انواع کمپرس ها و بررسی مشکلات آنها در موتور خودرو ( قسمت آخر)
کمپرس سیلندر به آب :
مجاری آب خنک کاری سرسیلندر و بلوک سیلندر روی هم قرار می گیرند و واشر سرسیلندر در بین آنها ، باعث
می شود تا از نشتی آب به بیرون جلوگیری کند . با سوختن واشر سر سیلندر یا نیم سوز شدن آن ، ممکن است
مجاری آب در محل قرار گرفتن آنها روی هم یعنی بین سیلندر و سر سیلندر دچار نشتی شوند . این نشتی هم
می تواند باعث ورود آب به داخل سیلندر شود که با سوختن آب ، دود غلیظ سفیدی از اگزوز خارج خواهد شد و در
صورتی که ضد یخ نیز با آب مخلوط باشد ، این دود غلیظ تر می شود و هم اینکه آب با نشستن روی شمع خودرو در
زمان خاموش بودن موتور، روشن شدن آن را در چند ساعت بعد با کمی تاخیر همراه می کند . ضمن اینکه با راهیابی
آب و روغن به یکدیگر مشکلات دیگری نیز دیده می شود . اما بزرگترین مشکل ، ورود کمپرس موتور به سیستم
خنک کاری است . کمپرس موتور وارد لوله های آب سیستم خنک کاری و همچنین رادیاتور می شود .
در نتیجه دمای آب به شکل سریعی بالا می رود و فن ها مدام در حال کار می شوند . با باز کردن در رادیاتور در زمان خنک
بودن ، صدای واضحی از خارج هوا از رادیاتور شنیده می شود و لوله های اتصال رادیاتور به بلوک موتور و سر سیلندر دچار
تورم و بادکردگی خواهند شد . اگر این عیب برطرف نشود ، می تواند باعث ترکیدن لوله ها ، خرابی رادیاتور و بروز مشکلات
شدیدتری شود . ضمن اینکه نشتی مداوم آب نیز دیده خواهد شد . این عیب از طریق مشاهده لوله ورودی آب به رادیاتور
قابل تشخیص است . به این معنی که این لوله در زمان گرم بودن خودرو دارای تورم است و فشار دادن آن نیز نشان از وجود
هوای فشرده در آن دارد. همچنین با باز کردن در رادیاتور و گاز دادن خودرو ، وجود حباب های هوا درون رادیاتور نیز قابل
تشخیص است ضمن اینکه در زمان سرد شدن موتور با باز کردن در رادیاتور ، صدای خروج هوا به راحتی شنیده می شود .
این عیب نیز با تعویض واشر سر سیلندر برطرف می شود .
منبع : روزنامه خودرو امروز