگی مشخص گردد.
اختلال در استارت زدن : مشکل در هنگام روشن شدن از دیگر مواردی است که میتواند ناشی از کثیفی انژکتور باشد.
نظر خود را بنویسید