تویوتا لندکروزر که در ایران با نام لندکروز نیز شناخته میشود، یکی از معدود خودروهای شاسی بلند آفرود واقعی بوده که در بیش از 60 سال تولید خود، از یک نمونه جنگی و عملیاتی به یک خودروی لوکس، قدرتمند و زیبا تبدیل شده است. این خودرو که در حال حاضر علاوه بر مدل استاندارد، تحت برند لکسوس (Lexus – زیرمجموعه تولید خودروهای لوکس شرکت تویوتا) و با استفاده از امکانات رفاهی بیشتر و استفاده از مواد اولیه مرغوبتر نیز به فروش میرسد، یکی از محبوبترین و بهترین خودروهای شاسی بلند واقعی خارج از جاده به حساب میآید.
تاریخچه تویوتا لندکروزر :
جنگ بین دو کره در دهه 1950 میلادی را میتوان سرآغاز تولید این خودرو به حساب آورد. پس از حمله کره شمالی به کره جنوبی در سال 1950 میلادی، ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از متحدین کره جنوبی که ژاپن را در تصرف خود داشت، به خودرویی نظامی نیاز داشت تا علاوه بر قابلیتهای نظامی و مانورهای خارج از جادهای، محصولی محلی نیز بوده و به سادگی در دسترس ارتش این کشور برای مبارزه در منطقه باشد. بدین ترتیب بود که تاریخچه تویوتا لندکروزر آغاز گردید و طی 60 سال از یک نمونه خشن بیابانی به یک شاسی بلند لوکس و قدرتمند تبدیل گردید.
نسل اول: تویوتا جیپ مدل BJ
از سال 1951 تا 1955 میلادی :
در آغاز سال 1951 میلادی، ارتش ایالات متحده سفارش 100 دستگاه خودروی نظامی را به کارخانه خودروسازی تویوتا داد. این شرکت اولین مدل تولیدی خود را بر پایه جیپ ویلیز (Jeep Willys) شرکت آمریکایی جیپ (یکی از زیرمجموعههای فعلی گروه خودروسازی فیات کرایسلر آمریکا)، معتبرترین و محبوبترین خودروی نظامی جهان طراحی نمود.
این خودرو که اولین برگ در تاریخچه تویوتا لندکروزر به حساب میآید، بر اساس پلتفرم SB-Type سال 1947 این شرکت ساخته شد و اندکی از جیپ ویلیز بلندتر بود. موتور استفاده شده نیز یک نمونه 6 سیلندر خطی 3.4 لیتری بنزینی با سیستم سوپاپهای رو یا OHV و سرمایش آبی بود که با تولید نیرویی در حدود 75 اسب بخار و حداکثر گشتاور 206 نیوتون متر، تواناییهای کافی برای انجام مانورهای نظامی در مسیرهای ناهموار را به آن میداد.
در اواخر سالهای تولید اولین نسل از تویوتا لندکروزر با بهینهسازیهای صورت گرفته، قدرت تولیدی موتور به 85 اسب بخار در دور موتور 3.200 دور در دقیقه و گشتاور به 216 نیوتون متر افزایش یافت.
نسل دوم: تویوتا لندکروزر سری J20
از سال 1955 تا 1960 میلادی :
پیشرانه استفاده شده در این خودرو یک نمونه 6 سیلندر خطی 3.9 لیتری بنزینی با قدرت 105 اسب بخار بود که با توجه به اندازه بزرگتر نسبت به نسل قبلی، تواناییهای دینامیکی این خودرو را افزایش میداد. اولین نمونه مستقل در تاریخچه تویوتا لندکروزر در 6 کلاس بدنه 2 در سقف پارچهای، 2 در هارد تاپ (سقف فلزی)، 2 در نیمه کشیده هارد تاپ، 4 در کشیده هارد تاپ و 2 در کشیده هارد تاپ و پیک آپ 2 در تولید شد.
نسل سوم: سری J40 – J55
از سال 1960 تا 1984 میلادی :
سومین نسل از این خودروی آفرود در سال 1960 معرفی گردید و بیش از 2 دهه با همان شکل و شمایل در بازارهای جهانی به فروش رسید. این نمونه به پرفروشترین اتومبیل تویوتا در ایالات متحده تبدیل گردید و با توجه به ظاهر مدرنتر و امکانات پیشرفتهتر و تجهیزاتی مانند کولر و فرمان هیدرولیک، به موفقیت بسیار زیادی دست یافت. این خودرو در بازار ایران نیز موجود بود و در بسیاری از تصاویر مربوط به جنگ ایران و عراق شاهد هنرنماییهای آن در ارتش بودیم.
