عیوبی که در سر سیلندر رخ می دهند (قسمت اول )
عیوبی که در سر سیلندر رخ می دهند
همانطور که می دانیم ، مهم ترین کارکرد واشر سر سیلندر ، آب بندی بین سر سیلندر و بلوک سیلندر است .
واشر سر سیلندر همچنین واسطه ای برای اتصال راهگاه ها و مجاری عبور آب و روغن از بلوک سیلندر به سر
سیلندر است . سوختن واشر سر سیلندر یا نیم سوز شدن آن که اصطلاحا به آن ترسیدن واشر می گویند،
ریشه در عیوبی دارد که در خود سر سیلندر به وجود می آید . البته شایع ترین علت سوختن واشر سر سیلندر ،
همان داغ کردن آن در اثر کم آبی یا مشکل در سیستم خنک کاری موتور است . اما برای سر سیلندر ممکن
است چه مشکلاتی پیش آید و کارکرد آن را دچار اختلال کند ؟
1- ترک خوردن سر سیلندر
سر سیلندی که ترک خورده است را اگر دقیق نگاه کنیم ، می توانیم ترک را در برخی قسمت های آن مثل بین
راهگاه های آب یا روغن ، در نزدیکی پیچ ها ، بین اتاقک های احتراق و ... دید . البته باید دقت کرد که ترک سر
سیلندر با ترک بلوک موتور تفاوت دارد . به این که ترک سر سیلندر معمولا در حد چند سانتیمتر و یا حتی کمتر
است که برای تشخیص ترک خوردگی باید از فشار هوا و یا آب برای فهمیدن میزان آن استفاده کرد . این در حالی
است که ترک بلوک موتور معمولا بزرگ است و به راحتی قابل تشخیص خواهد بود . یکی از عوامل ایجاد ترک در
سر سیلندر ، یخ زدن آب داخل آن در سرماست . آب با اضافه حجمی که در اثر یخ زدن پیدا می کند ، می تواند
سر سیلندر و بلوک سیلندر را بترکاند .
همچنین در نقطه مقابل آن ، گرم شدن بیش از حد موتور نیز می تواند باعث پدیده ترک خوردگی شود .سر
سیلندر همچنین می تواند حین تعمیر نیز با دریافت ضربه و سهل انگاری تعمیرکار به درد دچار شده باشد .
ضمن اینکه موتور شویی در صورت گرم بودن موتور نیز می تواند باعث بروز این پدیده شود . پیشرانه ای که
دارای این عیب است ، دچار افزایش حجم روغن در کارتل می شود ، چرا که معمولا آب به داخل روغن نفوذ
می کند و ممکن است اثراتی از آب در اگزوز خودرو نیز دیده شود . ترک خوردگی اگر زیاد باشد ، حتی ممکن
است باعث غیر قابل استفاده شدن سر سیلندر شود و اگر کم باشد می توان آن را با روش هایی مثل دوختن ،
جوش دادن ویا استفاده از پودرهای درزگیر مخصوص مثل واندر سیل ، عیب را برطرف کرد .
منبع : روزنامه خودرو امروز