برای تماشا نسخه فیس لیفت و تیونینگ تویوتا هایلوکس اینجا را کلیک کنید.
...
برای تماشا فیس لیفت و تیونینگ تویوتا پرادو اینجا را کلیک کنید.
...
برای تماشا تیونینگ تویوتا اف جی کروزر اینجا را کلیک کنید.
تاریخچه خودرو تویوتا هایلوکس :
در میان خودروهای پیکآپ سبک و وانت یکی از معروفترین نامها، تویوتا هایلوکس است. هایلوکس خودروی پیشینهدار و محبوبی است. با این حال این مدل نتوانسته در بازار آمریکای شمالی در برابر رقبای سنتی مقابله کند بنابراین رقابت را به برادر بزرگتر خود تاکوما سپرده است. هایلوکس اکنون در سراسر جهان به جز ژاپن، ایالات متحده، کانادا، کره و هند در دسترس است.
نخستین مدل تویوتا هایلوکس در سال 1968 معرفی شد. این خودرو، وانتی کوچک با موتورهای 1.5 تا 2.0 لیتری بود. طراحی این مدل، ساده شده پیکآپ های آن روزهای امریکا در ابعادی کوچکتر بود. بعدها نسخهای از آن با فاصله بین دو محور کشیدهتر نیز معرفی شد. فنرهای تخت در عقب، گیربکس چهار سرعته دستی و دیفرانسیل عقب بودن، این مدل را برای امور باربری متداول مناسب مینمود.
در سال 1972، نسل دوم با طراحی جدید و کابین راحتتر معرفی شد. برای این مدل، گیربکس سه سرعته خودکار نیز قابل انتخاب بود. در بازارهای جهانی، این نسل با موتورهای 1.6 لیتری 83 اسبی و 2.0 لیتری 105 اسبی عرضه میشد.
نسل سوم هایلوکس در سال 1978 رونمایی شد. در این نسل برای اولین بار از انتقال نیرو به هر چهار چرخ یا 4WD نیز استفاده شده بود. موتورهای جدیدتر و استفاده از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ و افزایش ظرفیت حمل بار از ویژگیهای این نسل بود. چراغهای دایرهای چهار تایی در جلو در این نسل جای خود را به چراغهای بزرگتر منفرد دادند. طراحی این مدل آئرودینامیک تر و ابعاد بدنه بزرگتر شده بود.
نسل چهارم در سال 1983 روانه بازار شد. طراحی مجدد این خودرو شامل چراغهای مربعی شکل و افزایش فضای کابین و همچنین ابعاد قسمت بار بود. موتورهای با سیستم تزریق مستقیم سوخت دیزلی هم به این خانواده وارد شده بودند. در این هنگام رقابت با نیسان نیز بیشتر شده بود. سوخت ارزان قیمت، انتظارات مشتریان را برای خودروهایی با قدرت بیشتر توجیه مینمود. بنابراین از سال 1988 یک موتور 6 سیلندر برگرفته از شاسی بلند فور رانر روی این خودرو نیز نصب میشد. این موتور با حجم 3.0 لیتر، 150 اسب بخار قدرت و 244 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. مدلهای 4x4 همچنین با یک سیستم قفل اتوماتیک دیفرانسیل جلو ارائه میشدند.
به روزرسانی بعدی در نسل پنجم و سال 1988 معرفی شد. فاصله بین دو محور خودرو به 3099 میلیمتر رسیده بود. قسمت عرشه بار نیز بدون درز ساخته میشد. نسخه V6 هایلوکس توانست در این سال جایزه تراک سال موتور ترند را به دست آورد. کیفیت کابین در این نسل به شدت بهبود یافته بود. فضای زیادی نیز پشت صندلیهای جلو قرار داشت که مدلهای دو کابین و 11.5 کابین را در برابر رقبای آن برجسته مینمود. تویوتا در سال 1991 یک فیس لیفت برای این نسل معرفی کرد. جلوپنجره مشبک و ارم جدید تویوتا از ویژگیهای بصری این مدل بودند. با این حال در سال 1995، تولید و عرضه هایلوکس در بازار امریکا متوقف شد و جای خود را به تاکوما داد.
نسل ششم که در سال 1997 رونمایی شد در واقع یک مدل ارتقا یافته از نسل قبلی بود و طراحی آن نیز در همان سو قرار داشت. این مدل تکامل یافته با موتورهایی از 97 تا 190 اسب بخار به فروش میرسید. در سال 2005 تولید این خودرو در ژاپن نیز متوقف شد.
از سال 2004، تولید نسل هفتم تویوتا هایلوکس آغاز شد. انواع تک و دو کابین و تک و دو دیفرانسیل هایلوکس با کیفیت بسیار بالای کابین کاملاً جای خود را در بازار باز کرده بودند. مدلهای فروخته شده در آسیا، اروپا، خاورمیانه و اقیانوسیه همگی مونتاژ تایلند بودند. بازار آمریکای جنوبی نیز توسط کارخانه تویوتا در آرژانتین تأمین میشد.
در سال 2008 فیس لیفت نخست این نسل رونمایی شد. در سال 2011 نیز شاهد فیس لیفت دوم آن بودیم. علاوه بر طراحی مجدد قسمت جلو و عقب خودرو، کابین نیز ارتقا یافته بود. موتورهای این نسل قدرتمندتر و کم مصرفتر شده بودند.
