مازراتی شرکت خودروسازی ایتالیایی تولیدکننده خودروهای لوکس و اسپورت است، که در تاریخ ۱ دسامبر ۱۹۱۴ توسط برادران مازراتی، در شهر بولونیا راهاندازی شد. شرکت مازراتی متعلق به استلانتیس میباشد و اکنون دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی آن، در شهر مودنا، ناحیه امیلیا-رومانیا، ایتالیا قرار دارد.
در ساختار سازمانی گروه فیات، مازراتی همواره بهعنوان زیرمجموعه شرکت فراری محسوب میشد، اما بهتازگی بههمراه آلفا رومئو، بخش اصلی خودروهای اسپورت استلانتیس را، تولید مینماید. نشان شرکت خودروسازی مازراتی بر گرفته از نیزه سهشاخ آبنمای نپتون در بولونیا، شهر زادگاه این خودرو است.
1_ مازراتی 3500 جیتی :
مازراتی ۳۵۰۰ (Maserati ۳۵۰۰) خودرویی است که در سالهای ۱۹۵۷–۱۹۶۴تولید شدهاست این خودرو در کلاس خودرو GT قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده وزن آن در حالت طبیعی ۱٬۴۶۶ کیلوگرم (۳٬۲۳۲ پوند) است.موتور آن ۳۴۸۵ سیسی سیستم جعبهدندهٔ آن ۵ دنده است. در دههی50-60 میلادی که کارخانهها به دنبال ساختن ماشین مسابقه بودند، مازراتی با ارائه این ماشین جاده نه تنها برای خود درآمد زایی میکرد بلکه تجربه یک حس وصف نشدنی از خودرویی کورسی را برای مردم عادی هم ایجاد میکرد.
2_ مازراتی 5000GT :
در اواخر دهه پنجاه میلادی ، مازراتی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکرد ، یک کوپه اسپرت به نام ۳۵۰۰ جیتی به بازار عرضه کرد . این ماشین نه تنها کارخانه ایتالیایی را از تعطیلی نجات داد ، بلکه با به چالش کشیدن ماشینهای اسپرت مشهور زمان خود ، نظیر فراری ۲۵۰ جیتی ، نظر ثروتمندان و کلکسیونرهای جهان را به مازراتی جلب کرد .
شاه سابق ایران اواخر سال ۱۹۵۸ مدل جدید مازراتی را سوار شد و آن را پسندید . او اما از کارخانه خواست به جای موتور شش سیلندر، ماشین او را با موتور قویتر هشت سیلندر بسازد .
مازراتی برای این کار ناگزیر شد طراحی ماشین را کاملا تغییر دهد و در نتیجه ماشین جدیدی ساخته شد که کارخانه آن را ۵۰۰۰ جیتی نامید.
از آنجاییکه این خودرو توسط پادشاه عربستان و اشراف نیز خریداری شد به آن لقب خودروی مناسب پادشاهان دادند . خودروی سفارشی شاه ویژگی دیگری هم داشت و آن استفاده از قطعات طلا در داخل خودرو بود . در مجموع ۳۳ دستگاه از این خودرو ساخته و فروخته شد.
اتاق مازراتی ۵۰۰۰ جیتی با همکاری کارخانه کاروزریا تورینگ ساخته شد و در نوامبر سال ۱۹۵۹ با نام ” شاه پارس ” در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد .
از شاه پارس تنها سه دستگاه ساخته شد . مازراتی سال بعد ۵۰۰۰ جیتی را با تغییراتی در نمایشگاه ژنو نمایش داد و سفارشهای بیشتری دریافت کرد .به جز شاه ایران ، کریم آقا خان ، امام شیعیان اسماعیلی و جیانی آنیلی ، مدیر وقت فیات ، از جمله خریداران مشهور این ماشین بودند . تنها ۳۴ دستگاه از این ماشین با همکاری خودروسازان ایتالیایی نظیر گیا ، پینین فارینا و برتونه ساخته شد .
مازراتی ۵۰۰۰ جیتی همچنان یکی از باارزشترین ماشینهای کلکسیونی جهان است .
