خودرو سال اروپا هرساله توسط خبرنگاران خودرویی اروپا از جمله خودرونویسان آلمانی انتخاب می‌شود. امسال البته خودروهای آلمانی نتوانستند به مرحله فینال راه پیدا کند وفینالیست‌ها بسیار جنجالی بودند.

خودروهای رنو مگان برقی و پژو ۳۰۸ از فرانسه، اشکودا انیاک iV از جمهوری چک، فورد موستانگ برقی از آمریکا ، کپرا بورن از اسپانیا و خودروهای کیا EV6 و هیوندای آیونیک پنج از کره جنوبی به فینال راه پیدا کرده بودند.

البته دو خودرو را می توان دارای ریشه‌های آلمانی دانست اشکودا و کپرا هر دو زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند و از پلت فرم مشابهی با محصولات فولکس واگن آلمان استفاده می‌کنند. اما نبود خودروهای اصلی فولکس واگن و نرسیدن آنها به فینال از نظربرخی کارشناسان اینگونه تعبیر شده است که در زمینه خودروهای الکتریکی، فولکس واگن از زیر مجموعه‌های خود عقب افتاده است.

تقریبا به جز محصول پژو همه خودروهای فینالیست این لیست برقی هستند و این موضوع نشان می‌دهد که آینده به خودروهای برقی تعلق دارد.

در نهایت کیا EV6 با ۲۷۹ امتیاز، رنو مگان برقی با ۲۶۱ امتیاز ، هیوندای آیونیک پنج  با امتیاز ۲۶۱ و پژو ۳۰۸ با امتیاز ۱۹۱ در مکان‌های اول تا چهارم قرار گرفتند.

کیا EV6 یک خودرو پیشرو برقی در جهان است که می‌تواند با محصولات تسلا رقابت کند و قیمت و مشخصات فنی مناسبی هم نسبت به رقبا دارد.
طراحی بدنه این خودرو را می‌تو‌ان بسیار پیشرو و جلوتر از زمان دانست. مدل پایه این خودرو دارای یک موتور الکتریکی در چرخ‌های عقب است. این نسخه بیش از ۲۲۰ اسب بخار قدرت دارد و از یک باتری ۷۷ کیلووات ساعتی بهره می‌برد.

با این موتور و باتری این خودرو با یکبار شارژ شدن می‌تواند ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

در نسخه کمی گران‌تر یک موتور در محور جلو و دیگری در محور عقب قرار گرفته‌اند. قدرت موتورمجموع دراین مدل ۳۲۰ اسب بخار است.

 

کیا , پژو , تسلا

نسخه اسپرت این خودرو برقی دارای قدرتی در حدود ۵۸۰ اسب بخار است و گشتاور ۷۴۰ نیوتن متری تولید می‌کند. با یکبار شارژشدن این مدل فول می‌تواند ۶۳۶ کیلومتر را طی کند.

آنچه باعث شده است گذشته از مشخصات فنی این خودرو مورد توجه روزنامه‌نگاران تخصصی خودرو در اروپا قرار گیرد کیفیت داخل خودرو است که در مقایسه با محصولات تسلا از کیفیت بهتری برخوردار است.

دومین خودرو سال اروپا رنو مگان برقی است. طراحی این خودرو مانند محصول کیا پیشرو نیست اما کاربردی طراحی شده و خودرویی بین یک هاچ‌بک (بدون صندوق عقب) و یک شاسی بلند است؛ اتومبیلی که فضای داخلی کاربردی و بزرگی دارد.

این خودرو از پلت فرم برقی مشترکی با محصولات نیسان بهره می‌برد.

هیوندای آیونیک پنج، سومین خودرو برتر امسال اروپاست خودرویی که از نظر طراحی کاملا پیش رو است و گویی با یک خودرو فضایی طرف هستیم.

این خوردو دارای نسخه‌های دو و چهار چرخ محرک است. برق باتری این خودرو را می توان مانند یک پاور بانک بزرگ برای شرایط اضطراری هم استفاده کرد.

نسخه فول با یکبار شارژ می‌تواند ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن هم حدود پنج ثانیه است.

پژو ۳۰۸ چهارمین خودرو سال اروپا است. این خودرو تنها محصولی در میان فینالیست‌های امسال بود که هم نسخه برقی و هم نسخه‌ای با موتور درونسوز دارد.

موتور بنزینی این خودرو ‍۱.۲ لیتری با قدرت ۱۲۸ اسب بخار است.

 

منبع: دویچه وله

به اشتراک گذاری