در سال 2015 نسل فعلی و هشتم هایلوکس روانه بازار شد. طراحی این خودرو برگرفته از طراحی کرولای جدید و شامل چراغهای پروژکتوری و LED باریک و جلوپنجره میلهای میشود. این طراحی به وضوح نشان از رویکرد شهری هایلوکس جدید دارد. فضای داخل کابین نیز کاملاً تغییر کرده است. این مدل هم با موتورهای 2.0 لیتری چهار سیلندر تا 4.0 لیتری 6 سیلندر ارائه میشود. قدرت این پیشرانهها از 102 اسب بخار شروع و تا 278 اسب بخار بالا میرود. مدلهای وارداتی به ایران دارای موتور 4 سیلندر 2.7 لیتری با قدرت 164 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن متر میباشند.
هایلوکس همچنان ویژگیهای ممتاز خود به عنوان یک خودروی قابل اطمینان برای کار را حفظ نموده است. موتور پر قدرت و کابین مناسب و راحت و استحکام مناسب آن ستودنی هستند. هایلوکس در بازارهای جهانی رقبایی چون فورد رنجر، فولکس آماروک، میتسوبیشی تریتون، نیسان ناوارا، ایسوزو دی مکس را دارد.
برای تماشا نسخه فیس لیفت و تیونینگ تویوتا هایلوکس اینجا را کلیک کنید.
تاریخچه خودرو تویوتا پرادو :
پرادو نسل اول :
چرا نام این خودرو لندکروزر پرادو است ؟!
لندکروزر یکی از خودروهای محبوب ، عضلانی و همه جاروی تویوتا محسوب میشود که طرفدارانی زیادی در دنیا و ایران دارد.
در دهه ۸۰ میلادی تویوتا بعد از حدود ۳۰ سال ساختن لندکروزر های مختلف به فکر افتاد تا خودرویی ارزان تر ، ساده تر و با امکانات کمتر برای علاقمندان به لندکروزر که میخواهند هزینه کمتری کنند بسازد .
به این ترتیب پرادو از مدل استیشن سری 70 لندکروزر اولین پرادوی تاریخ را ساخت که به نوعی فیس لیفت لندکروزر سری 70 بود. کد اتاق این نسل پرادو j70 بود و این نسل از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ روی خط تولید بود.
نسل دوم پرادو :
اما نسل دوم بیشتر یک پرادو بود تا یک لندکروزر، و این به معنای آغاز جداشدن پرادو از لندکروزر بود .
این نسل دارای پیشرانه های ۶ سیلندر بود و در دو تیپ ۳ درب و ۵ درب عرضه می شد. کد اتاق این نسل j90 بود و از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ روی خط تولید بود. جالب است بدانید این نسل پرادو به بازار آمریکا راهی پیدا نکرد .
اما در مقابل تعدادی محدودی از این نسل پرادو وارد ایران شد ولی اکثرا در اختیار ارگان های نظامی و دولتی بود اما با این حال آغاز ورود پرادو به ایران از نسل سوم کلید خورد و تعداد قابل توجهی از نسل سوم پرادو لاستیک بروی خیابان های ایران گذاشتند .
نسل سوم پرادو :
نسل سوم پرادو با کد اتاق J120 از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ در شرکت تویوتا به تولید می رسید .
اما به دلیل ممنوعیت واردات خودرو ، پرادو از سال ۲۰۰۵، بعد از آزاد شدن این ممنوعیت وارد ایران شد . نسل سوم پرادو از نظر فنی دو تیپ GX و VX داشت که تیپ GX مجهز به پیشرانه 4 سیلندر ۲.۷ لیتری و تیپ VX مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری بود. این نسل از پرادو مانند نسل قبلی در دو تیپ ظاهری ۳ درب و ۵ درب تولید می شد .
مزایای پرادوی نسل سوم :
پرادوی نسل سوم از نقاط قوتی همچون، کیفیت ساخت مناسب و دوام بالای قطعات ، کابین ساکت، توانایی آفرود قابل توجه، قیمت نسبتا مناسب قطعات یدکی، استهلاک قابل قبول، مصرف سوخت منطقی،سیستم تهویه قوی، خدمات پس از فروش گسترده ، بازار دست دوم مناسب برخوردار بود . همچنین کابین جادار برای سرنشینان حتی در تیپ ۳ درب از مزایای دیگر این خودرو می باشد . پرادو به آسانی قابلیت تجهیز شدن را دارد ، به خصوص برای تبدیل آن ، به یک خودروی آفرودی .
معایب پرادو نسل سوم :
هندلینگ این خودرو نسبتا راضی کننده می باشد ، ولی به دلیل SUV بودن و نداشتن سیستم کنترل کشش و کمی ضعف در سیستم تعلیق این خودرو در نسخه های ۴ سیلندر نسل سوم، حرکات عرضی بدنه در سرعتهای بالا زیاد است و اگر رعایت نکنید، ممکن هست که با این خودرو چپ کنید. در کل این نسل پرادو تعادل امنیت بخش در سرعت های بالا ندارد و قابلیت مانورهای سریع را دارا نیست .
نسل چهارم پرادو :
نسل چهارم پرادو با کد اتاق J150 , از سال 2010 وارد ایران شد .
این نسل از پرادو نسبت به نسل قبلی ، ارتقای امکانات رفاهی، ایمنی و ظاهری خوبی داشت . این نسل پرادو از نظر تیپ فنی به مدلهای مختلف تقسیم بندی می شود که برای خرید ممکن کمی گیج کننده باشد . پرادوی نسل چهارم در تیپ های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر هست اما در تیپ ۳ درب فقط موتور ۴ سیلندر و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک وجود دارد. ولی در مدل ۵ درب موتورهای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک طراحی و تولید شده است . کم آپشن ترین این نسل پرادو (۴سیلندر) تیپ تی ایکس ال است .
