مازراتی، سمبل شهر بولونیا

 

معرفی شهر بولونیا :


شهر بولونیا پایتخت و بزرگترین شهر منطقه امیلیا-رومانیا در شمال ایتالیا است . این شهر هفتمین شهر پرجمعیت در ایتالیا است که در قلب یک منطقه شهری که حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد قرار گرفته است .

شهر بولونیا که از شهر های قدیمی کشور ایتالیا به حساب می آید به برج ها و کلیسا های خود مشهور است . مکان قدیمی ترین دانشگاه دنیا ( دانشگاه بلونیا ) که در سال 1088 میلادی تاسیس شده است و یک انتخاب ایده آل برای دانشجویان تحصیل در ایتالیا محسوب می شود. در این شهر بزرگ و ثروتمند ایتالیا قرار گرفته است . شهر بلونیا در سال 2000 میلادی پایتخت فرهنگی اروپا و در سال 2006 شهر موسیقی یونسکو اعلام شد .

 

مازراتی

 

شهر بولونیا از مهمترین بخش های کشاورزی، صنعتی، مالی و حمل و نقل ایتالیا است که دفتر مرکزی بسیاری از شرکت های بزرگ مکانیکی، الکترونیکی و مواد غذایی و همچنین یکی از بزرگترین نمایشگاه های تجاری دائمی در اروپا در این شهر قرار دارد . بولونیا جزئ 5 شهر اول کشور ایتالیا بر اساس رشد اقتصادی رده بندی شده است .در نتیجه، بولونیا یکی از ثروتمندترین شهرهای ایتالیا است که اغلب به عنوان یکی از شهرهای برتر در کیفیت زندگی کشور رتبه بندی شده است .

 

ظهور مازراتی در قلب شهر بولونیا :


مازراتی در سال ۱۹۱۴ و در شهر بولونیای ایتالیا توسط برادران مازراتی آلفیری، بیندو، کارلو، التوره، ارنستو و ماریو بنیان‌گذاری شد برادران مازراتی هر یک به نوعی در صنعت خودرو و مسابقات اتوموبیل رانی حضور داشتند.
برادران مازراتی در ابتدا، فعالیت خود را در شرکت اتومبیل سازی دیاتو شروع کردند. خودروهای تولید شده توسط آن‌ها به صورت ۲ لیتری طراحی شده بود و توانست قهرمان مسابقه‌های اتومبیل‌رانی گرند پریکس شود اما این شادی برای برادران مازراتی زیاد دوام نیاورد و در سال ۱۹۲۶ دیاتو خط تولید خودروهای مسابقاتی خود را بست و این تلنگری برای برادران مازراتی شد که به شرکت تازه تاسیس خود توجه بیشتری کنند.

 

مازراتی


مازراتی خیلی زود شروع به تولید خودروهای مسابقاتی کرد. برادران مازراتی انگار استعدادی ذاتی در طراحی خودروهای سریع داشتند چون یکی از اولین خودروهایی که ساختند با رانندگی آلفیری مازراتی قهرمان مسابقات تارگا فلوریو سال ۱۹۲۶ شد.
نشان و لوگوی مازراتی از نیزه سه شاخه نپتون، از خدایان باستانی رومی الهام گرفته شده است، مجسمه نپتون در بولونیا شهر محل تولد مازراتی هم در این طرح نقش زیادی داشت.


سال ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ دوراج اوج مازراتی بود که حتی توانست در برابر بزرگ ترین خودروسازهای آلمانی نیز همچون انواع خودروهای بی ام و و مرسدس بنز قد علم کند و موفقیت های بسیار زیادی را کسب نماید. مازراتی سی تی اف ۸ از موفق ترین خودروهای این کمپانی در آن دوران بود که قهرمانی مسابقه گرند پریکس را نیز کسب کرد.

