آموزش آفرود (تکنیک های رانندگی در کوهستان قسمت اول)
مسیر مستقیم با سنگ های بزرگ و کوچک
تفاوت اصلی خودروها ی آفرود اصیل یا قدیمی با انواع جدید در این است که در زیر آفرود های کلاسیک، به جز دیفرانسیل
هیچ برآمدگی دیگری وجودنداشته و حتی اگزوز هم از روی محور عقب عبور کرده تا با موانعی برخورد نداشته باشد . در اکثر
خودروهای آفرود نظیر لندروور، رنجروور، پاترول و جیپ ،حتی دیفرانسیل های عقب و جلو به سمت تایر های یک سمت متمایل
هستند تا بتوان از روی سنگی بزرگ یا کنده درخت، بدون برخورد زیر بندی با آنها عبور کرد و بدون استفاده از جک و
سایرمسایل مسیر را به انتها رساند.
مناطق سنگلاخی آسیب رسان ترین مسیرها به زیربندی خودروها هستند ، لذا برای جلوگیری از این صدمات و از کار افتادن
وسیله نقلیه ، می توان خودرو را به محافظ دیفرانسیل ،گاردان و باک بنزین ، استرینگ گارد و محافظ رکاب تجهیز کرد . چون در
سربالایی و سرازیری امکان افزایش سرعت وجود ندارد و طی این مسیرها تقریبا تمام روز را به خود اختصاص می دهد ،
چنانچه در انتها به مسیری مستقیم برسید ، احتمال غلبه خستگی بر شما و میل به افزایش سرعت وجود دارد ، امادر رانندگی
آفرود باید خونسردی خود را حفظ کرده و توجه داشته باشید رعایت حداقل سرعت در مسیرهای مستقیم مملو از سنگ های
بزرگ و کوچک ، به جهت جلوگیری از بلند شدن چرخ ها از زمین ویا صدمه دیدن سیستم تعلیق الزامی است . ضربات شدید،
توانایی شکستن فنرها و حتی محور و پلوس ها را نیز دارند .
همانند سرعت پیاده روی و کوهنوردی ، قفل دیفرانسیل و دنده های سنگین ، سرعت شما را بین 1/5 تا 3 کیلومتر ثابت نگاه
می دارند .
وارد شدن ضربات شدید به جلوبندی و فرمان ، گاه موجب چرخیدن بیش از حد یک دور فرمان در لحظه شده و خطر شکستگی و
در رفتگی ، مچ و انگشتان را تهدیدمیکند.
برای جلوگیری از این امر ، می توانید دور غربیلک فرمان را با پوشش هایی ضخیم تر کنید تا کف دست شما بیشتر تماس
مستقیم با فرمان داشته باشد و انگشتان دور آن قفل نشود .
در این شرایط در اکثر مواقع یک چرخه خودرو از زمین بلند خواهد شد ، پس به خرج دادن حوصله و حفظ خونسردی برای عبور
با وارد آمدن کمترین خسارت به اتومبیل ، لازم است .
منبع : مجله ماشین