مرسدس بنز کلاس جی (به آلمانی: Mercedes-Benz G-Class)، گرانترین خودروی شاسیبلند شرکت مرسدس بنز است که هم کاربرد نظامی دارد و هم یکی از لوکسترین خودروهای این شرکت شناخته میشود. این خودرو در سال ۱۹۷۹ میلادی، به پیشنهاد محمدرضا پهلوی ساخته شد.
این خودرو در دهه ۱۹۷۰ به پیشنهاد محمدرضا شاه پهلوی به عنوان یک خودرو نظامی پشتیبانی چندمنظوره در شرکت مرسدس بنز طراحی شد و حالت آن جعبه مانند، اسپرت، بسیار قدرتمند در جادهها و با حد اکثر امنیت سرنشینان ساخته شده بود. مرسدس بنز این مدل خودرو را با توجه به شرایط بومی ایران و مخصوص ارتش شاهنشاهی ایران ساخته بود ولی در حال حاضر نیروهای مسلح حداقل ۶۳ کشور دنیا از جمله ارتش آلمان، نیروی زمینی کانادا و تفنگداران دریایی آمریکا از این خودرو استفاده میکنند.
شرکت مرسدس بنز به پیشنهاد محمدرضا شاه پهلوی، شاسیبلند کلاس جی را برای ارتش شاهنشاهی ایران طراحی کرد، اما به واسطهٔ انقلاب ۵۷ این محصول هیچگاه به ارتش ایران نرسید و به خودروی اصلی ترابری سبک ناتو تبدیل شد.
بعد از چند سال خودروی مورد نظر تولید شده و اولین محموله وارد ایران شد ولی با وقوع انقلاب دولت جدید از خرید مرسدسها سر باز زد. مرسدس ماند و خودروهای تولید شده. اولین پیشنهاد به ارتش آلمان بود ولی ارتش آلمان به خاطر قیمت، از خرید امتناع کرد تا اینکه بالاخره آرژانتین خودروها را خرید و در جنگ فالکلند یکی از این خودروها به عنوان غنیمت ارتش انگلیس به لندن برده شد، سربازان خسته از لندرور خشک و خشن ماشینی را سوار شده بودند که مانند لندرور همه جا رو بود و مانند جگوار نرم و راحت به این ترتیب تمامی خودروهای مانده در انبار مرسدس را بریتانیا یکجا خرید و به ترتیب کشورهای دیگر حتی خود ارتش آلمان نیز مشتری خودروها شدند و کلاس جدیدی در تولیدات مرسدس گشوده شد به نام G-Class امروز پس از گذشت چندین دهه تولید که تغییرات ظاهری خیلی جزئی روی این مدل بوده هنوز از نظر قیمت رتبه بالایی را بین محصولات کمپانی مرسدس بنز دارد.
نقاط ضعف و قوت مرسدس بنز G کلاس :
نکات ضعف :
1_ مصرف بالا :
مصرف بالا در این خودرو جای تعجبی ندارد. پیشرانهی V8 با قدرت بیش از ۴۰۰ اسببخار در کنار بدنهای که هیچ اثری از آیرودینامیک در آن دیده نمیشوند، مصرف سوخت بالایی را برای جی کلاس رقم زدهاند. براساس اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) مدل G550 دارای مصرف سوخت شهری ۱۸ لیتر در هر صد کیلومتر، مصرف سوخت جادهای ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و میانگین مصرف سوخت ۱۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مصرف این خودرو نیز مانند قیمت آن است ولی معمولا افرادی که این مقدار پول را برای خرید خودرو هزینه میکنند چندان اهمیتی به مصرف سوخت نمیدهند.
2_ بازتاب نور :
طراحی ساده و جعبهای شکل جی کلاس با اینکه جذابیت زیادی دارد، اما دارای ایرادات خود نیز است. در شب نور ناشی از صفحهنمایشهای کابین به میزان زیادی به بیرون از کابین تابیده میشود، این مسئله در صورت روشن شدن نورپردازی داخل کابین حادتر هم میشود. نکتهی دوم این است که با توجه به شکل صاف بدنه و شیشههای خودرو در روزهای آفتابی نیز بازتاب نور خورشید از روی بدنه و شیشهها آزار دهنده است. شاید فکر کنید که این نوع ایراد گرفتن کمی زیاده روی است، ولی باید بدانید که بازتاب نور خورشید از روی بدنه و شیشهها روی دید آینههای جانبی تأثیر منفی دارد به طوری که میتواند کاملا دید راننده را مختل کند. بازتاب نور از روی بدنه و شیشهها عکس برداری از جی کلاس در روزهای آفتابی را نیز تبدیل به کاری مشکل کرده است.
