برترین خودروهای ساخته شده کادیلاک ( قسمت دوم )

 

6_ کادیلاک سویل :


با ورود رقبای سایز متوسط از قاره اروپا به بازار آمریکای شمالی، کادیلاک در پاسخ، مدل جدیدی روانه بازار کرد که نام اسپانیایی سویل (Seville) به خود گرفت. سویل اولین محصول کوچک شده کادیلاک برای میانه دهه ۱۹۷۰ میلادی بود که در راستای مقاومت در برابر بحران سوخت سال ۱۹۷۳ و رقابت با اروپاییان هم رده و تحت عنوان کلاس “ابعاد بین المللی” به تولید رسید و در حدود ۴۵۰ کیلوگرم از نسخه فول سایز سویل سبک‌تر بود.

سویل بر پلتفرم تغییر یافته X جنرال موتورز (پلتفرم شورولت ایران و بیوک ایران) سوار شد که به دلیل اعمال تغییرات مهندسی، پلتفرم K نام گرفت. این مدل اولین محصول تاریخ کادیلاک بود که برای اولین بار در خارج از خاک ایالات متحده به تولید رسید. تولید این خودرو در خاک ایران از سوی شرکت جنرال موتورز ایران (GM-Iran) و به موازات تولید شورولت نووا نسل چهارم و بیوئیک اسکایلارک نسل سوم انجام شد که افتخار بزرگی برای صنعت خودروسازی کشور به حساب می‌آید.

پس از نسخه فول سایز و سوپر لوکس دویل (DeVille)، مدل سویل دومین خودرو پر آپشن و پیشرفته کادیلاک به حساب می‌آمد که با ویژگی‌های استانداردی چون ترمز عقب دیسکی، فرمان هیدرولیک بشکن‌دار حساس به سرعت، پیشرانه تمام انژکتوری، ساعت دیجیتال، سیستم کامپیوتر سفری با نمایشگر محاسبه میزان مسافت قابل طی کردن در تناسب با حجم سوخت موجود در باک، صندلی‌های تنظیم برقی، آینه‌های برقی، سیستم تهویه مطبوع برقی، بوش‌های پلی‌اورتان سیستم تعلیق، روشنایی فیبر نوری و سیستم تنظیم ارتفاع اتوماتیک محور عقب به تولید رسید. کادیلاک سویل نماد یکی از موفق‌ترین تغییرات فنی تاریخ کادیلاک در گذار از دوران کلاسیک به عصر مدرن کلاسیک بود.

 

کادیلاک

 

 

7_ کادیلاک سویل STS :


آمریکایی‌ها همواره و حتی تا به امروز به تولید برترین پیشرانه‌های V8 از نوع OHV (دو سوپاپ به ازای هر سیلندر) مشهور هستند. اما در دهه ۱۹۹۰ میلادی، کادیلاک از سری پیشرانه‌های جدید V8 تمام آلومینیومی جنرال موتورز (از ۳.۵ تا ۴.۶ لیتر) بهره گرفت که در ساختار DOHC (معروف به توئین کم یا دو میل سوپاپ/چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر) و از سوی زیرشاخه اولدزمبیل طراحی شده بودند. این سری پیشرانه‌ها بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ روانه خط تولید جنرال موتورز شدند که به هنگام استفاده در خط تولید کادیلاک، نام انحصاری ستاره شمالی یا نورث استار (Northstar) را به خود اختصاص دادند.

پیشرانه‌های نورث استار از دیدگاه تکنولوژی و فرایند تولید، به پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین پپیشرانه‌های تولید شده در تاریخ جنرال موتورز شهرت یافتند که برخلاف انتظار از دوام فنی خیره کننده و قابلیت طی مسافت بسیار طولانی بدون داشتن آب در سیستم خنک‌کاری برخوردار بود.

نسخه ۴.۶ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری ۴۰۰ نیوتون.متری به کار رفته در مدل عملکرد محور سویل تورینگ سدان با نام انحصاری STS در ساختار متحرک جلو با گیربکس چهار سرعت اتوماتیک و سیستم تعلیق شورولت کوروت، یک سدان لوکس روزمره با ویژگی‌های رفتاری اسپرت را به نمایش گذاشت. این خودرو از سوی نشریه M/T (موتور ترند) و C&D (کار اند درایور) به عنوان خودرو برتر سال شناخته شد.

 

کادیلاک

 

 

8_ کادیلاک اسکالید :


اولین اقدام جدی کادیلاک در راستای ورود به بازار خودروهای شاسی بلند سایز بزرگ لوکس با مدل اسکالِید (Escalade) در سال ۱۹۹۹ انجام شد. کادیلاک که نمی‌خواست از کلاس جدید مرسدس بنز یعنی کلاس M عقب بماند، مدل اسکالید را به عنوان نسخه به‌سازی شده جی‌ام‌سی یوکان روانه بازار کرد. این مدل که شباهت ساختاری فراوانی به یوکان داشت با استقبال خوبی مواجه نشد، اما در سال ۲۰۰۱، نسل دوم اسکالید با عرضه بر پلتفرم GMT800 جنرال موتورز و تکیه بر پیشرانه‌های با دوام و تنومند خانواده LS، یعنی دو پیشرانه ۵.۳3 لیتری LM7 و ۶.۰ لیتری LQ9 مشهور، به همراه طیف گسترده‌ای از آپشن‌های رفاهی و ایمنی روانه بازار شد.

