آخرین اخبار

انواع کمپرس ها و بررسی مشکلات آنها در موتور خودرو ( قسمت اول )

وقتی سیلندر نشتی پیدا می کند !

یکی از بزرگ ترین ، پرشمارترین و در عین حال ناشناخته ترین مشکلاتی که درون موتور دیده می شود از ناحیه

عاملی به نام کمپرس است . کمپرس به موجی از یک هوای فشرده گفته می شود که در یک موتورخودرو هم

لازم است و هم می تواند باعث دردسر شود. این دوگانه بودن مفهوم و کارکرد کمپرس در واقع به همان عامیانه

بودن این اتفاق برمی گردد . کمپرس در اصل همان عامل تراکم سوخت و هوا در بالای پیستون است که در کاسه

احتراق رخ می دهد . حالا فرار این کمپرس و هوای فشرده به محلی غیر از محل اصلی خود که همان سطح

بالای پیستون است ، می تواند مشکلات را پدید آورد ، وقتی مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می شوند ، در

مرحله تراکم با بالا آمدن پیستون ، این مخلوط فشرده می شود و آماده جرقه زنی شمع و انفجار خواهد شد . با

وقوع انفجار نیروی زیادی که ایجاد می شود باید به تاج پیستون فشار آورد و آن را به سمت پایین پرتاب کند . اگر

این فشار از محلی به بیرون درز کند ، گفته می شود که در آن ناحیه موتور نشتی کمپرس دارد .

 

آفرود

 

 

این اتفاق موجب می شود تا هم به خاطر نرسیدن تمام کمپرس به تاج پیستون از نیروی تولیدی موتور کاسته شود

و هم به خاطر نشتی کمپرس کمپرس به محلی نامناسب ، در آن ناحیه جدید ، مشکلاتی به وجود آید . در واقع

اینکه گفته می شود کمپرس یک مفهوم دوگانه دارد به این علت است که این واژه در دو معنی کاملا متضاد به

کار می رود .

گاهی گفته می شود موتور کمپرس دارد که به معنی درز کمپرس موتور از یک قسمت به قسمت دیگر است و

گاهی گفته می شود که موتور کمپرس ندارد که به معنی این است که موتور نمی تواند به خوبی هوا را در کاسه

احتراق فشرده کند که باز هم به معنی درز کمپرس از یک قسمت است . پس دیدیم که معنی این واژه دقیقا در

هنگام معاینه موتور به خاطر بد کار کردن آن است و بستگی به این دارد که در چه زمانی به کار رود .

 

 

منبع : روزنامه خودرو امروز

خدمات
کاتالوگ آپشن و اکسسوری
دانلود
کاتالوگ تجهیزات آفرود
دانلود