نسخه فول این نسل در مدل ۳ درب VX نام داشت و در مدل ۵ درب VXL نام داشت.
اما تویوتا این خودرو را در تیپ VXL به دو تیپ آنرود و آفرود تقسیم بندی کرد که تفاوت آن در آپشن های خودرو هست و در همین جا هست که مشتری برای انتخاب بر سر دوراهی هایی می ماند.
مزایای پرادوی نسل چهارم :
تویوتا در این نسل پرادو سعی کرد که معایب نسل سوم را به مزایا تبدیل کند.
در نسخه های فول نسل چهارم پرادو سیستم کنترل پایداری ، کنترل کشش و حتی سیستم ضد واژگونی تعبیه شده، که ضعف های نسل سوم را کاملا پوشش می دهند و با داشتن
این آپشن ها، مشکل حرکات عرضی بدنه در سرعت های بالا برطرف شده و سیستم تعلیق هم نرمی قابل توجهی پیدا کرده است.
نسل چهارم پرادو علاوه بر نکات مثبتی که در نسل قبلی بود مزایای دیگری مثل داشتن امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجه (البته در نسخه های فول رسمی)و پایداری مناسبی دارد.
معایب پرادو نسل چهارم :
یکی از معایب ظاهری که در نسل چهارم پرادو دیده می شود ، حذف ضربه گیرهای فابریک گلگیر و درب ها است. عدم شتاب مناسب ، فضای صندوق کم (تیپ ۳درب) و پراکندگی تیپ های پرادو از معایبی است که از نسل سوم به ارث برده است. همچنین قیمت نه چندان منطقی از معایب دیگر است.
اما نکته بعدی این است که در این نسل پرادو همان گیربکس و پیشرانه نسل سوم به کار رفته است که کمی قدیمی برای چنین خودرویی است. سرانجام پرادوی نسل چهارم در سال ۲۰۱۳ به دلیل تغییر قوانین مربوط به واردات خودرو، همانند بسیاری از خودروهای دیگر، از بازار ایران خداحافظی کرد.
برای تماشا فیس لیفت و تیونینگ تویوتا پرادو اینجا را کلیک کنید.
تاریخچه تویوتا لندکروزر :
تویوتا لندکروزر که در ایران با نام لندکروز نیز شناخته میشود، یکی از معدود خودروهای شاسی بلند آف رود واقعی بوده که در بیش از 60 سال تولید خود، از یک نمونه جنگی و عملیاتی به یک خودروی لوکس، قدرتمند و زیبا تبدیل شده است. این خودرو که در حال حاضر علاوه بر مدل استاندارد، تحت برند لکسوس (Lexus – زیرمجموعه تولید خودروهای لوکس شرکت تویوتا) و با استفاده از امکانات رفاهی بیشتر و استفاده از مواد اولیه مرغوبتر نیز به فروش میرسد، یکی از محبوبترین و بهترین خودروهای شاسی بلند واقعی خارج از جاده به حساب میآید.
تاریخچه تویوتا لندکروزر :
جنگ بین دو کره در دهه 1950 میلادی را میتوان سرآغاز تولید این خودرو به حساب آورد. پس از حمله کره شمالی به کره جنوبی در سال 1950 میلادی، ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از متحدین کره جنوبی که ژاپن را در تصرف خود داشت، به خودرویی نظامی نیاز داشت تا علاوه بر قابلیتهای نظامی و مانورهای خارج از جادهای، محصولی محلی نیز بوده و به سادگی در دسترس ارتش این کشور برای مبارزه در منطقه باشد. بدین ترتیب بود که تاریخچه تویوتا لندکروزر آغاز گردید و طی 60 سال از یک نمونه خشن بیابانی به یک شاسی بلند لوکس و قدرتمند تبدیل گردید.
نسل اول: تویوتا جیپ مدل BJ
از سال 1951 تا 1955 میلادی :
در آغاز سال 1951 میلادی، ارتش ایالات متحده سفارش 100 دستگاه خودروی نظامی را به کارخانه خودروسازی تویوتا داد. این شرکت اولین مدل تولیدی خود را بر پایه جیپ ویلیز (Jeep Willys) شرکت آمریکایی جیپ (یکی از زیرمجموعههای فعلی گروه خودروسازی فیات کرایسلر آمریکا)، معتبرترین و محبوبترین خودروی نظامی جهان طراحی نمود.
این خودرو که اولین برگ در تاریخچه تویوتا لندکروزر به حساب میآید، بر اساس پلتفرم SB-Type سال 1947 این شرکت ساخته شد و اندکی از جیپ ویلیز بلندتر بود. موتور استفاده شده نیز یک نمونه 6 سیلندر خطی 3.4 لیتری بنزینی با سیستم سوپاپهای رو یا OHV و سرمایش آبی بود که با تولید نیرویی در حدود 75 اسب بخار و حداکثر گشتاور 206 نیوتون متر، تواناییهای کافی برای انجام مانورهای نظامی در مسیرهای ناهموار را به آن میداد.
در اواخر سالهای تولید اولین نسل از تویوتا لندکروزر با بهینهسازیهای صورت گرفته، قدرت تولیدی موتور به 85 اسب بخار در دور موتور 3.200 دور در دقیقه و گشتاور به 216 نیوتون متر افزایش یافت.
نسل دوم: تویوتا لندکروزر سری J20
از سال 1955 تا 1960 میلادی :
پیشرانه استفاده شده در این خودرو یک نمونه 6 سیلندر خطی 3.9 لیتری بنزینی با قدرت 105 اسب بخار بود که با توجه به اندازه بزرگتر نسبت به نسل قبلی، تواناییهای دینامیکی این خودرو را افزایش میداد. اولین نمونه مستقل در تاریخچه تویوتا لندکروزر در 6 کلاس بدنه 2 در سقف پارچهای، 2 در هارد تاپ (سقف فلزی)، 2 در نیمه کشیده هارد تاپ، 4 در کشیده هارد تاپ و 2 در کشیده هارد تاپ و پیک آپ 2 در تولید شد.