با بالا گرفتن تب شاسی‌ بلند سواری در سال‌های پس از ۲۰۰۰، استقبال مشتریان از اسکالید به دلیل داشتن قیمت بسیار رقابتی در برابر رقبای اروپایی بسیار بالا گرفت. نسل سوم اسکالید جاپای این مدل را در سبد محصولات کادیلاک در بازار آمریکای شمالی به اندازه‌ای محکم کرد که این خودرو با تولید نسل پنجم در سال ۲۰۲۱، یکی از تعیین کنندگان استانداردهای بین المللی در زمینه تولید شاسی بلندهای لوکس سایز بزرگ و یکی از قدرتمندترین رقبای این کلاس در جهان است.

 

کادیلاک

 

 

9_ کادیلاک CTS-V اسپرت واگن :


نسل اول کادیلاک CTS (Catera Touring Sedan) به عنوان جانشین جدید کادیلاک کِیتِرا در سال ۲۰۰۳ روانه بازار شد که با در اختیار داشتن پیشرانه ۶.۰ لیتری LS2 شورولت کوروت و تولید در نمونه CTS-V (سری V- سری عملکرد محور کادیلاک نظیر AMG برای مرسدس بنز و M برای بی ام و)، به عنوان رقیب سرسخت اروپایی‌های گردن کلفت دوران روانه بازار شد.

نسل دوم این خودرو نه تنها در سه ساختار سدان، کوپه و واگن به تولید رسید، بلکه سری عملکرد محور V آن برای هر سه مدل سدان، کوپه و واگن و به منظور حفظ بازار رقابت با مرسدس بنز و بی ام و به تولید رسید. نسخه واگن که در حقیقت در کلاس جهانی تحت عنوان شوتینگ بریک لاکچری شناخته می‌شود، به منظور رقابت با واگن‌های پنج در اروپایی مرسدس بنز، آئودی و بی ام و به تولید رسید.

این خودرو به ظاهر خانوادگی به یک پیشرانه ۶.۲ لیتری سوپرشارژر (نسخه سوپرشارژردار پیشرانه LS9) به قدرت ۵۵۶ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متر (مشترک با CTS-V کوپه) مجهز شد که با شتاب اولیه ۴.۰ ثانیه‌ای خود، لرزه بر اندام رقبای اروپایی خود انداخت. از سویی دیگر نسخه سدان CTS-V رکورددار پیست نوربرگرینگ آلمان در جایگاه خودرو سدان استاندارد با تایرهای فابریک کمپانی بود.

 

کادیلاک

 

 

10_ کادیلاک CT5-V Black Wing :


مدل CT5 کادیلاک به عنوان جانشین نوین و تراش خورده سری CTS در سال ۲۰۱۹ به بازر جهان معرفی شد. این خودرو سدان در نسخه V نیز به تولید رسید اما آنچه کادیلاک در قالب صفت بال سیاه (Black Wing) روانه بازار کرد، یک هیولا در کلاس یک سدان سوپر لوکس بود.

نسخه CT5-V Black Wing به پیشرانه ۶.۲ لیتری سوپرشارژر LT4 به قدرت ۶۶۸ اسب بخار و گشتاور خیره کننده ۸۹۵ نیوتون.متر، با دو گیربکس شش سرعت دستی یا ۱۰ سرعت اتوماتیک به بازار عرضه شد که در نسخه اتوماتیک، شتاب اولیه‌ای برابر با ۳.۴4 ثانیه دارد که باعث می‌شود این مدل را جانشین معنوی CTS-V سدان بدانند.

CT5-V Black Wing اولین محصول کادیلاک است که به صورت سفارشی با ترمز‌های کربن- سرامیک شرکت برمبو ایتالیا به بازار عرضه شد که در حدود ۳۰ کیلوگرم از نسخه چدنی استاندارد سبک‌تر است. اهمیت این مدل بخصوص برای کادیلاک و مشتریان علاقه‌مند در آن است که CT5-V Black Wing آخرین محصول عملکرد محور کادیلاک است که در دنیای اتوماتیک پسند، همچنان با گیربکس استاندارد دستی به بازار عرضه شده است. از این پس تمامی محصولات تولیدی کادیلاک نه تنها در مسیر حرکت به سمت استفاده از نیرو الکتریسیته قرار گرفته‌اند بلکه دیگر هیچ مدلی از کادیلاک با گیربکس دستی به تولید نخواهد رسید.

 

کادیلاک

 

 

دیدگاه های کاربران (0)

نظر خود را بنویسید