آخرین اخبار

خارج کردن خودرو از زمین های شنی و باتلاقی(قسمت دوم)

خارج کردن خودرو از زمین های شنی و باتلاقی

در صورتی که تنها سفر کرده اید و خودروی دیگری برای کمک به شما نیست ، به سراغ کمک در نزدیک ترین شهر یا

روستا بروید ، چرا که در سفرهای آفرود خارج کردن خودرو از زمین های باتلاقی بدون نیروی کمکی ، امری دشوار و

خسته کننده بوده و نه تنها تمام انرژی شما را هدر خواهد داد بلکه تقریبا غیر ممکن است . هل دادن خودرو توسط

سرنشینان ، در صورتی که به روش صحیح انجام شده و برآیند فشار و نیروهای وارده توسط افراد به سمت بالا باشد ،

مفید است . جهت استفاده از سیستم بکسل یا وینچ برای بیرون کشیدن خودرو از گل و لای ، به یاد داشته باشید که

از همراهان شما کسی برای تماشا کردن در اطراف و نزدیکی کابل و مسیر بکسل قرار نگیرد . حتما یک یا دو پتو روی

سیم بکسل در میانه راه آن بیاندازید تا اگر سیم بکسل تحت فشار پاره شد ، به رانندگان دو خودرو یا به شیشه و بدنه

آنها برخورد نکرده و صدمه جانی یا مالی وارد نکند. تا حدامکان زاویه کشش زیاد نباشد و تا جایی که ممکن است دو

خودرو در مسیر کشش روبه روی هم قرار گیرند تا به شاسی آنها صدمه ایی وارد نشود .

 

آفرود

 

در سفرهای آفرود اگر وزن خودرویی که آن را از زمین باتلاقی یا شنی بیرون می کشید بیشتر از وزن خودروی شما

بود و یا خودرو تا عمق زیادی فرو رفته بود ، ( به صورتی که خودروی وینچ دار به جای حرکت دادن ماشین گیر کرده )

خود به سمت جلو کشده شود ، حتما یک خودروی دیگر را از پشت به ماشین وینچ دار با بکسل محکم ببندید. در

صورتی که خودروی سوم در دسترس نبود خودروی وینچ دار را با سیم بکسل به درختی قطور وصل کنید .  در بیابان

یا جایی که برای گیر دادن قلاب هیچ تکیه گاه وجود ندارد ، می توانید با کندن زمین و دفن زاپاس در عمق حداقل نیم

متر در خاک و حداقل یک تا یک و نیم متر در ماسه ( بسته به نوع زمین ، نم داشتن و یا خشک بودن ) و انداختن قلاب

داخل سوراخ وسط رینگ روی آن را با خاک یا ماسه پر کنید و سپس بکسل را به پشت ماشین وینچ دار ببندید . وسیله

دیگر برای گیر دادن قلاب وینچ ، لنگر است ولی اشکال حجیم و سنگین بودن آن است ، ولی برای مراتع و چمنزارها

که قابل فرو رفتن است ، کاربرد زیادی دارد ، چرا که هر چه کشیده تر شود بیشتر در زمین فرو رفته و محکم تر می شود .

توجه داشته باشد که این وسیله در زمین های باتلاقی یا ماسه ای که خاک نرم دارند ، کاربرد چندانی نداشته و برای

زمین های رسی و نرم ، روش دفن لاستیک زاپاس در گل و خاک نرم کارآیی بیشتری دارد .

 

آفرود

 

قبل از سفرهای آفرود و حرکت به سمت مسیرهای بیابانی زمین های ماسه ای یا باتلاقی ، باید تجهیزات کامل سفر

را برای احتمال بروز مشکلات اینچنینی فراهم کرد . برای مثال ، خودروی شما باید مجهز به (وینچ) باشد . همچنین

وجود جک (های لیفت ) یا جک بادی قبل از سفرهای آفرود  برای بالا آوردن خودرو در هنگام حرکت الزامی است .

تخته های آلومینیومی آج دار به همراه داشته باشید ، تا بعد از بالا آوردن شاسی خودرو و خالی کردن زیر چرخ ها ،

تخته های آلومینیومی مقاوم را آنجا قرار دهید تا به کشش (وینچ ) کمک کنند . هرگز کابل بکسل فولادی وینچ را

مستقیما به دور تنه درخت نیندازید ، بلکه ابتدا دو سر قلاب برزنتی سیم بکسل را دور درخت انداخته و دو قلاب آن

را در قلاب سیم (وینچ ) گیر دهید تا از زخمی شدن تنه درخت اجتناب گردد. در مواقعی که سیم بکسل برای کشیدن

خودرو وجود ندارد ، می توانید از کمربند ایمنی خودرو کمک بگیرید، چرا که مقاومت خوبی در مقابل کشش دارد .

 

 

منبع : مجله ماشین

خدمات
کاتالوگ آپشن و اکسسوری
دانلود
کاتالوگ تجهیزات آفرود
دانلود