نسل سوم: سری J40 – J55
از سال 1960 تا 1984 میلادی :
سومین نسل از این خودروی آفرود در سال 1960 معرفی گردید و بیش از 2 دهه با همان شکل و شمایل در بازارهای جهانی به فروش رسید. این نمونه به پرفروشترین اتومبیل تویوتا در ایالات متحده تبدیل گردید و با توجه به ظاهر مدرنتر و امکانات پیشرفتهتر و تجهیزاتی مانند کولر و فرمان هیدرولیک، به موفقیت بسیار زیادی دست یافت. این خودرو در بازار ایران نیز موجود بود و در بسیاری از تصاویر مربوط به جنگ ایران و عراق شاهد هنرنماییهای آن در ارتش بودیم.
پیشرانه 6 سیلندر خطی 3.9 لیتری پایه این خودرو، نیرویی در حدود 125 اسب بخار و گشتاور 283 نیوتون متر را تولید نموده که برای زمان خود و نحوه استفاده رقم قابل توجهی به حساب میآمد. در سال 1975 نیز یک موتور جدید 6 سیلندر خطی 4.2 لیتری نیز به سایر پیشرانههای موجود اضافه گردید که قدرت تولیدی را به 135 اسب بخار و حداکثر گشتاور را به 285 نیوتون متر رساند.
علاوه بر موتورهای بنزینی، پیشرانههای دیزلی مختلفی نیز مانند موتورهای 3.0 لیتری، 3.2 لیتری، 3.4 لیتری، 3.6 لیتری و 4.0 لیتری گازوئیلی نیز برای نسل سوم تویوتا لندکروزر موجود بود که نیرویی مابین 85 تا 105 اسب بخار و حداکثر گشتاوری مابین 191 تا 240 نیوتون متر را تولید مینمودند. این مدل نیز در گونههای مختلف 2 در و 4 در با سقف پارچهای و فلزی و همچنین استیشن واگن کشیده و وانت بار تولید گردید و علاوه بر قابلیتهای خارج از جاده، با فنربندی نرمتر راحتی بیشتری را نیز برای سرنشینان فراهم مینمود.
نسل چهارم: سری J60
از سال 1980 تا 1989 میلادی :
برای کسب بازار خودروهای شاسی بلند خانوادگی با قابلیتهای خارج و داخل جادهای هماهنگ، سری J60 لندکروزر در سال 1980 معرفی گردید که با فضای بیشتر در داخل کابین مانند سیستم تهویه مطبوع، راحتی سواری و کاربری این خودروی 4 چرخ متحرک را به سطح بالاتری ارتقا داد.
این شاسی بلند سایز بزرگ، اولین نمونه نسبتا لوکس در تاریخچه تویوتا لندکروزر بوده و با استفاده از پیشرانههای 6 سیلندر 4.0 لیتری و 4.2 لیتری بنزینی و 4 سیلندر 3.4 لیتری گازوئیلی، قدرت بیش از 135 اسب بخار و گشتاور 271 نیوتون متر، یکی از بهترین خودروهای آفرود تاریخ به حساب میآید.
نسل پنجم: سری J70
از سال 1984 میلادی تا کنون :
سری J70 لندکروزر ظاهر کوچکتری نسبت به J60 داشته و میتوان آن را به نوعی جد تویوتا پرادو فعلی قلمداد کرد. این خودرو هنوز با همین ظاهر و با امکاناتی مدرنتر و نمایی بهینهتر در برخی کشورها مانند پرتغال و ونزوئلا تولید میگردد. به دلیل روابط نامناسب ایران با مجامع جهانی، تنها نمونههایی محدود از این مدل در ایران وجود دارد.
پیشرانههای موجود برای این شاسی بلند سایز متوسط شامل نمونههای 6 سیلندر 4.0 لیتری با قدرت 155 اسب بخار و گشتاور 303 نیوتون متر، 4 سیلندر 2.4 لیتری با قدرت 108 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتون متر و نمونههای دیزل میگردید.
نسل ششم: سری 80
از سال 1990 تا 1997 میلادی :
ابعاد بزرگتر و راحتی و امکانات بالاتر از وجوه تمایز این نسل از تویوتا لندکروزر با نسل قبلی J70 بودند. استفاده از مواد اولیه مرغوب و سیستمهای مدرن ایمنی و کمکی رانندگی، این خودرو را به جد شاسی بلندهای لکسوس سری LX امروزی تبدیل نمودند. این خودرو در بازار ایران نیز موجود بود و طرفداران ماجراجویی در بیابانها و مسیرهای کوهستانی خاطراتی خوبی را از آن به یاد دارند. این شاسی بلند 4.8 متری با استفاده از پیشرانههای 6 سیلندر خطی 4.0 لیتری با قدرت 155 اسب بخار و سیستم 4 چرخ متحرک تمام وقت و قفل دیفرانسیل بخ موفقیتهای زیادی در مسابقاتی مانند رالی داکار (Dakar Rally) دست یافت. در سالهای بعد موتور قدرتمند 4.5 لیتری 6 سیلندر با قدرتی در حدود 210 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 380 نیوتون متر نیز به مجموعه پیشرانههای این خودرو اضافه شد و سطح جدیدی را به تاریخچه تویوتا لندکروزر اضافه نمود.