پیشرانه 6 سیلندر خطی 3.9 لیتری پایه این خودرو، نیرویی در حدود 125 اسب بخار و گشتاور 283 نیوتون متر را تولید نموده که برای زمان خود و نحوه استفاده رقم قابل توجهی به حساب میآمد. در سال 1975 نیز یک موتور جدید 6 سیلندر خطی 4.2 لیتری نیز به سایر پیشرانههای موجود اضافه گردید که قدرت تولیدی را به 135 اسب بخار و حداکثر گشتاور را به 285 نیوتون متر رساند.
علاوه بر موتورهای بنزینی، پیشرانههای دیزلی مختلفی نیز مانند موتورهای 3.0 لیتری، 3.2 لیتری، 3.4 لیتری، 3.6 لیتری و 4.0 لیتری گازوئیلی نیز برای نسل سوم تویوتا لندکروزر موجود بود که نیرویی مابین 85 تا 105 اسب بخار و حداکثر گشتاوری مابین 191 تا 240 نیوتون متر را تولید مینمودند. این مدل نیز در گونههای مختلف 2 در و 4 در با سقف پارچهای و فلزی و همچنین استیشن واگن کشیده و وانت بار تولید گردید و علاوه بر قابلیتهای خارج از جاده، با فنربندی نرمتر راحتی بیشتری را نیز برای سرنشینان فراهم مینمود.
نسل چهارم: سری J60
از سال 1980 تا 1989 میلادی :
برای کسب بازار خودروهای شاسی بلند خانوادگی با قابلیتهای خارج و داخل جادهای هماهنگ، سری J60 لندکروزر در سال 1980 معرفی گردید که با فضای بیشتر در داخل کابین مانند سیستم تهویه مطبوع، راحتی سواری و کاربری این خودروی 4 چرخ متحرک را به سطح بالاتری ارتقا داد.
این شاسی بلند سایز بزرگ، اولین نمونه نسبتا لوکس در تاریخچه تویوتا لندکروزر بوده و با استفاده از پیشرانههای 6 سیلندر 4.0 لیتری و 4.2 لیتری بنزینی و 4 سیلندر 3.4 لیتری گازوئیلی، قدرت بیش از 135 اسب بخار و گشتاور 271 نیوتون متر، یکی از بهترین خودروهای آفرود تاریخ به حساب میآید.
نسل پنجم: سری J70
از سال 1984 میلادی تا کنون :
سری J70 لندکروزر ظاهر کوچکتری نسبت به J60 داشته و میتوان آن را به نوعی جد تویوتا پرادو فعلی قلمداد کرد. این خودرو هنوز با همین ظاهر و با امکاناتی مدرنتر و نمایی بهینهتر در برخی کشورها مانند پرتغال و ونزوئلا تولید میگردد. به دلیل روابط نامناسب ایران با مجامع جهانی، تنها نمونههایی محدود از این مدل در ایران وجود دارد.
پیشرانههای موجود برای این شاسی بلند سایز متوسط شامل نمونههای 6 سیلندر 4.0 لیتری با قدرت 155 اسب بخار و گشتاور 303 نیوتون متر، 4 سیلندر 2.4 لیتری با قدرت 108 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتون متر و نمونههای دیزل میگردید.
نسل ششم: سری 80
از سال 1990 تا 1997 میلادی :
ابعاد بزرگتر و راحتی و امکانات بالاتر از وجوه تمایز این نسل از تویوتا لندکروزر با نسل قبلی J70 بودند. استفاده از مواد اولیه مرغوب و سیستمهای مدرن ایمنی و کمکی رانندگی، این خودرو را به جد شاسی بلندهای لکسوس سری LX امروزی تبدیل نمودند. این خودرو در بازار ایران نیز موجود بود و طرفداران ماجراجویی در بیابانها و مسیرهای کوهستانی خاطراتی خوبی را از آن به یاد دارند. این شاسی بلند 4.8 متری با استفاده از پیشرانههای 6 سیلندر خطی 4.0 لیتری با قدرت 155 اسب بخار و سیستم 4 چرخ متحرک تمام وقت و قفل دیفرانسیل بخ موفقیتهای زیادی در مسابقاتی مانند رالی داکار (Dakar Rally) دست یافت. در سالهای بعد موتور قدرتمند 4.5 لیتری 6 سیلندر با قدرتی در حدود 210 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 380 نیوتون متر نیز به مجموعه پیشرانههای این خودرو اضافه شد و سطح جدیدی را به تاریخچه تویوتا لندکروزر اضافه نمود.
