خودرو برقی تویوتا bZ4X :
تویوتا bZ4X، اولین خودروی تمام برقی خودروساز ژاپنی است که روی پلتفرم جدید e-TNGA ساخته و عرضه میشود.
تویوتا یکی از اولین شرکتهایی بود که خودروهای هیبریدی تولید کرد اما در زمینه ماشینهای برقی کُند عمل کرده و خیلی دیرتر از فولکس واگن، بی ام و، مرسدس بنز و هیوندای پا به این حوزه گذاشته است.. حالا تویوتا با تولید شاسی بلند bZ4X، وارد فاز تولید و عرضه خودروهای برقی شد.
مدل مفهومی این خودرو که در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۱ در معرض دید عموم قرار گرفت، اولین اتومبیل از ۱۵ خودرو سری bZ است که تا سال ۲۰۲۵ ارائه خواهند شد. bZ4X روی پلتفرم e-TNGA ساخته میشود و دارای مدل چهار چرخ متحرک هم خواهد بود.
اولین خودرو پاک تویوتا :
bZ نام سری خودروهای برقی پاک تویوتا و مخفف Beyond Zero به معنای کمتر از صفر است. حرف X هم نشاندهنده نوع بدنه این کراس اوور است. علاوه بر اتومبیلهای شاسی بلند، یک مدل هاچبک و یک خودرو بزرگ از سری bZ تولید خواهند شد.
طراحی خارجی شاسی بلند :
تویوتا ابعاد و اندازه دقیق این شاسی بلند برقی را اعلام نکرده اما این خودرو برقی جدید را در دسته شاسی بلندهای اندازه متوسط قرار داده است. عدد «۴» در اسم این خودرو، مربوط به اندازه آن است و از نظر ابعاد شبیه راوفور دیده میشود.
فاصله چرخهای جلو و عقب با سپرها کم به نظر میرسد و به همین دلیل ممکن است فاصله بین محورها بیشتر از یک خودرو معمولی باشد.
با توجه به خطوط تند و تیز بدنه، طراحی ظاهری این خودرو شبیه به تویوتاهای هیبریدی است و کاپوت کشیدهتری بیشتر از آنچه که لازم است، دارد. حجم و طرح مختلفی در نمای جانبی بدنه کار و قطعات با مواد گوناگونی تولید شده و پلاستیکهای براقی دور چرخها را گرفته است.
هنوز تصویری از نمای بالایی خودرو منتشر نشده اما مدیران تویوتا گفتهاند که bZ4X از یک شارژر خورشیدی استفاده میکند و به همین دلیل با اطمینان کامل میگوییم پنلهایی برای این کار روی سقف تعبیه شده است.
در این خودرو خبری از جلوپنجره مشبک تویوتا نیست و فقط در پایین سپر یک ورودی هوا قرار گرفته که مثل دهان است و چراغهای روز در بالای چراغهای جلو هم نقش ابرو را بازی میکند. یک چراغ سراسری هم از راست به چپ صندوق عقب کشیده شده و چراغهای عقب را به هم وصل کرده است. بالای در عقب یک اسپویلر نصب شده و روی سقف تویوتا bZ4X هم یک باله کوسهای دیده میشود.
طراحی داخلی مدرن :
کابین تویوتا bZ4X دارای یک کیلومترشمار کوچک، یک نمایشگر عریض برای سیستم سرگرمی است و روی داشبرد هم با پارچه پوشانده شده و از این نظر تفاوت خیلی زیادی با کابین معمول تویوتا دارد.
فرمان این شاسیبلند غیرمعمول است و نشان میدهد که تویوتا از سیستم فرمان با سیم در این خودرو استفاده کرده است. این خودروساز ژاپنی اعلام کرده که با استفاده از سیستم جدید، برای دور زدن احتیاجی نیست که راننده دستش را در بالای فرمان قرار دهد و به همین دلیل این تکه از فرمان حذف شده و با طرح سنتی تفاوت دارد.
این فناوری برای اولین بار در بازار چین روی تویوتا bZ4X استفاده میشود و بعدها به سایر بازارهای بزرگ جهان هم خواهد رسید.
طبق گفته تویوتا، فضای صندلیهای عقب همانند لیموزین لکسوس LS است و این خودرو را باید رقیب فولکس واگن ID.4 و اشکودا انیاک دانست.
نظر خود را بنویسید