نسل هفتم: سری 90
از سال 1996 میلادی تا کنون :
در پی رشد تقاضای مشتریان برای خرید خودروهای شاسی بلند سایز متوسط با قابلیت آفرود در کنار راحتی بالا و لوکس بودن کابین، تویوتا در سال 1996 سری 90 را معرفی نمود که با نام پرادو (Prado) به فروش رسید. مدلهای سری RX لکسوس را میتوان از وارثان پرادو قلمداد کرد.
این شاسی بلند سایز متوسط لوکس بر پایه مدلهای J70 ساخته شده و با استفاده از پیشرانههای 2.7 لیتری 4 سیلندر DOHC تا 3.4 لیتری 6 سیلندر عرضه گردید. این مدل نیز با توجه به روابط نسبتا دوستانه ایران با جوامع جهانی در سالهای پس از جنگ موقف به حضور در بازار داخلی گردید.
نسل هشتم: سری 100
از سال 1998 میلادی تا کنون :
سری 100 لندکروز در سال 1998 جایگزین مدلهای سری 80 گردید. همانند مدل سری 80، کیفیت ساخت و امکانات در این مدل بسیار بالا بود و این نمونه به چایهای برای تولید لکسوس LX470 تبدیل گردید.
از پیشرانههای موجود برای این خودرو میتوان به مواردی مانند موتورهای 6 سیلندر خطی 4.5 لیتری با قدرت 241 اسب بخار و گشتاور 410 نیوتون متر و موتور 8 سیلندر خورجینی قدرتمند 4.7 لیتری با قدرت 275 اسب بخار اشاره کرد.
نسل نهم: سری 120
از سال 2002 میلادی تا کنون :
سری 120 تویوتا لندکروزر، نسل جدید تویوتا پرادو بود که در سال 2002 راهی بازارهای جهانی گردید و همانند مدلهای قبلی ترکیبی هماهنگ از تجمل، راحتی، امکانات متعدد ایمنی، سرگرمی و کمکی رانندگی را در کنار تواناییهای آفرود در اختیار راننده و سرنشینان قرار میداد.
موتورهای قدرتمند 6 سیلندر و 4 سیلندر، نیروی کافی را برای حرکت این خودرو در مسیرهای جادهای و کوهستانی با بالاترین سطح آسایش به سرنشینان و راننده میدهد.
نسل دهم: سری 200
از سال 2008 میلادی تاکنون :
این نمونه، آخرین مدل در تاریخچه تویوتا لندکروزر تا کنون بوده که مدل پایه لکسوس LX570 به حساب میآید. کابین بسیار بزرگ و فوق العاده لوکس حتی در مدلهای استاندارد تحت نام تویوتا، فاصله زیاد از سطح زمین و پیشرانههای قدرتمند، سری 200 را به یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند و آفرود لوکس موجود در بازار تبدیل نموده است.
این خودرو که مدل بهینه سازی شده سری 100 به حساب میآید، از موتورهای قدرتمند 6 سیلندر 4.0 لیتری تا 8 سیلندر خورجینی با قدرتی مابین 240 تا 380 اسب بخار و شتاب اولیه کمتر از 7 ثانیه یکی از اولین ابرشاسی بلندهای بازار نیز به حساب میآید و علاوه بر رقابت سخت با حریفان آمریکایی و اروپایی خود مانند آئودی، ب ام و، مرسدس بنز، جمس و دوج و بلیزر، آخرین برگ در تاریخچه تویوتا لندکروزر به حساب میآید.
برای تماشا فیس لیفت و تیونینگ تویوتا لندکروزر اینجا را کلیک کنید.
تویوتا اف جی کروزر :
تویوتا اف جی کروزر یک شاسی بلند ژاپنی است که در سال ۲۰۰۵ در نمایشگاه بینالمللی خودرو آمریکا رونمایی شد. تویوتا FJ کروزر از سال ۲۰۰۶ وارد بازارهای جهانی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۶ ادامه پیدا کرد. البته از آنجا که اف جی کروزر علاقه مندان بسیاری داشت، تویوتا یک نسخه نهایی یا Final Edition هم از آن معرفی کرد و نهایتا تولید آن را در ژانویه ۲۰۱۸ خاتمه داد.
تویوتا اف جی کروزر از سال ۲۰۱۱وارد بازار ایران شد و به سرعت به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد و موفق شد فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند. در واقع باید بگوییم مشتریان تویوتا FJ کروزر، آن دسته از مشتریان جوانی هستند که علاوه بر قابلیتهای آفرود، توانایی جذب نگاهها را هم داشته باشد و از این حیث، مشکلی هم برای پرداخت چند صد میلیون تومان پول ندارند.
امکانات تویوتا اف جی کروزر:
مجهز به موتوری قدرتمند با پیشرانه ۶سیلندر به حجم ۴ لیتر است. حداکثر قدرت تولیدی توسط این خودرو ۲۶۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۳۸۷ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه است. این قدرت توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ ها انتقال پیدا می کند. تویوتا اف جی کروز با موتور قدرتمند خود می تواند به سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت برسد و شتاب صفر تا صد آن ۸ ثانیه است که برای خودرویی با این وزن قابل قبول است.
تویوتا اف جی کروز دارای امکانات مخصوص آفرود مانند دیفرانسیل عقب قفل شونده الکترونیکی و سیستم کنترل ترکشن فعال می باشد.از دیگر امکانات این خودرو می توان به سیستم تعلیق با فنر های سخت کار در هر چهار چرخ، سیستم فرمان هیدرولیک با همراهی موتور کمکی الکتریکی، سیستم های ایمنی مانند شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری ، دوربین دید عقب با نمایشگر رنگی، کروز کنترل و مه شکن عقب اشاره کرد.
