آموزش آفرود (تکنیک های رانندگی آفرود قسمت اول)
یکی از ضروری ترین ملزومات رانندگی آفرود ، جسارت ، سرعت عمل و آمادگی جسمانی راننده و همراهان اوست . مجموع
این عوامل موجب انجام واکنش های مناسب و حیاتی در جلوگیری از واماندگی خودرو و فرار از حوادث ناگوار می شود . به
کارگیری نکات ذیل در رانندگی آفرود مفید و چاره ساز است
-خود را هماهنگ با خودرو بدانید نه اینکه با آن مبارزه کنید.
-در صورت واماندگی ، با گاز دادن شرایط سخت تر شده و احتمال صدمه دیدن خودرو بسیار است ،لذا ضمن حفظ آرامش پیاده
شده و به بررسی و تععین راه حل بپردازید .
-از چرخاندن فرمان در حالت درجا در مواقع گیر کردن خودداری کنید ، زیرا موجب صدمه دیدن مجموعه فرمان و جلوبندی و
آسیب رسیدن به رینگ و تایر می شود .
-خودرو باید همیشه در کنترل باشد و شما تصمیم بگیرید که کجا برود ، نه بر عکس .
-همیشه فرمان را دودستی و محکم بگیرید ، زیرا در غیر این صورت هنگام برخورد تایر با سنگ و شیار ، احتمال فرار فرمان از
دست شما ، گیر کردن انگشتان در داخل فرمان و شکستگی و دررفتگی آنها و مچ دست زیاد است .
-همیشه همراهانی را انتخاب کنید که از لحاظ آمادگی جسمانی ، شناخت خودروهای 4wd و رانندگی آفرود از شما هم بالاتر
باشند تا در مواقع بحرانی منتظر تصمیم گیری شما نبوده ، پیاده شده و با فرمان دادن ، هل دادن و وینچ کشی ، به شما
کمک کنند .
-هرگز با انجام حرکات نمایشی با خودرو مهارت خود را به همراهان اثبات نکنید ، زیرا در صورت صدمه دیدن خودروی شما ،
کل سفر تحت الشعاع قرار میگیرد .
-با شخم زدن بی مورد طبیعت ، راه بازگشت را برای خود و دیگران سخت تر نکنید
با توجه به شرایط گفته شده ، به شرح شرایط حادثه ساز و نحوه ی واکنش های مناسب در مواجهه با آنها می پردازیم ،
عدم تعادل در سربالایی
در رانندگی آفرود تنظیم سرعت برای صعود به سربالایی در هر مسیری تعیین کننده خواهد بود ، حال ممکن است
به دلیل محاسبات نادرست در تعیین دنده مناسب ، در میانه سربالایی ، خودرو دچار واماندگی شود . افراد مبتدی
در چنین شرایطی دچار ترس و اضطراب شده و به قصد رهایی سریع از این وضعیت با اضافه کردن گاز ، سبب هرزگی
چرخ های جلو می شوند که موجب انحراف قسمت جلوی اتومبیل به طرفین شده و شرایط را سخت و خطرناک
می کند . در این شرایط ترمز کردن مساوی است با واژگونی خودرو، در بسیاری مواقع خودرو با سرعتی زیاد عقب
آمده و پس از ترمز ، احتمال بلند شدن قسمت جلوی آن و معلق زدن روی سقف زیاد است . در این شرایط بلافاصله
گیربکس را دردنده عقب گذاشته و بدون ترمز پایین بیایید .
در صورت انحراف ، با گاز دادن و فرمان دادن موافق انحراف ، کنترل و تعادل خودرو را به حالت ایده آل درآورید .
این شرایط با خودروهای سواری کاملا متفاوت بوده زیرا در خودروهای 4wd مجموعه دنده کمکی سنگین ودنده عقب
سنگین و دنده عقب گیربکس و قفل دیفرانسیل ، اجازه افزایش سرعت از 5 تا 12 کیلومتر بر ساعت را نمیدهد. به یاد
داشته باشید سرعت عمل و جسارت می تواند شما را از این مهلکه برهاند ، در حالی که ترس و اضطراب ،یقینا جلوی
پیشروی شما را خواهد گرفت .
آفرود - آموزش آفرود - رانندگی آفرود - عدم تعادل در سربالایی - عدم تعادل در سربالایی در آفرود
منبع : مجله ماشین