تقابل تویوتا FJ کروزر با جیپ رانگلر (قسمت پایانی)
تقابل تویوتا fj کروزر با جیپ رانگلر
در آزمایش های خیابانی ، هر دو ماشین می توانند مورد استفاده روزانه قرار بگیرند ، چرا که امکانات مناسب و
همینطور فضای داخلی راحتی را در اختیار راننده و سرنشینان می گذراند و در حرکت نیز کاملا چابک هستند ، به
طوری که هیچگاه رانندگان آنها نیاز به نیروی بیشتر را حس نخواهند کرد . جیپ رانگلر ، بر خلاف گذشته ، از
توانایی های خوبی در چسبندگی به سطح مسیر حرکت برخوردار بوده و عملکرد فرمان آن به گونه ای هست که
همواره راننده از جهت دقیق حرکت چرخ ها آگاهی دارد . در مقابل آثار کهولت روی تویوتا FJ کروزر به وجود آمده و
در حالی که جیپ در طول حیات مدل رانگلر ، همواره در زمینه پیشرانه ، گیربکس و فضای کابین نوآوری کرده ، به
میزان زیادی شباهت به اولین مدل ( سال 2007) دارد. البته ظاهر این ماشین قدیمی به نظر نمی رسد ، ولی کابین
کاملا آثار کهولت را نشان می دهد و نقاط ضعف قابل توجهی در آن وجود دارد . در هر حال کابین مدل مورد بحث نقاط
قوتی هم دارد که عبارتند از : ساعت بالای جلو داشبورد ، به همراه شیب سنج یا طراز مغناطیسی و قطب نما که
به نحو زیبا و ظریفی کنار یکدیگر قرار گرفته اند ، کنسول میانی بالا سری همراه با کلید های مربوط به کنترل پائین
آمدن از سراشیبی و قفل دیفرانسیل عقب.
پیشرانه 4لیتری FJ کروزر ، علیرغم آنکه در سال 2010 به روز آوری شده ، ولی باز هم قدیمی عمل می کند . اگرچه
شتاب گری این محصول ژاپنی خوب است ، اما چنانچه قصد حرکت سریع از ابتدا را داشته باشید ، به نظر می رسد
درخواستی فراتر از توان آن باشد . همچنین ، میزان صدای تولیدی پیشرانه ، با افزایش سرعت به نحو چشمگیری زیاد
می شود . در آخر ، هنگام عبور از دایره پیچ ها ، عملکرد فرمان سریع تر از آن چیزی است که احساس می شود ، اما
دقتی کمتر از جیپ رانگلر دارد. اگرچه نحوه شتاب گیری و قابلیت های هدایت پذیری جیپ بهتر از تویوتا FJ کروزر است ،
اما بدون تردید سواری آن به خصوص در عبور از مسیرهای بیابانی ، در سطح پائین تری نسبت به FJ بوده که جنگجوی
تویوتا ، می بایست این مهم را مدیون سیستم فنربندی خوب خود باشد . کمک فنرهای ساخت Bilstein این ماشین ،
تقریبا مانع انتقال ضربات ناشی از عبور از دست اندازها و ناهمواری های سطح مسیر حرکت به راننده و سرنشینان خواهد
شد .
بزرگترین مشکل تویوتا FJ کروزر به عنوان یک خودروی SUV بیابانی ، بر می گردد به میزان پیش آمدگی قسمت های جلو و
عقب از محورها که باعث می شود در سربالایی ها یا سرازیری ها ، سپرهای جلو یا عقب آن با سطح زمین برخورد کنند .
زاویه ورود به سربالایی در FJ کروزر 34 و زاویه خروج آن 31 درجه بوده که در هر دو مورد ، به میزان 10 درجه کمتر از جیپ
است . در مورد جیپ رانگلر باید اعتراف کرد ، در توانایی های آن به عنوان یک SUV هیچ تردیدی وجود ندارد و از هر مانعی
بدون مشکل عبور می کند . با وجود اینکه تفاوت های این دو خودرو ، در بیایان و خیابان میزان قابل ملاحظه ای نیست ،
اما از نظر قیمت تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارند .
در نهایت ، پیروزی متعلق به مدل قدیمی تر یعنی جیپ رانگلر است ، چرا که قابلیت های بیشتری در مقایسه با تویوتا دارد .
منبع : مجله ماشین