کابین داخلی تویوتا اف جی کروزر:
کابین این خودرو کاملا حس یک خودروی آفرودی را القا می کند. با ورود به کابین اف جی کروز، با کابینی بسیار ساده مواجه می شویم. داشبورد این خودرو بسیار ساده طراحی شده است و از امکاناتی نظیر تهویه مطبوع نیز برخوردار نیست. در ابزار و ادوات استفاده شده در کابین این خودرو مقدار قابل توجهی پلاستیک به چشم میخورد که مناسب خودرویی با این قیمت نمی باشد. صندلی های جلویی بزرگ هستند ولی فضای صندلی های عقب برای سرنشینان کوچک است و مناسب نمی باشد. یکی از ضعف های این خودرو این است که برای باز کردن درهای عقب حتما باید اول درهای جلویی را باز کردو همچنین دید راننده به اطراف و عقب مناسب نیست و دلیل این موضوع را می توان ارتفاع و طول کم پنجره ها و ضخامت زیاد ستون های چپ و راست دانست. تویوتا کورد رانندگی با این خودرو بسیار عالی و نرم است و هنگام سواری با آن مطمئنا یک تجربه جدید و منحصر بفرد بدست خواهید آورد. این خودرو با شتاب گیری سریع و قابلیت های خارج از جاده عالی خود، خودرویی فوق العاده برای دوستداران آفرود به شمار می رود. این خودروی آفرودی در مسیر های صعب العبور و کوهستانی عملکردی بسیار عالی از خود به نمایش می گذارد.
ویژگی های تویوتا اف جی کروزر:
عرض ۱۹۰۵ میلیمتری در کنار طول و ارتفاع ۴۶۷۰ و ۱۸۳۰ میلیمتری خودرو باعث شده است که سرنشینان بتوانند در داخل خودرو آسایش را بهتماممعنا تجربه کنند. وزن این خودرو ۱۹۶۵ کیلوگرم است که توسط چرخهای نوع R۱۷ ماشین حمل میشود. از طراحی بدنه خودرو گرفته تا فنربندی و اسکلتبندی آنکه کاملاً انعطافپذیر میباشد، همگی نشانی بر توجه شرکت تویوتا بهراحتی سرنشینان است. موتور ۶.۴ سیلندری خورجینی VVT-I این خودرو از نوع بنزینی بوده و توان تولید ۱۷۰ اسب بخار را دارد. سرعت آن در مسیرهای مختلف تا ۱۸۰ کیلومتر میرسد. سیستم چهار چرخ فعال این خودرو در نوع خود کمنظیر بوده و تعادل خودرو در مسیرهای ناهموار را فراهم میکند. امنیت خودرو تا حد زیادی بهوسیله سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، سیستم کنترل لغزش خودرو ARTC، سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم کمکی ترمز BAS بالا رفته است.
برای تماشا تیونینگ تویوتا اف جی کروزر اینجا را کلیک کنید.
اولین حضور رسمی تویوتا در بازار ایران به سال 1353 باز میگردد، یعنی زمانی که شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی این برند ژاپنی فروش محصولات تویوتا را در بازار ایران آغاز نمود؛ تویوتا سلیکا اولین ثمره همکاری تویوتا ژاپن با ایرتویا ایران به حساب میآید.
به فاصله کوتاهی از حضور محصولات تویوتا در بازار ایران کیفیت بالا، استهلاک کم و همچنین طراحی متفاوت این محصولات باعث شد تا خودروهای برند تویوتا بتوانند به یکی از پرفروشترین خودروهای بازار داخلی بدل شوند و سهم قابل توجهی از بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی را به خود اختصاص دهند.
محبوبیت، قدمت و همچنین فروش بالای محصولات تویوتا در بازار کشور، ما را بر این داشته است که در این مقاله پرفروشترین خودروهای تویوتا را در دو کلاس سدان و شاسی بلند مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین اگر شما هم علاقهمند هستید که از مزایا، معایب و مشخصات فنی پرفروشترین محصولات تویوتا در بازار ایران مطلع شوید در ادامه با ما همراه باشید.
پرفروشترین سدانهای تویوتا :
1.تویوتا کرولا :
یکی از پرفروش ترین خودروهای شرکت تویوتا، کرولا می باشد. تویوتا کرولا محبوبترین و پرفروشترین سدانی است که تاکنون توسط تویوتا ساخته شده است؛ به طوری که برای سالهای متمادی نام آن در صدر لیست پرفروشترین سدانهای جهان قرار دارد. همچنین گذشته از کلاس سدان، کرولا با اختلاف پر فروش ترین خودروی جهان است.
جالب است بدانید که تاریخ تولید اولین نسل از تویوتا کرولا به بیش از 50 سال پیش باز میگردد و تاکنون 12 نسل از این سامورایی محبوب در بازار جهانی به فروش رسیده است.
همچون سایر نقاط جهان، نسلهای مختلف تویوتا کرولا در بازار کشور ما نیز نظر خریداران زیادی را به سوی خود جلب نموده است. در سال 2014 نسل یازدهم تویوتا کرولا که با کد E170 شناخته میشود، راهی بازار کشورمان شد که متأسفانه آخرین نسل حاضر در بازار داخلی نیز محسوب میشود!
تویوتا کرولا در بخش فنی به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر مجهز شده است که توان تولید 143 اسب بخار قدرت و 187 نیوتنمتر گشتاور را دارد. حداکثر سرعت این خودرو 195 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و میتواند از حالت سکون طی مدت 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.
