پلوس خودرو چیست :
همانطور که میدانید، مجموعه جلوبندی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است و Axle Shaft یکی از مهمترین اجزای این سیستم به شمار میرود. این قطعه، میلهای فلزی است که از داخل دیفرانسیل به دو چرخ متصل میشود و وظیفه انتقال نیروی دیفرانسیل به چرخها را بر عهده دارد.
تفاوت این قطعه در خودروهای قدیمی و خودروهای جدید، در نوع عملکرد آنها است. در نوع قدیمی، انتقال نیرو توسط تعدادی ساچمه انجام میشد؛ اما در خودروهای جدید، انتقال قدرت بهوسیله یک سهشاخه که داخل سرپلوس قراردارد، انجام میشود. این قطعه کاربردی، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
اجزای پلوس خودروها :
1- سرپلوس :
قطعهای است که Axle Shaft را به چرخها متصل و نقش اصلی را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو ایفا میکند. همانطورکه میدانید، چرخ خودرو قطعه ثابتی نیست؛ ازاینرو، از قطعهای به نام سرپلوس در خودرو استفاده میشود تا مانند یک مفصل در محل اتصال Axle Shaft و چرخ عمل کند. این قطعه باعث گردش و حرکت نرم چرخها هنگام حرکات پیچشی خودرو میشود.
2- گردگیر :
این قطعه، همانطور که از اسم آن برمیآید، وظیفه حفاظت از پلوس در مقابل گردوغبار موجود در هوا را بر عهده دارد. محل قرارگیری این گردگیر، بین چرخ و گیربکس است و ازآنجاییکه به طور مستقیم با گیربکس خودرو در تماس است، قطعهای حساس و مهم به شمار میرود و ضروری است که هنگام سرویس خودرو، گردگیر هم چک شوند تا در صورت پارگی، پیش از آسیبزدن به Axle Shaft تعویض شوند.
3- مشعلی :
قطعهای است که در انتهای گیربکس قرار دارد و با اتصال به سه شاخ Axle Shaft که در قسمت داخلی گیربکس قرار میگیرد، به پلوس متصل میشود.
4- سهشاخه :
سهشاخه پلوس در محل اتصال میله Axle Shaft با مشعلی به کار گرفته میشود. خرابی این قطعه، منجر به ضربههای متوالی به موتور و در نتیجه آسیبدیدن دستهموتورهای خودرو میشود.
دلایل خرابی پلوس ماشین :
1. پارهشدن گردگیر :
یکی از رایجترین و مهمترین دلایل خرابی Axle Shaft، پارگی گردگیر آن است. در صورت آسیبدیدگی گردگیر، گردوغبار و ذرات معلق واردشده به محفظه Axle Shaft، منجر به خرابی سرپلوس یا مشعلی میشود. همچنین پارگی گردگیر، باعث پسدادن روغن موجود در قطعات میشود.
2. رانندگی با دنده اشتباه :
رانندگی با دنده اشتباه و واردکردن ضربههای غیرمنطقی به کلاچ خودرو، به دیفرانسیل و Axle Shaft فشار میآورد که حاصل آن، چیزی جز خرابی این قطعه نیست.
3. ترمزهای ناگهانی و استفاده نابهجا از ترمزدستی :
اقدامات ناگهانی، همیشه برای خودرو آسیبزا هستند. ترمزهای ناگهانی یا استفاده نابهجا از ترمزدستی، سبب فرسایش پلوس و درنتیجه، ازکارافتادگی آن میشود.
4. رهاکردن یکباره کلاچ :
مانند مورد قبل، رهاکردن یکباره کلاچ نیز موجب واردآمدن ضربههای ناگهانی به خودرو میشود که نتیجهای جز آسیب در پی ندارد.
5. بکسلکردن :
بکسلکردن یا کشیدن وسیلهای با وزنی بیشتر که منجر به واردکردن فشار فیزیکی به بدنه خودرو شود، یکی دیگر از علتهای خرابی Axle Shaft است.
6. روشنکردن خودرو با هلدادن :
روشنکردن خودرو با دنده در حال حرکت نیز به این قطعه آسیب میزند.
7. سهلانگاری هنگام تعویض پلوس :
شل یا محکم بستن پیچهای Axle Shaft میتواند باعث آسیبدیدگی جدی این قطعه شود. هرکدام از این موارد، میتواند قفلشدن فرمان حین رانندگی را در پی داشته باشد.
خطرات خرابی پلوس خودرو :
صدای تقتقی که هنگام دورزدن خودرو شنیده میشود، نشانه واضح و آشکاری از خرابی پلوس است. در صورت عدم توجه و اقدام برای تعویض آن، عوارض زیر را در پی خواهد داشت:
_ قفلشدن فرمان و چرخ
_ شکستهشدن این قطعه
_ آسیبدیدن جدی گیربکس در پی شکستن Axle Shaft
_ ازبینرفتن تعادل چرخها و درنتیجه مختلشدن حرکت خودرو یا ازدسترفتن کنترل خودرو
نظر خود را بنویسید