جنگ جهانی دوم تغییر بزرگی در تاریخ شرکت مازراتی ایجاد کرد، مازراتی هم همچون دیگر خودروسازها به تولید ماشین های جنگی مشغول شد و برای رهبر آن دوران ایتالیا، وی ۱۶ را تولید کرد. بعد از اتمام جنگ شرکت دوباره به روال قبل برگشت و تولیدات عادی خود را از سر گرفت و خودرو آی۶ را روانه بازار کرد.

بعدها کمپانی مازراتی متخصصان زیادی را جذب کرد و تمرکز خود را بر روی تولید اتومبیلهای مسابقه گذاشت. البته این دلیلی بر بستن خط تولید دیگر خودروها نشد و همراه با آن‌ها خودروهایی نظیر ۴ سی ال تی و ۸ سی ال تی را در بازار عرضه کرد. در همین دوران بود که مازراتی ۶ جی اس را هم تولید کرد این اتومبیل توانست به معروف ترین خودرو مازراتی در آن دوران تبدیل شود. مازراتی با اتومبیل ۲۵۰ اف خود در سال ۱۹۵۷ نیز سری در سرها درآورد و این خودرو باعث موفقیت زیادی برای مازراتی شد.

 

مازراتی

 


این روند تداوم یافت تا آن که مازراتی پس از سال ۱۹۵۷ از تمرکز خود بر ساخت خودروهای مسابقه‌ای کاست و به سمت تولید محصولاتی غیرمسابقه‌ای رفت و در این راستا مازراتی 3500را تولید کرد که بدنه آن تماما از جنس آلومینیوم ساخته شده بود. مازراتی 5000GT نیز با پیشرانه ۸ سیلندر طی سال ۱۹۵۸ از سوی این شرکت به بازار عرضه شد.

همچنین مازراتی سبرینگ و مازراتی میسترال دو محصول دیگری بودند که طی سال‌های ۶۲ و ۶۳ قرن بیستم میلادی به دست مشتریان رسیدند. نهایتا در سال ۱۹۶۳ نخستین اتومبیل چهار درب مازراتی یعنی مدل معروف کواتروپورته از سوی این شرکت به دست مشتریان رسید. نسل اول مازراتی گیبلی نیز طی سال ۱۹۶۷ به صورت دو سرنشین طراحی شد.

 

مازراتی

 

 

در سال ۱۹۶۸ شرکت فرانسوی سیتروئن مالکیت مازراتی را بر عهده گرفت و محصولاتی همچون مازراتی ایندی، مازراتی بورا، مراک، کمسین و مازراتی کواتروپورته۲ تحت مدیریت کمپانی فرانسوی راهی بازار شدند. اما با شروع بحران نفتی در سال ۱۹۷۳ و پس از گران شدن قیمت سوخت، توسعه محصولات نسبتاً پرمصرف و پرتوان شرکت مازراتی نیز متوقف شد و مالک آن یعنی کمپانی فرانسوی سیتروئن تا آستانه ورشکستگی پیش رفت. در این هنگام کمپانی پژو وارد میدان شد و مالکیت سیتروئن را در سال ۱۹۷۵ از آن خود کرد. بر اساس تصمیم مدیران جدید، مازراتی به شرکت بنلی از زیرمجموعه‌های دتوماسو فروخته شد.


شرکت مازراتی از سال ۱۹۹۳ به مالکیت فیات درآمد. مازراتی ۳۲۰۰ جی تی، مازراتی کوپه و مازراتی اسپایدر محصولاتی بودند که تحت مالکیت فیات توسط مازراتی وارد بازار شدند. پس از سال ۲۰۰۲ نیز نسل اول گرن توریزمو به سبد محصولات مازراتی اضافه شد. در سال ۱۹۹۷ شرکت مازراتی به فیات اتومبیلز واگذار شد و او نیز ۵۰ درصد از سهام خود را به شرکت فراری فروخت؛ ناگفته نماند تمامی این شرکت‌ها زیرشاخه‌های کمپانی اعظم فیات به حساب می‌آیند.

 

مازراتی

 

دیدگاه های کاربران (0)

نظر خود را بنویسید