در حال حاضر این خودرو با دو تیپ GLI و XLI در بازار کشورمان وجود دارد که تیپ GLI نمونه فول آپشن تویوتا کرولا بوده و به امکاناتی همچون دکمه استارتر، سانروف برقی، تهویه اتوماتیک و… مجهز شده است.
2.تویوتا کمری :
تویوتا کمری یکی از اصیلترین سدانهای خانوادگی تویوتا و یکی از پرفروش ترین خودروهای تویوتا محسوب میشود که از لحاظ محبوبیت و قدمت دست کمی از تویوتا کرولا ندارد.
نسل هفتم تویوتا کمری در سال 2015 راهی بازار کشورمان شد و در حدود یک سال بعد نمونه فیسلیفت آن نیز به خیابانهای کشورمان پای گذاشت. نمونه فیسلیفت نسل هفتم تویوتا کمری، به واسطه طراحی جذاب، سواری نرم و استهلاک کم توانست همچون نسلهای گذشته خود فروش مناسبی را در بازار داخلی تجربه کند.
قلب تپنده این سدان ژاپنی یک پیشرانه 2494 سیسی است که توان تولید قدرت 181 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتنمتر را دارد.
نیروی تولید شده توسط تویوتا کمری بهوسیله یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میگردد تا این سدان خانوادگی بتواند ظرف مدت حدودا 9 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. در حال حاضر تویوتا کمری نسل هفتم با دو نوع پیشرانه هیبریدی و بنزینی در دو تیپ LE و XLE برای مدل هیبریدی و دو تیپ GL و GLX برای مدل بنزینی قابل خریداری است که نمونه هیبرید از پیشرانه پرتوانتر و مصرف سوخت کمتری برخوردار است!
3.تویوتا پریوس :
زمانی که صحبت از سدانهای هیبرید به میان میآید، مطمئنا یکی از اولین خودروهایی که نامش به ذهنتان خطور خواهد کرد تویوتا پریوس است. تویوتا پریوس یک سدان هیبریدی است که در طی سالیان گذشته نام آن همواره در میان پرفروشترین خودروهای تویوتا و هیبرید جهان به چشم میخورد.
اولین نسل پریوس در سال 1997 و با شعار «به موقع و برای کمک به قرن 21» راهی بازار جهانی شد. فروش بسیار بالای تویوتا پریوس نسل اول در بازارهای جهانی تویوتا را بر آن داشت تا در سالهای آینده نمونههای جذاب و پرتوانتری از این سدان ژاپنی را طراحی و تولید نماید.
فروش جهانی نسل چهارم پریوس از سال 2016 آغاز شد و در سال 1395 نیز شرکت ایرتویا موفق شد به عنوان نماینده رسمی محصولات تویوتا در ایران، تویوتا پریوس نسل چهارم را در بازار کشور به فروش برساند. نیروی محرکه تویوتا پریوس از دو پیشرانه الکترونیکی و یک پیشرانه بنزینی تأمین میشود که در مجموع توان تولید 121 اسب بخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور را دارد.
نیروی تولید شده توسط پیشرانه نیمه الکتریکی پریوس از طریق گیربکس پیشرفته E-CVT به چرخهای جلو منتقل میگردد.
همانطور که از یک خودرو هیبرید میتوان انتظار داشت، تویوتا پریوس از مصرف سوخت و استهلاک بسیار کمی برخوردار است به طوری که این خودرو در یک سیکل ترکیبی تنها 3.5 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف مینماید!
4.تویوتا یاریس :
یاریس نام یکی از خودروهای اقتصادی و پرفروش تویوتا است که از سال 1999 در سبد محصولات این شرکت قرار دارد. از سال 2008 نسل دوم تویوتا یاریس در دو نمونه هاچبک و سدان به بازار کشورمان راه یافت و به واسطه ابعاد جمع و جور و مصرف سوخت اقتصادی خود از همان ابتدا مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفت.
به لطف شرکت ایرتویا نسل سوم تویوتا یاریس با طراحی جذابتر و امکانات بیشتر در سال 2012 وارد بازار داخلی شد و توانست تجربه نسبتا موفقی را کسب نماید.
همانطور که از یک خودرو اقتصادی باید انتظار داشت پیشرانه 1.5 لیتری تویوتا یاریس از چالاکی بالایی برخوردار نیست؛ حداکثر قدرت خروجی این پیشرانه 4 سیلندر 107 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن برابر 141 نیوتنمتر است. یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیروی پیشرانه این خودرو را به چرخهای جلو بر عهده دارد.
در حال حاضر نمونههای دست دوم تویوتا یاریس نسل سوم، در دو کلاس هاچبک و سدان در بازار داخلی موجود است و با سطوح مختلفی از تجهیزات در دسترس علاقهمندان به هاچبکهای کوچک شهری قرار دارد.
برای تماشا پر فروش ترین خودرو های تویوتا در ایران اینجا را کلیک کنید
برای تماشا قسمت اول پر فروش ترین خودرو های تویوتا در ایران اینجا را کلیک کنید
پرفروشترین شاسی بلندهای تویوتا :
1.تویوتا لندکروز :
اگر شما هم جز کسانی هستید که علاقه زیادی به خودروهای شاسی بلند بزرگ دارید، مطمئنا تویوتا لندکروز یکی از خودروهای محبوب شما خواهد بود. تویوتا لندکروز یکی از شاسی بلندهای با اصالت و جزو پرفروش ترین خودروهای تویوتا است که تاریخ تولد آن به سال 1951 میلادی باز میگردد.
