سر سیلندر چیست ؟

 

سر سیلندر چیست :


سرسیلندر در پوشی است که با بلوک سیلندر تشکیل اطاق احتراق را می دهد و شکل آن تابع ساختمان سیلندر بوده و چنانچه از نوع خنک کننده با آب باشد دارای مجاری آب و در غیر این صورت دارای شیارهای خنک کننده با هوا می باشد سرسیلندر با پیچ و مهره به بلوک سیلندر متصل می شود در کف سرسیلندر به تعداد سیلندر ها گودی وجود دارد بنام اطاق احتراق روی سرسیلندر داخل هر اطاق احتراق سوراخی برای قرار دادن شمع وجود دارد.

 

متعلقات سرسيلندر :

 

الف : محل بسته شدن شمع در سرسيلندر است و بسته به ساختمان سرسيلندر در سطح جانبي يا فوقاني آن قرار دارد.

ب : در صورت قرار گرفتن سوپاپها در سرسيلندر قطعات تشكيل دهنده مكانيزم سوپاپ ها از قبيل اسبكها و گيتهاي سوپاپ و سيت سوپاپ و ميل سوپاپ (موتورهاي ميل سوپاپ رو ) فنرها و غيره كه همگي در محلهاي مخصوص خود در سرسيلندر بسته مي شود.

ج : كانالها و مجاري آب و روغن

د : محل هاي عبور ميل تايپت

ه : مانيفولد ها (لوله هاي كه سوخت را به داخل سيلندر وارد كرده و پنجه اگزوز كه دود و مواد حاصل از احتراق را از سيلندر خارج مي كند).

و : محل بستن ترموستات.

 

جنس سرسيلندر :

 

جنس سرسيلندر از آلياژهاي آهن (چدن دندانه ريز) يا آلياژهاي آلومينيوم بدو صورت ريختگي يا تزريقي در داخل قالبهاي بخصوص ساخته مي شود سرسيلندر معمولا يكپارچه و يا اگر طول موتور زياد و يا سنگين باشد چند تكه ريخته شده و سپس سطوح لازم را تراشيده و صيقل داده و بشكل مورد نظر در مي آورد.

 

 

سر سیلندر

 

باز و بستن سرسيلندر :

 

يكي از قطعات كه باز و بستن آن بسيار مهم مي باشد و بايد كمال دقت را در اين امر مبذول داشت .باز بستن غلظ سرسيلندر باعث ايجاد عيوب از جمله تاب ديدگي و يا سوختن مرتب واشر سيلندر مي گردد.

 

نكات زير در باز و بستن سرسيلندر بسيار مهم است :

 

1- هيچگاه و در هيچ مورد سرسيلندر را در موقعي كه موتور گرم است باز نكنيد (خيلي مهم).

2- بست باطري را باز مي كنيم (اين امر در هر موقعي كه خواستيم گيربكس يا موتور يا قطعات ديگر مانند استارت دينام و غيره را باز كنيم الزامي است ).

3- آب موتور را خالي مي كنيم.

4- در صورت باز كردن رادياتور محوطه عمل وسيعتر مي شود.

5- كليه اتصالات لوله هاي آب رادياتور –ترموستات و لوله هاي بخاري را باز مي كنيم.

6- اتصالات الكتريكي از قبيل سيم درجه اآب و وايراهاي شمع را باز مي كنيم..

7- كليه شمع ها را باز مي كنيم

8- بست گلويي اگزوز را باز كرده و از اتصال خارج مي كنيم.

9- كليه سيم ها و لوله هاي مربوط به كاربراتور را باز كرده و علامت گذاري مي كنيم.

10- كاربراتور را باز كرده.

11- درب قالپاق سوپاپ را باز مي كنيم.

12- در صورتيكه اسبك ها و پايه هاي ان مانع باز كردن پيچ هاي سرسيلندر باشد انها را نيز باز كرده.