3_ مازراتی سبرینگ :
مازراتی سبرینگ (Maserati Sebring) خودرویی کوپه است که در سالهای ۱۹۶۲–۱۹۶۹ تولید شدهاست. این خودرو در کلاس خودرو GT قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده طول آن در حالت طبیعی ۴٬۴۷۰ میلیمتر (۱۷۶ اینچ) و عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۶۵۰ میلیمتر (۶۵ اینچ) و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۳۰۰ میلیمتر (۵۱ اینچ) است. سامانه جعبهدندهٔ آن ۳ دنده به صورت خودکار است.
4_ مازراتی میسترال :
مازراتی میسترال (Maserati Mistral) خودرویی است که در سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۰ تولید شده است. این خودرو در کلاس خودرو GT قرار گرفته و است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۵ دنده است.
5_ مازراتی ایندی :
مازراتی ایندی (Maserati Indy) خودرویی است که در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴تولید شدهاست. این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۳ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
6_ مازراتی مراک :
مازراتی مراک (Maserati Merak) خودرویی است که در سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۲تولید شدهاست. این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور وسط عقب-محور عقب بوده است.
7_ مازراتی کمسین :
مازراتی کمسین (Maserati Khamsin) خودرویی است که در سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲تولید شدهاست. این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۳ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
8_ مازراتی بای توربو :
مازراتی بایتوربو در دسامبر سال ۱۹۸۱ معرفی شد و تولید آن در مودنا ایتالیا صورت گرفت. سپس با اولین بازطراحی این خودرو، نام بایتوربو به ۲۲۲ تغییر پیدا کرد. درمجموع از این ماشین ۲۲,۶۶۰ دستگاه تولید شد که شامل نسخههای خاص مسابقهای و مدل ۲.۲۴v هم میشود.
بای توربو خودرویی موتور جلو و دیفرانسیل عقب بود که سه موتور V6 بایتوربو بنزینی برای آن ارائه شد. موتور پایه یک واحد ۲ لیتری بود و در سطحی بالاتر یک نمونهٔ ۲.۵ لیتری قرار داشت درحالیکه بالاترین پیشرانه هم ۲.۸ لیتر حجم داشت. بسته به سال تولید و نوع موتور، بایتوربو کوپه حداکثر تا ۲۸۵ اسب بخار قدرت را ارائه میکرد؛ اما دراینبین احتمالاً موتور ۲ لیتری V6 جالبترین موتور این خودرو بود.
9_ مازراتی کاریف :
مازراتی کاریف (Maserati Karif) خودرویی است که در سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸ توسط شرکت ایتالیایی مازراتی تولید شدهاست. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۴ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
10_ مازراتی 3200 GT:
مازراتی ۳۲۰۰ جیتی (Maserati ۳۲۰۰ GT) خودرویی است که در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ تولید شدهاست.
این خودرو در کلاس خودرو GT قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده طول آن در حالت طبیعی ۴٬۵۱۱ میلیمتر (۱۷۷٫۶ اینچ)، عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۸۲۱ میلیمتر (۷۱٫۷ اینچ) و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۳۰۶ میلیمتر (۵۱٫۴ اینچ) و وزن آن در حالت طبیعی ۱٬۵۸۷ کیلوگرم (۳٬۴۹۹ پوند) است. موتور آن ۳۲۱۷ سیسی سامانه جعبهدندهٔ آن ۴ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
11_ مازراتی اسپایدر :
مازراتی اسپایدر ( Spyder ) خودروی کروک دو نفره ای است که از سال 2001 تا 2007 توسط کمپانی مازراتی تولید شده. این کروک ایتالیایی مجهز به موتور 8 سیلندر 4.2 لیتری است و با سیستم گیربکس 6 سرعته ای که دارد می توانید تا حداکثر سرعت 283 کیلومتر بر ساعت با آن برانید و از آنجا که در کلاس خودرو های جی تی قرار می گیرد مصرف سوخت شهری بالایی دارد.
نظر خود را بنویسید