در سال 2008 نسل پنجم تویوتا لندکروز به بازار ایران وارد شد که با کد J200 شناخته میشود و تا سال 2013 نیز عرضه این خودرو در بازار کشور ادامه داشت، اما از آن سال به بعد واردات تویوتا لندکروز نیز در ایران متوقف شد.
در سال 2015 لندکروز J200 یک فیسلیفت جزئی را تجربه کرد که حاصل آن چراغهایی جدید به همراه امکانات متنوعتر برای این غول ژاپنی بود.
تویوتا لندکروز با دو پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری (GXR) و 8 سیلندر 4.7 لیتری (VXR) در بازار کشورمان وجود دارد که نمونه VXR در مقایسه با GXR علاوه بر توان خروجی بالاتر از امکانات و تجهیزات متنوعتری نیز برخوردار است. هر دو تیپ نامبرده شده از یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک بهره میبرند تا توان پیشرانه خود را به هر چهار چرخ خودرو منتقل نمایند.
2.تویوتا پرادو :
تویوتا پرادو به نوعی برادر کوچکتر تویوتا لندکروز محسوب میشود، خودرویی شاسی بلند و باابهت که در مقایسه با برادر بزرگتر خود از طراحی هیجان انگیزتری برخوردار است.
نسل سوم تویوتا پرادو (J120) اولین بار در سال 2005 راهی بازار کشورمان شد و در همان ابتدا توانست نظر بسیاری از خریداران مخصوصا علاقهمندان به طبیعتگردی را به سوی خود جلب کند.
پس از آن در سال 2010 نسل چهارم (J150) از این ژاپنی بلندقد توسط ایرتویا به بازار کشورمان وارد شد و همچون نسل سوم خود توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند.
پرادو نسل چهارم با دو پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری و 6 سیلندر 4 لیتری به بازار کشورمان عرضه میشد که پیشرانه 2.7 لیتری بر روی نمونههای سه درب و پیشرانه 4 لیتری بر روی نمونههای چهار درب قرار داشتند. (برای آشنایی بیشتر این خودرو مطالعه مقاله مقایسه تویوتا لندکروز و تویوتا پرادو را به شما پیشنهاد می کنیم)
شاید نسل سوم پرادو خصوصا در مدل سه درب در بحث پایداری، چالاکی و فرمان پذیری از ضعفهایی رنج میبرد، اما نسل چهارم این شاسیبلند ژاپنی از پایداری بیشتر، کیفیت سواری بالاتر و همچنین چالاکی بیشتری برخوردار است و به خوبی میتواند لبخند رضایت را بر لبان خریداران خود بنشاند.
3.تویوتا راوفور :
راوفور (RAV4) یکی از محصولات نام آشنای تویوتا است که نسلهای مختلف آن سالهاست که در خیابانهای کشورمان در حال رفت و آمد هستند. در سال 2009 نسل سوم (XA30) تویوتا راوفور به بازار کشور راه یافت و پس از آن نیز در سال 2013 نسل چهارم (XA40) آن در دسترس خریداران ایرانی قرار گرفت که همچون سایر محصولات تویوتا در بازار ایران، با استقبال فراوانی مواجه شد. (برای آشنایی بیشتر با این خودرو مقایسه تویوتا راو4 و فولکس واگن تیگوان را از دست ندهید.)
در سال 2016 نسل چهارم راوفور با چهرهای جدید پا به میدان رقابت گذاشت، چهرهای که به دلیل تغییر چراغها، سپرها و جلوپنجره بسیار جذابتر از قبل به نظر میرسید، البته ناگفته نماند که از لحاظ فنی هیچ تغییری در این خودرو جدید حاصل نشده بود. در زیر کاپوت تویوتا راوفور نسل چهارم، یک پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری قرار دارد که قادر است 177 اسب بخار قدرت و 233 نیوتنمتر گشتاور تولید نماید.
تویوتا با بهرهگیری از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک توانسته نیروی تولید شده توسط پیشرانه راوفور را به هر چهار چرخ این خودرو هدایت کند و در نهایت باعث شود که این شاسی بلند 1620 کیلویی ظرف مدتی در حدود 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد.
4.تویوتا اف جی کروزر :
اف جی کروزر نام یکی از پرفروشترین شاسی بلندهای آفرود تویوتا است که از سال 2006 تا 2016 در سبد محصولات این شرکت قرار داشت. این شاسی بلند دوست داشتنی در سال 2011 از طریق شرکت ایرتویا به بازار کشورمان عرضه شد و توانست به فروش بسیار مناسبی نیز دست پیدا کند.
آخرین نمونههای تویوتا اف جی کروزر در سال 2013 به بازار عرضه شد و پس از آن به دلیل وضع قانون منع واردات خودروهای مجهز به پیشرانه حجیمتر از 2500 سی سی، عرضه FJ CRUISER نیز در بازار ایران متوقف شد.
پیشرانه تویوتا اف جی کروزر را باید بزرگترین نقطه قوت این غول ژاپنی دانست؛ اف جی کروزر در بخش فنی به یک پیشرانه 3956 سی سی 6 سیلندر مجهز شده که توان تولید 270 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور را دارد.
توان تولیدی این موتور قدرتمند از طریق یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل میگردد تا این خودرو بتواند در مدت زمانی حدود 8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کلومتر بر ساعت دست یابد.
توان بالای موتور اف جی کروزر در کنار سیستم انتقال قدرت کارآمد این خودرو، باعث شده تا اغلب خریداران توجه چندانی به آپشنهای محدود آن نداشته و تویوتا FJ CRUISER به یکی از محبوبترین و صد البته گرانترین خودروهای علاقه مندان به آفرود تبدیل شده باشد.