تفاوت خودرو شاسی بلند با کراس اوور

 

 

تفاوت خودرو شاسی بلند و کراس اوور در پلتفرم :

 

اولین و مهم‌ترین تفاوت خودرو شاسی بلند و کراس اوور کلاس متاثر از پلتفرم‌های مورد استفاده در تولید آن‌ها است. در تولید شاسی‌بلندها از شاسی مستقل از بدنه یعنی چیزی شبیه به شاسی نردبانی ‌پیکاپ‌ها یا کامیونت‌ها استفاده می‌شود چراکه در این خودروها اولویت اصلی دستیابی به قدرت بالا، برخورداری از فضای زیاد و عبور از جاده‌های صعب‌العبور است؛ به همین دلیل باید تمامی اجزای اصلی بدنه روی یک شاسی قدرتمند و مستحکم شکل بگیرند که بتواند از پس تحمل فشارهای مختلف بر بیاید؛ این در حالی است که کراس‌اوورها عمدتا مبتنی بر شاسی یکپارچه (مونوکوک) خودروهای سدان طراحی و تولید می‌شوند و این امر به منظور دست‌یابی به وزن کمتر، افزایش لذت سواری و فراهم آوردن سواری نرم‌تر در مقایسه با خودروهای شاسی بلند است.

 


ابعاد خودرو شاسی بلند و کراس اوور :

 

شاسی‌بلندها به مراتب بزرگتر از کراس‌اوورها هستند که این امر در مورد کراس‌اوورهای کامپکتی همچون نیسان جوک یا سانگ‌یانگ تیوولی به وضوح قابل مشاهده است؛ از همین‌رو به‌نظر می‌رسد که کراس‌اوورهای کامپکت برای رانندگی شهری مناسب‌تر هستند. درواقع اگر بحث مصرف سوخت بیشتر خودروهای شاسی بلند را کنار بگذاریم، ابعاد بزرگ خودروهای شاسی بلندی همچون تویوتا لندکروزر یا لکسوس LX570، هنگام رانندگی در خیابان‌های پرتردد یا حتی زمان یافتن یک جای پارک مناسب می‌تواند به بزرگ‌ترین معضل خریداران این گونه خودروها تبدیل شود؛ این در حالی است که پس از خرید کراس‌اوورهایی همچون رنو کپچر، نیسان جوک یا حتی چری تیگو 5 به واسطه ابعاد جمع‌وجور این خودروها، با مشکلات به مراتب کمتری در این زمینه‌ها مواجه خواهید بود.

البته ابعاد بزرگ و ارتفاع بالاتر خودروهای شاسی بلند مزایایی نیز برای این گونه خودروها به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به توان گذر از جاده‌های ناهموار، افزایش تسلط راننده بر مسیر و ایجاد فضای داخلی و بار بیشتر اشاره کرد.

 

 

 

تفاوت خودرو شاسی بلند و کراس اوور

 


رانندگی با خودروهای شاسی بلند و کراس اوور :

 

لذت رانندگی با سدان‌ها یکی از مهم‌ترین مزایای چنین خودروهایی نسبت به سایر کلاس‌های خودرویی است. با وجود آنکه کراس‌اوورها به اندازه سدان‌ها راحت نیستند، اما اغلب آن‌ها از سواری نرم‌تری نسبت به شاسی‌بلندها برخوردار هستند. از سویی دیگر با توجه به آنکه شاسی‌بلندها برای رانندگی‌های آفرود طراحی می‌شوند، به‌طورمعمول از سیستم تعلیق خشک‌تری برخوردار هستند که این امر در سفرهای طولانی مدت، تا حدی می‌تواند آزار دهنده باشد.

 


تفاوتی خودرو شاسی بلند و کراس اوور در سیستم محرک :

 

شاسی‌بلندها عمدتا به صورت استاندارد به سیستم چهار چرخ محرک مجهز هستند، اما غالبا در حالت پیش فرض، نیروی موتور آن‌ها تنها به چرخ‌های عقب منتقل شود. در این خودروها به واسطه استفاده از دنده کمکی که در کنار دنده اصلی قرار داده شده، می‌توان انتقال نیرو را بر روی حالت‌هایی همچون 2H (دوچرخ عقب سبک)، 4H (چهارچرخ نیمه سنگین) و 4L (چهارچرخ سنگین) تنظیم کرد. بهتر است بدانید در خودروهای شاسی بلند جدید اثری از اهرم دسته دنده برای دنده کمک دیده نمی‌شود و این عمل عمدتا از طریق یک کلید چرخان یا چند کلید مختلف و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

یکی دیگر از امکاناتی که خودروهای شاسی‌بلند از آن بهره می‌برند، قفل دیفرانسیل یا Diff Lock است که اگر از نوع قفل دیفرانسیل مرکزی باشد، باعث می‌شود نیرو بین محورهای جلو و عقب به‌صورت یکسان 50-50 تقسیم ‌شود. در جاده‌های ناهموار زمانی که خودرو درون گل‌ولای یا یک چاله بزرگ گیر کرده باشد، فعال کردن این قابلیت باعث می‌شود به جای اینکه نیروی موتور صرف به حرکت درآوردن چرخی شود که کمترین اصطکاک را با جاده دارد، به طور یکسان بین تمامی چرخ‌ها تقسیم می‌شود تا خودرو شاسی بلند بتواند خود را از مهلکه‌ای که در آن گیر کرده است خارج شود.

برخلاف خودروهای شاسی بلند، در کراس‌اوورها نیروی خروجی موتور تنها به محور جلو منتقل می‌شود و درواقع این خودرو اغلب از نوع FWD یا دیفرانسل جلو هستند، البته برخی از آن‌ها نظیر نیسان جوک اسپرت، تویوتا CHR توربو یا رنو داستر نیز وجود دارند که از سیستم تمام چرخ محرک (AWD) بهره می‌برند.

 

 

تفاوتی خودرو شاسی بلند و کراس اوور

 


تفاوت خودرو شاسی بلند و کراس اوور در پیشرانه :

 

اغلب کراس‌اوورها به منظور به حداقل رساندن مصرف سوخت و استهلاک، با موتورهای تنفس طبیعی چهار سیلندر به بازار عرضه می‌شوند، البته برای دستیابی به شتاب‌های بالاتر در برخی از این خودروها که به موتورهای کم‌حجم مجهز هستند (مانند رنو کپچر یا تویوتا CHR)، از توربوشارژر نیز استفاده می‌شود.

شاسی‌بلندها به دلیل وزن بالا و نیاز به توان و گشتاوور بیشتر در جاده‌ها ناهموار، به طور معمول از موتورهای 6 یا 8 سیلندر V شکل بهره می‌برند که در برخی خودرها، از توربوشارژر نیز در کنار این موتورها استفاده می‌شود. در هر صورت شاید اغلب خودروهای شاسی بلند نتوانند همچون یک کراس اوور سبک وزن و مجهز به موتور توربوشارژ نظیر نیسان جوک اسپرت یا پژو 2008 رانندگی پرهیجان و شتابگیری‌های جذابی را برایتان به ارمغان بیاورند، اما در سفری کوتاه به دل طبیعت می‌توانند با قدرت بالای موتور و تجهیزات مناسب برای آفرود خود، لبخند رضایت را بر روی لبان شما بنشانند.

 

 

فاوت خودرو شاسی بلند و کراس اوور

 

 

دیدگاه های کاربران (0)

نظر خود را بنویسید