1_ مرسدس بنز SL 300 (سال ساخت 1954 _ 1963) :
مرسدس بنز ۳۰۰ اسال گالوینگ بدون شک از نمادهای شاخص تاریخ صنعت اتومبیلسازی جهان است. مدل درهای این ماشین مشخصه اصلی آن است. طراحی بینظیر این خودرو نه تنها در زمان تولیدش فراتر از زمان خود بود، بلکه امروز هم فقط بنز از پس مهندسی آن برمیآید. در وافع، مرسدس بنز ۳۰۰ اسال گالوینگ خودرویی است که نه تنها گذر زمان از زیبایی آن اصلاً نکاسته، بلکه آن را قیمتیتر و باارزشتر کرده است.
«گالوینگ» به معنی بال مرغ دریایی و بهراستی برازنده آن است. این نام بیانگر نحوه باز و بسته شدن درهای این ماشین است. بنز اسال ۳۰۰ نسل اول با کد W198 از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۳ تولید شد و همیشه در صدر جدول کلکسیونرها و ماشینبازها قرار داشته و دارد؛ شاید چون این ماشین حتی امروز هم بهراحتی قابل استفاده است.
مرسدس بنز ۳۰۰ اسال گالوینگ اولین خودروی تولید شده بنز در کلاس اسال جیتی و پرسرعتترین ماشین تولید شده آن زمان بود. کارخانه مرسدس بنز، مدل ۳۰۰ اسال را در سال ۱۹۵۴ با مدل دونفره کوپه و درهای گالوینگ به بازار فرستاد و پس از مدت کوتاهی مدل کروکی آن را عرضه کرد. سیستم تزریق مستقیم سوخت که کمپانی بنز ابداع کرده بود و پیشتر روی ماشینهای مسابقهای بنز در سال ۱۹۵۲ مقبولیت بیسابقهای به دست آورده بود، روی این خودرو هم با استقبال و موفقیت بسیاری روبهرو شد.
این خودرو اسپرت کلاسیک که در اتاق هاي کوپه و رودستر در فاصله سال هاي 1954 تا 1963 به ساخت رسید، به نوعی، الهام بخش هر سه ابرخودرو هزاره سوم مرسدس بنز یعنی SLS AMG، SLR McLaren و AMG GT بوده هست.
300 SL یک پکیج کامل بود، مخصوصا از منظر طراحی. در واقع، بدون اغراق این ساخته مرسدس بنز از هر زاویه دلفریب هست و درهای گالوینگ نیز به این افسون بصری می افزایند. اما مهم تر این هست که سال 1954، 300 SL یکی از سریع ترین خودروهای جهان نیز بود
212 اسب بخار قدرت پیشرانه 6 سیلندر 3.0 لیتری مرسدس، توان دستیابی به بیشینه سرعت 259 کیلومتر در ساعت را به این کوپه 1,089 کیلوگرمی می داد. درضمن، طراحی کاملا عملکردمحور تمامی اجزا لقب خودرو مسابقه اي خیابان ها را به 300 SL داده بود.
2_ مرسدس بنز SSK ( سال ساخت 1928- 1932 ) :
مرسدس بنز SSK یک خودروی رودستر است که توسط مرسدس بنز در بین سال های 1928 تا 1932 تولید می شده است.نام آن مخفف لغت آلمانی به معنای" سوپر اسپرت کوتاه" است زیرا این خودرو نسخه ای از مرسدس کلاس S است که فاصله بین محورهای آن کم شده است.
SSK به دلیل عملکرد فوق العاده، توانایی های موتوری عالی و موفقیت های رقابتی بسیار مورد توجه ماشین دوستان از جمله علاقه مندان به رشته اتومبیلرانی شد.
SSK مجهز به یک موتور 6 سیلندر خطی به حجم 7 لیتر بود که توان تولید حدود 300 اسب بخار قدرت و 680 نیوتون بر متر گشتاور را داشت.
3_ مرسدس بنز C111 :
این خودروی مفهومی در پنج دههی پیش از پیشرانهی ونکل با چهار روتور استفاده میکرد. این خودرو که اولینبار در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۱۹۷۰ رونمایی شده بود بخشی از برنامهی مرسدس بنز برای تولید خودروهای سوپراسپرت را نمایان میکرد. خودرو مرسدس بنز C111 در زمان رونمایی خودروی بسیار پیشگام بود و مرسدس بنز پیشرانهی بسیار متفاوتی را روی این مدل بکار گرفته بود. پیشرانهی به کار رفته در این مدل از نوع ونکل روتری بود. مرسدس بنز C111 را به رنگ نارنجی متالیک خاصی بهنام Weissherbst تولید کرده بود و طراحی بدنهی آن نیز سهگوشهای است و از درهای گالوینگ در آن استفاده شده بود. C111 یک خودروی سوپراسپرت دو نفرهی موتور وسط بود.
مرسدس بنز C111 همچنین اولین خودروی جهان است که بهطور کامل با استفاده از کامپیوتر طراحی شده است. مهندسان مرسدس بنز در طراحی این مدل با استفاده از کامپیوتر اقدام به محاسبه فشارهای دینامیکی روی خودرو میکردند و همین باعث شد تا فرایند طراحی خودرو تنها ۴ ماه به طول بینجامد.
4_ مرسدس بنز SLR مک لارن :
مرسدس بنز SLR مک لارن به واقع یکی از شاهکارهای مشترک بین کمپانی مرسدس بنز و مک لارن، شریک فرمول ۱ آن محسوب میشد که در اولین سال های قرن ۲۱ میلادی پا به عرصه گذاشت. با وجود این که بیش از ۱۰ سال از خاتمه تولید این محصول می گذرد، سال قبل یک دستگاه از مدل ۷۲۲S دست دوم این محصول کمیاب با قیمت حدودی ۱٫۵ میلیون دلار برای فروش قرار داده شده بود.
این خودرو که اس ال آر مک لارن نامیده میشود، ادای احترامی به ماشینهای مسابقهای SLR دهه پنجاه میلادی است. SLR مک لارن بهترین تجمل مرسدس را با مهندسی مک لارن ترکیب میکند.
این خودرو به موتور V8 سوپرشارژر مجهز شده که به صورت دستی در تاسیسات مک لارن در ووکینگ انگلستان ساخته شده است. این پشرانه میتواند قدرت 617 اسب بخار را تولید کند و خودرو را در عرض 3.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 60 مایل بر ساعت برساند.
بر خلاف سوپراسپرتهایی که سواری بسیار سختی دارند و باعث درد و ناراحتی رانندگان پس از رانندگی متوسط میشوند، SLR بسیار پیچیده، راحت و ظریف است.
<< برای تماشا قسمت دوم اینجا را کلیک کنید >>
نظر خود را بنویسید