نسل هفتم: سری 90
از سال 1996 میلادی تا کنون :
در پی رشد تقاضای مشتریان برای خرید خودروهای شاسی بلند سایز متوسط با قابلیت آفرود در کنار راحتی بالا و لوکس بودن کابین، تویوتا در سال 1996 سری 90 را معرفی نمود که با نام پرادو (Prado) به فروش رسید. مدلهای سری RX لکسوس را میتوان از وارثان پرادو قلمداد کرد.
این شاسی بلند سایز متوسط لوکس بر پایه مدلهای J70 ساخته شده و با استفاده از پیشرانههای 2.7 لیتری 4 سیلندر DOHC تا 3.4 لیتری 6 سیلندر عرضه گردید. این مدل نیز با توجه به روابط نسبتا دوستانه ایران با جوامع جهانی در سالهای پس از جنگ موقف به حضور در بازار داخلی گردید.
نسل هشتم: سری 100
از سال 1998 میلادی تا کنون :
سری 100 لندکروز در سال 1998 جایگزین مدلهای سری 80 گردید. همانند مدل سری 80، کیفیت ساخت و امکانات در این مدل بسیار بالا بود و این نمونه به چایهای برای تولید لکسوس LX470 تبدیل گردید.
از پیشرانههای موجود برای این خودرو میتوان به مواردی مانند موتورهای 6 سیلندر خطی 4.5 لیتری با قدرت 241 اسب بخار و گشتاور 410 نیوتون متر و موتور 8 سیلندر خورجینی قدرتمند 4.7 لیتری با قدرت 275 اسب بخار اشاره کرد.
نسل نهم: سری 120
از سال 2002 میلادی تا کنون :
سری 120 تویوتا لندکروزر، نسل جدید تویوتا پرادو بود که در سال 2002 راهی بازارهای جهانی گردید و همانند مدلهای قبلی ترکیبی هماهنگ از تجمل، راحتی، امکانات متعدد ایمنی، سرگرمی و کمکی رانندگی را در کنار تواناییهای آفرود در اختیار راننده و سرنشینان قرار میداد.
موتورهای قدرتمند 6 سیلندر و 4 سیلندر، نیروی کافی را برای حرکت این خودرو در مسیرهای جادهای و کوهستانی با بالاترین سطح آسایش به سرنشینان و راننده میدهد.
نسل دهم: سری 200
از سال 2008 میلادی تاکنون :
این نمونه، آخرین مدل در تاریخچه تویوتا لندکروزر تا کنون بوده که مدل پایه لکسوس LX570 به حساب میآید. کابین بسیار بزرگ و فوق العاده لوکس حتی در مدلهای استاندارد تحت نام تویوتا، فاصله زیاد از سطح زمین و پیشرانههای قدرتمند، سری 200 را به یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند و آفرود لوکس موجود در بازار تبدیل نموده است.
این خودرو که مدل بهینه سازی شده سری 100 به حساب میآید، از موتورهای قدرتمند 6 سیلندر 4.0 لیتری تا 8 سیلندر خورجینی با قدرتی مابین 240 تا 380 اسب بخار و شتاب اولیه کمتر از 7 ثانیه یکی از اولین ابرشاسی بلندهای بازار نیز به حساب میآید و علاوه بر رقابت سخت با حریفان آمریکایی و اروپایی خود مانند آئودی، ب ام و، مرسدس بنز، جمس و دوج و بلیزر، آخرین برگ در تاریخچه تویوتا لندکروزر به حساب میآید.
برای تماشا فیس لیفت و تیونینگ تویوتا لندکروزر اینجا را کلیک کنید.
نظر خود را بنویسید