13- ميل تايپت ها را بر مي داريم.

14- با اچار بكس مناسب و دسته بكس با كمك رابط و به روشهاي زير پيچها را ابتدا دو رزوه شل و سپس باز مي كنيم.

 

 

سر سیلندر

 

عيوب سرسيلندر :

 

سرسيلندر بطور كلي عيوب زير را پيدا مي كند : 1- ترك خوردگي 2- تاب ديدگي 3- كربن گرفتن 4- گشاد كردن گيت سوپاپ , سوختن و خرابي سيت سوپاپ.

 

1- ترك خوردگي : در صورت يخ زدن شديد آب در سرسيلندر و يا زماني كه در حين تعمير در اثر بي احتياطي ضربه شديد به ان وارد ايد مكانيک خودرو علاج اين امر :

الف : اگر ترك بسيار مويي و ريز باشد (واندربل و واندرسيل ) را از طريق رادياتور داخل سيستم خنك كننده پس از برداشتن ترموستات .ميريزند تا ضمن چرخش آب داخل ترك ها نفوذ كرده و ترك ها را مي گيرد.

ب : تعمير بوسيله دوختن.

ج: بوسيله جوش دادن.

 

2- تاب ديده گي : علل تاب برداشتن سرسيلندر :

الف : باز و بستن غلط سرسيلندر ب : در موقع گرم بودن سرسيلندر آن را باز كردن ج : ناميزان بستن پيچهاي سرسيلندر د : سوختن واشر سرسيلندر ه : گرم شدن بيش از حد .

 

علائم تاب ديده گي سرسيلندر :

الف : سوختن مرتب واشر سرسيلندر ب : موتور دير روشن شده و بد كار مي كند ج : كمپرس داخل كربراتور و اگزوز و كارتر و رادياتور مي گردد د : گرم كردن زياد

موتور ه : مخلوط شدن آب و روغن ز : آب سوزي (خارج شدن بخار اب از اگزوز) 

 

ازمايشات تاب ديدگي سرسيلندر : سرسيلندر را پس از باز كردن كاملا شستشو داده و سطح سرسيلندر را با شابر كاملا تميز كرده و قطعات باقيمانده از واشر و يا ذرات را كاملا پاک مي كنيم طريقه ازمايش : 1- بوسيله سنگ مرع و فيلر 0.20 ميليمتر 2- ازمايش با خط كش فلزي و فيلر 3- ازمايش با پودر سرنج.

 

3- كربن گرفتن سرسيلندر (اطاق احتراق) :

در اثر احتراق مخلوط هوا و بنزين در داخل سيلندر به مرور مقداري دود در اطاق احتراق چمع شده كه مي تواند كاملا در كار موتور موثر واقع شود اين دوده علاوه بر اينكه حجم اطاق احتراق را كوچک ساخته نسبت تراكم را در موتور بالا مي برد كه خود باعث احتراق زود رس در موتور مي شود سرخ شدن كربن در زمان احتراق چه در الكترود هاي شمع و چه در نقاط گرم ديگر مانند سطح نعلبكي سوپاپها و سطح بالاي پيستون باعث ايجاد احتراق هاي نابه هنگام مي گردد.

بنابراين از علائم زياد شدن كربن در اطاق احتراق مي توان انفجار خود سوزي و بالا رفتن كمپرس موتور را نام برد موتورهايي كه بعد از بستن سوئيچ جرقه بگردش خود ادامه مي دهند چنانچه خودسوزي در اثر گرم بودن بيش از حد الكترودها و يا حرارت بيش از حد سرسيلندر بعلت گرفتگي مجاري آب و يا ضعيف شدن سيستم خنك كننده يا تنظيم نبودن جرقه مي تواند در اثر ازدياد دوده در اطاق احتراق باشد.

 

 

سر سیلندر

 

 

 

دیدگاه های کاربران (0)

نظر خود را بنویسید