انواع کمپرس ها و بررسی مشکلات آنها در موتور خودرو ( قسمت سوم)
کمپرس سیلندر به سیلندر :
این اتفاق در اثر سوختن واشر سر سیلندر رخ می دهد . واشر سر سیلندر برای آب بندی بین دو قسمت سر سیلندر و
بلوک اصلی موتور است تا هم راه گاه ها و مجاری آب و روغن به هم مرتبط شوند و از جایی نشتی در آنها دیده نشود و هم
چون که کاسه احتراق درون سر سیلندر است و هوای ورودی درون سیلندر باید متراکم و وارد کاسه احتراق شود ، نشتی
به بیرون از محل قرار گرفتن این دو قسمت روی ندهد . اگر این واشر به هر دلیلی نتواند کارایی خود را داشته باشد
( مثل سوختن یا نیم سوز شدن آن ، تابیده بودن سر سیلندر ، خرابی کف در بالای بلوک سیلندر ، وجود اشکال در بستن
پیچ ها مثل شل بودن و یا به یک میزان سفت نبودن و ...)
کمپرس موتور به میزان کمی در مرحله تراکم و چند برابر آن در زمان انفجار از واشر سر سیلندر رد می شوند . معمولا
سوختگی واشر سر سیلندر در اطراف مجاری آب و روغن است اما اگر این سوختگی در بین دو سیلندر باشد ، موجب
می شود تا کمپرس و هوای فشرده موتور از یک سیلندر که در آن انفجار رخ داده است به سیلندر بغلی که در حال مکش
یا تخلیه دود است ، وارد شود و باعث کاهش توان موتور و همچنین افزایش صدای کارکرد آن شود . این عیب با تعویض
واشر سر سیلندر برطرف می شود اما از جمله عیوبی است که تاثیر بدی روی موتور خواهد گذاشت .
منبع : روزنامه خودرو امروز