آموزش آفرود (تکنیک های رانندگی در کوهستان قسمت دوم)
کوهستان سنگلاخی
در ابتدا باید توجه داشت که تکنیک رانندگی آفرود در سربالایی و سرازیری ، برای کلیه مسیرها یکسان بوده و تفاوت آنها فقط
در انتخاب دنده سبک و سنگین است . در مسیرهای باتلاقی و گلی ، بدلیل نیاز به سرعت بیشتر و فشار کمتر بر سطح مسیر ،
باید از کمک سنگین و دنده سبک استفاده کرد اما در مسیرهای کوهستانی و سنگلاخ به جهت شیب بیشتر ، وجود سنگ ها و
موانع متعدد ، نیاز به سرعت کم و قابل کنترل و کشش زیاد ، باید از کمک و دنده سنگین سود برد.
در صورت انتخاب چنین مسیری ، بدلیل فضای کمتر و محدودتر ، توان سرعت گرفتن و حمله به شیب را ندارید . پس خودرو را
در کمک سنگین و دنده سنگین(1یا 2) قرار داده و به شیب حمله کنید . در این شرایط سرعت خودرو باتوجه به زاویه شیب و
دنده های سنگین پایین است ، پس ضمن حفظ خونسردی ، به سرعت کم و توانایی خودرو خود اعتماد داشته باشید .
احتمال فرار فرمان از دستان شما در صورت برخورد تایرها با سنگ های مسیر وجود دارد . بنابراین فرمان را دو دستی و
محکم بگیرید، زیرا ازآنجایی که در شیب قادر به تغییر در گاز خودرو و ترمزگیری نیستید ، در صورت فرار فرمان و بر هم خوردن
تعادل ، با مشکل جدی مواجه می شوید .
در طول مسیر ؛ هنگام عبور از چاله ها و سنگ های بزرگ ، هرگاه احساس کردید یکی از چرخ ها در حال بلند شدن از روی
زمین است و امکان برهم خوردن تعادل وجود دارد ، بهتر است با رعایت تکنیک دنده عقب در سربالایی ، به عقب برگشته و
مسیر دیگری را امتحان کنید ، زیرا ادامه حرکت در این وضعیت خطرناک خواهد بود .البته در خودروهای جدید که مجهز به
قفل دیفرانسیل الکتریکی و هوشمند هستند ، چرخ بلند شده از حرکت می ایستد و نیروی آن به سایر چرخ ها منتقل
می شود تا عبور از چنین مسیرهایی آسان گردد. در این گونه جاده ها ، به جهت خشک بودن سطح مسیر و و احتمال
روان بودن سنگ ریزه ها و خاک ، از حرکت در راه هایی با شیب جانبی خودداری کنید . آنهایی که تجربه کافی ندارند ،در
صورت وارد شدن به شیب جانبی و سر خوردن روی سنگ ریزه ها ، از حرکت باز می ایستند که شاید چاره ساز باشد ،
اما حرکت عرضی اتاق (ناشی از رها کردن گاز و ایستادن) کار را سخت تر کرده و خطر واژگونی را بیشتر می کند .
قبل از ورود ، به بررسی شیب بپردازید و در صورت سخت بودن مسیر را عوض کنید اما در صورت عبور ، خونسردی خود
را حفظ کرده و با رعایت تکنیک رانندگی در شیب جانبی ، از آن بگذرید. در عبور از مسیرهای کوهستانی و سنگلاخ حتما
سرازیری هم وجود دارد ، در اینجا کار شما نسبت به سرازیری در گل و لای سخت تر است ، زیرا در آنجا نرمی سطح مسیر ،
خود به خود باعث فرورفتن و تا حدودی کاهش سرعت چرخ ها می گردد، اما در سنگلاخ به جهت اصطکاک کم مسیر و وجود
سنگ ریزه ها و پستی بلندی ها ی بسیار ، هدایت و حفظ تعادل اتومبیل به مهارت بسیاری احتیاج دارد . در کوهستان قبل
ا زخطر واژگونی ،این خطر سکوت به دره است که شما را تهدید می کند . در چنین شرایطی ، حتی یک فرمان دادن و
ترمز گیری اشتباه تعادل شما را بر هم زده و کار سخت تر می شود . برای عبور ، کمک را د رحالت سنگین قرار داده و با
استفاده از دنده یک یا دو و ترمزگیری ملایم ، اجازه افزایش سرعت را ندهید . ترمز های شدید و چرخاندن فرمان تعادل
شما را بر هم می زند . در خودروهای جدید سیستم کنترل حرکت در سرازیری تمام امور را بر عهده گرفته که درصد ایمنی
و کنترل را بالا می برد اما در خوروهای قدیمی این شما هستید که باید با کنترل بر فرمان ، گاز و ترمز ، ماشین را به سلامت
پایین بیاورد که کاری بس سنگین و طاقت فرسا به شمار می رود . به علاوه ، در سرازیری به علت فشار نیروی گرانش زمین ،
تمام وزن خودرو روی چرخ های جلو قرار دارد و به علت سست بودن خاک مسیر و یا سطح سنگ ها ،چرخ های جلو استعداد
زیادی در از دست دادن اصطکاک با زمین دارند . همچنین در پیچ ها و سرازیری ها مستقیم اگر احساس کردید قسمت عقب
خودرو در حال حرکات جانبی است ، با گاز دادن و حرکت سریع به جلو آن را به مسیر برگردانید ،زیرا در صورت ادامه مسیر به
این شکل خودرو کاملا چرخیده ، اصطلاحا مسیر را می برد و واژگون می شود . در تمام مسیر ، بازی نکردن با گاز و فرمان
را می بایست جدی بگیرید و از شروع تا پایان مسیر ، با دور موتور ثابت همراه با اصلاح جزئی مسیر با فرمان حرکت کنید .
منبع : مجله ماشین