3_ جذابیت در برابر قیمت بالا :
قیمت پایهی مرسدس بنز G550 از ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ دلار آغاز میشود و با سفارش دادن آپشنها به ۱۳۹ هزار و ۹۴۵ دلار هم میرسد. چنین قیمتی آنقدر بالا است که تواناییهای آفرودی و کابین لوکس جی کلاس نمیتوانند آن را توجیه کنند.
نقاط قوت :
1_ کابین :
با اینکه مرسدس بنز G کلاس در اصل بر پایهی طرحی نظامی ساخته شده است ولی این مسئله نتوانسته لوکس بودن این خودرو را تحت شعاع خود قرار دهد. کابین G کلاس جدید طراحی بسیار زیبایی دارد و کیفیت مواد بکار رفته در ساخت آن نیز بسیار بالا است. درون کابین G کلاس استفاده از چوب و چرم فوقالعاده با کیفیتی به چشم میخورد. از دیگر مشخصههای جالب این کابین وجود دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی است که یکی از آنها نقش نشاندهندههای پشت فرمان را ایفا میکند و دیگری نیز در نقش سیستم مالتی مدیا ظاهر میشود. طراحی این نمایشگرها باعث میشود در کابین G کلاس احساس غریبی نکنید و مانند سایر مدلهای مرسدس بنز است. این نمایشگرها در G کلاس با وجود داشتن حاشیهی چرمی حتی بهتر از سایر مدلها هم دیده میشوند.
مرسدس بنز سعی کرده در کابین G کلاس فضایی آفرود و در عین حال لوکس ایجاد کند. در کابین G کلاس تنها به تودوزی چرمی اکتفا نشده است بلکه حتی پد نرمی که برای حفاظت از زانو در صورت برخورد به تونل جعبهدنده تعبیه شده نیز از روکش چرمی برخوردار است. روی تمام بخشهای داشبورد و دستگیرهها نیز روکش چرمی دارند. سه کلید فیزیکی در داشبورد که برای قفل کردن دیفرانسیلها هستند نیز به خوبی ذات آفرودی و کاربردی جی کلاس را به سرنشینان یاد آوردی میکنند. اگر معتقد هستید در کابین رنجرور لوکس بودن بر آفرود ارجحیت دارد، G کلاس خودروی ایدهآل شما خواهد بود.
2_ پیشرانهی فوقالعاده :
اگر تواناییهای حرکتی اولویت نخست در خرید خودرو باشد باید مدل G63 AMG را انتخاب کرد. مرسدس بنز G63 دارای پیشرانهای ۴ لیتری تویین توربو V8 است که میتواند ۵۷۷ اسببخار قدرت و ۸۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. مدل ردهپایینتر G550 هم دارای مشخصات قابل توجهی است. این نسخه نیز از پیشرانهای V8 تویین توربو یه حجم ۴ لیتر بهرهمند است که ۴۱۶ اسببخار قدرت و ۶۱۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. موتور G550 نیز مانند G63 بسیار سریع دور میگیرد و صدای اگزوز زیبایی دارد. نیروی پیشرانه در G کلاس با استفاده از یک جعبهدندهی ۹ سرعتهی خودکار جدید به هر چهار چرخ منتقل میشود. مدل G550 میتواند در ۵.۶ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز بهصورت الکترونیکی روی ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
3_ جذابیت بالا :
مرسدس بنز با اینکه طراحی کلی G کلاس را حفظ کرده است، ولی تغییراتی در این خودرو اعمال شده تا مدرنتر از قبل بهنظر برسد. این تغییرات به گونهای بودند که مشخصههای اصلی G کلاس همچنان قابل رویت باشد. از بین این تغییرات میتوان به چراغهای LED گرد، چراغهای کوچک LED عقب، کاور روی یدکی عقب، چراغهای راهنمای روی کاپوت و زه روی درها اشاره کرد. دستگیرههای در G کلاس حس مکانیکی بسیار خوبی را منتقل میکنند و درها مانند خودروهای قدیمی با فشردن کلید باز میشوند. با فشردن کلید روی دستگیرهی در شما حرکت مکانیزم مکانیکی داخل آن را به خوبی میتوانید احساس کنید. بسته شدن درها نیز صدایی خاص و مختص G کلاس تولید میکند. در اخر نیز باید به کلید قفل کردن درها در داخل خودرو اشاره کرد که با زدن آن درها با صدایی بلند و جالب مانند مسلح شدن اسلحه قفل میشوند.
برای تماشا، نسخه فیس لیفت مرسدس بنز G کلاس اینجا را کلیک کنید.
نظر خود را بنویسید